عصر خودرو

تایید صحت اطلاعات رجیستری گوشی مسافری با گمرک است

عصر بازار- گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد با توجه به توقف ثبت گوشی‌های مسافری در سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی (همتا)، این اطلاعات پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی بر اساس اظهارنامه، از سوی گمرک برای سامانه همتا ارسال می‌ شود.

تایید صحت اطلاعات رجیستری گوشی مسافری با گمرک است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، مرکز اطلاع رسانی سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی (همتا) اعلام کرد: مطابق تصمیم اخیر کمیته راهبری طرح رجیستری، از نوزدهم آذرماه درخواست ثبت گوشی‌های مسافری در سامانه همتا متوقف شده است.
    اکنون پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه توسط شخص متقاضی، گمرک طبق قوانین و مقررات، صحت اطلاعات ورودی و شرایط لازم برای ثبت دستگاه به صورت مسافری را بررسی می‌کند.
    اطلاعات دستگاه‌های واجد شرایط ثبت مسافری در فواصل زمانی مشخص (بر پایه اطلاعیه گمرک هر سه روز یک بار) در قالب یک فایل برای سامانه همتا ارسال می‌ شود.
    این امکان وجود دارد که شخص متقاضی نسبت به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی اقدام کند اما گمرک دستگاه را با توجه به قوانین و مقررات، فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و اطلاعات آن را به سامانه همتا ارسال نکند. بنابراین پرداخت موفق در سامانه گمرک، به طور قطعی موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمی‌شود.
    سامانه همتا پس از دریافت فایل گمرک، ابتدا صحت ظاهری و کامل بودن اطلاعات دریافتی (از جمله صحیح بودن فرمت شناسه آی.ام.یی.آی، موجود بودن هر 2 شناسه گوشی‌های دوسیمکارت، موجود بودن شماره سیمکارت برای ارسال کد فعالسازی و غیره) را بررسی و پس از اطمینان از صحت اطلاعات، نسبت به رجیستر دستگاه و ارسال کد فعالسازی برای فرد متقاضی اقدام می‌کند.
    از این پس در هیچکدام از مراحل ثبت گوشی مسافری به مراجعه فرد متقاضی به سامانه همتا نیازی نیست و فرد متقاضی باید فقط با مراجعه به سامانه اظهارنامه گمرکی، حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه را پرداخت کند.
    متقاضیانی که حقوق گمرکی مربوط را پرداخته اند، می توانند آخرین وضعیت درخواست خود را از گمرک پیگیری کنند.
    به گزارش ایرنا، اجرای طرح رجیستری اواخر مهرماه پارسال در کشور آغاز شد و شهروندان می توانستند برای اطمینان از ثبت شدن گوشی‌ها در سامانه همتا، از طریق کد دستوری *7777# یا برنامه کاربردی همتا، اصالت تلفن همراه را از طریق فرآیند استعلام دریافت کنند.
    بر اساس قانون پیشین، مسافران باید 30 روز پس از ورود به کشور اطلاعات صحیح گوشی تلفن همراه خود در سامانه ثبت گوشی مسافری وارد می کردند که این امر از نوزدهم آذرماه امسال تغییر کرده است.
    طبق بخشنامه گمرک، هر مسافر فقط مجاز به اظهار اطلاعات یک دستگاه تلفن همراه در سامانه مسافری است.
    تارنمای گمرک جمهوری اسلامی ایران به نشانی http://www.irica.gov.ir در دسترس قرار دارد.

    برچسب ها