عصر خودرو

برای هفتمین هفته متوالی ادامه پیدا کرد

اشتیاق حقوقی‌ها در جبهه خرید سهام

عصر بازار- بازار سهام در حالی هفته گذشته را با زیانی در محدوده یک درصد پشت سرگذاشت که بازیگران عمده برای هفتمین هفته متوالی به حمایت از بازار اقدام کرده و نقدینگی را در زمین خود حفظ کردند. بر این اساس در معاملات هفته منتهی به ۲۱آذر ماه، ۷۴میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

اشتیاق حقوقی‌ها در جبهه خرید سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی خریدهای صورت‌گرفته از سوی بازیگران بورسی در هفته گذشته نشان از آن دارد سهام کالایی بورس تهران همچنان در صدر خرید حقوقی‌های بازار قرار داشت. به‌طوری‌که خرید سهام فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، پالایشی و معدنی در کانون توجه سهامداران عمده بود. این در حالی است که صنایع کوچک‌تر بورسی همچون خودرویی‌ها مورد تقاضای معامله‌گران خرد قرار گرفت.  بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نمادهای فلزی به بیش از 35میلیارد تومان رسید. این روند در پتروشیمی‌ها با خالص خرید 28میلیارد تومانی، در پالایشی‌ها و معدنی‌ها نیز هر‌کدام به ترتیب با خالص خرید 5/ 27میلیارد تومانی و 22میلیارد تومانی حقوقی‌ها دنبال شد. در مقابل سهامداران خرد توانستند بیش از 31میلیارد تومان نقدینگی را با خرید سهام خودرویی به پرتفوی خود منتقل کنند. همچنین حقیقی‌ها در خرید سهام بانکی نیز توجه خاصی نشان داده و در نهایت خالص خرید 14میلیارد تومانی را در این گروه ثبت کردند.
    نگاهی به جابه‌جایی‌های هفتگی

    بررسی روند تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در هفته منتهی به 21آذرماه نشان می‌دهد در بیشتر روزهای هفته، حقوقی‌ها با خریدهای پرحجم خود توانستند خالص خرید مثبتی را ثبت کنند. به این ترتیب تنها در نخستین روز کاری هفته، سهامداران خرد با خریدهای پرحجم خود، تغییر مالکیت را در زمین خود منتقل کردند؛ به‌طوری‌که معاملات روز شنبه با تغییر مالکیت 7/ 26میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی آغاز شد.

    این روند در معاملات روز یکشنبه مجدد به سمت پرتفوی حقوقی‌ها تغییر مسیر داد. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در این روز به حدود 12میلیارد تومان رسید. جابه‌جایی‌ها در معاملات روز دوشنبه به بیشترین میزان خود در مقیاس هفتگی رسید؛ به‌طوری‌که در این روز خالص خرید حقوقی‌ها به 4/ 47میلیارد تومان رسید. این روند در معاملات روز سه‌شنبه با جابه‌جا‌یی 4/ 15میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران عمده ادامه یافت. همچنین خالص خرید 5/ 26 میلیارد تومانی حقوقی‌ها در معاملات روز چهارشنبه سبب شد تا برآیند جابه‌جایی‌ها در هفته گذشته به 74میلیارد و 500میلیون تومان برسد.
    خودرویی‌ها در صدر خرید حقیقی‌ها

    شاخص گروه خودرویی در حال هفته گذشته را با ثبت بازدهی 2/ 3درصدی پشت سرگذاشت که بازدهی این صنعت از ابتدای سال تا‌کنون به بیش از 28درصد رسید. همان‌طور که عنوان شد سهامداران خرد خریدهای قابل‌توجهی در نمادهای خودرویی داشتند که این امر با تغییر مالکیت بیش از 31میلیارد تومانی نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌ها همراه شد. در این میان بیشترین خرید صورت گرفته در نماد ایران‌خودرو بود؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌های «خودرو» به بیش از 13میلیارد تومان رسید. در این راستا 6میلیون سهم «خودرو» در معاملات روز شنبه توسط شرکت سرمایه‌گذاری سمند عرضه شد.موتورسازان‌تراکتورسازی‌ایران‌ نیز با ثبت خالص خرید 6میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در این هفته بود.
    خریدهای پرحجم در فلزی‌ها

    رصد خرید و فروش‌های صورت‌گرفته از سوی سهامداران عمده نشان از آن دارد که این گروه از بازیگران بیشترین حمایت را در نمادهای فلزی داشتند. در حالی خالص خرید حقوقی‌ها در این صنعت به بیش از 35میلیارد تومان رسید که خرید سهام فولاد مبارکه در صدر این جمع‌آوری‌ها قرار داشت؛ به‌طوری‌که حقوقی‌ها در تمامی روزهای هفته، خرید سهام «فولاد» را در اولویت قرار داده و در نهایت 6/ 19میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند. در حالی شاخص گروه فلزی در هفته گذشته با زیان 6/ 3درصدی مواجه شد که در این راستا «فولاد» زیان 5/ 3درصدی را در مقیاس هفتگی به نمایش گذاشت. در بیشتر روزهای هفته صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر اقدام به جمع‌آوری سهام «فولاد» کرد که در مجموع با افزودن 13میلیون سهم، درصد مالکیت خود را در این نماد به 02/ 1درصد رساند. ملی مس ایران نیز درحالی هفته گذشته را با زیانی در محدوده 3درصدی به پایان برد که حمایت‌های حقوقی‌ها مانع از افت بیشتر در این نماد شد. بر این اساس «فملی» نیز با جابه‌جایی بیش از 9میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی، در فهرست نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها قرار گرفت. در این میان 6میلیون سهم مزبور را موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران در جریان  معاملات روز یکشنبه خریداری کرد.
    بانکی‌ها در دو جبهه متفاوت

    بازیگران بازار در هفته‌ای که گذشت به خرید سهام گروه بانکی نیز توجه نشان دادند. در حالی هر دو گروه از معامله‌گران (حقیقی و حقوقی)‌ به خرید سهام این گروه تمایل داشتند که در نهایت خالص جابه‌جایی‌ها در زمین سهامداران خرد قرار گرفت. بر این اساس حدود 5/ 14میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این میان حقیقی‌ها خریدهای پرحجمی در نماد بانک تجارت داشتند. به‌طوری‌که 11میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «وتجارت» منتقل شد. تکرار شنیده‌ها درخصوص افزایش سرمایه بانک تجارت از محل تجدید ارزیابی‌ها نه‌تنها معاملات پرحجم این نماد را در هفته (مبادله بیش از یک میلیارد و 200میلیون سهم) رقم زد، بلکه به صف خرید نیز کشاند. در نهایت بازدهی بیش از 12درصدی در کارنامه هفتگی «وتجارت» ثبت شد. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایرانیان به‌عنوان حقوقی فعال در «وتجارت» در بیشتر روزهای هفته به خرید سهم پرداخت و در مجموع 5/ 10میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود. بانک ملت نیز از دیگر نمادهای مورد‌توجه حقیقی‌ها در این گروه بود که در نهایت خالص خرید 3/ 4میلیارد تومانی را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت در تمامی روزهای هفته گذشته به خرید سهام مزبور پرداخت و در مجموع بیش از 7میلیون سهم «وبملت» را به پرتفوی خود افزود.  اما در مقابل بازیگران عمده، خریدهای پرحجمی در دو نماد بانک پارسیان و بانک کارآفرین داشتند که در نهایت هر‌کدام از دو نماد مزبور با جابه‌جایی 730میلیون تومانی و 300میلیون تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبه‌رو‌ شدند. در نماد «وپارس» نیز حقوقی شرکت یعنی گروه مالی بانک پارسیان در بیشتر روزهای هفته به جمع‌آوری سهم پرداخت و بیش از 3میلیون سهم را در این هفته خریداری کرد.
    حمایت از سهام معدنی

    شاخص گروه معدنی نیز در حالی هفته گذشته را با زیان 6/ 0درصدی سپری کرد که حقوقی‌ها با خریدهای پرحجم خود، به حمایت از نمادهای این گروه پرداخته و مانع از ثبت افت بیشتر در این گروه شدند. به این ترتیب در نهایت 22میلیارد و 600میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی منتقل شد.در صدر این خریدها، جمع‌آوری سهام معادن و فلزات قرار داشت که خالص خرید بیش از 7میلیارد تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. گل‌گهر و چادرملو نیز از دیگر نمادهای این گروه بودند که با خالص خرید مثبت حقوقی‌ها روبه‌رو‌ شدند به‌طوری‌که جابه‌جایی 6/ 6میلیارد تومانی در نماد «کگل» و بیش از 4میلیارد تومانی در نماد «کچاد» شکل گرفت. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر به‌عنوان حقوقی فعال در این نمادها، در بیشتر روزهای هفته به خرید سهام مزبور پرداخت.
    پالایشی‌ها در کانون توجه بزرگان

    رصد صنایع مورد‌توجه حقوقی‌ها در هفته گذشته نشان از آن دارد که این دسته از بازیگران، خرید سهام پالایشی را نیز در کارنامه خود ثبت کردند. در حالی شاخص صنعت پالایشی در هفته گذشته با افت 5/ 3درصدی مواجه شد که به‌نظر می‌رسد خریدهای حقوقی‌ها در راستای ممانعت از افت بیشتر نمادهای این گروه بوده است. به این ترتیب در مجموع 27میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی این گروه جابه‌جا شد. در این میان بیشترین خرید صورت‌گرفته در نماد پالایش نفت اصفهان بود. نماد «شپنا» که در هفته گذشته با زیان 5درصدی مواجه شده بود، از حمایت حقوقی‌ها برخوردار شد. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد به بیش از 12میلیارد تومان رسید. در این میان گروه مالی ملت به‌عنوان حقوقی فعال در «شپنا» عرضه‌هایی در این نماد داشت. به‌طوری‌که این حقوقی در معاملات روز‌های شنبه و چهارشنبه اقدام به فروش سهام «شپنا» کرد و در مجموع یک میلیون سهم مزبور را از پرتفوی خود خارج کرد. پالایش نفت بندرعباس نیز از دیگر نمادهای مورد‌توجه حقوقی‌ها در این هفته بود. به‌طوری‌که با خریدهای پرحجم حقوقی‌ها، بیش از 7میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده «شبندر» منتقل شد. در حالی بانک رفاه کارگران در معاملات روز چهارشنبه 3میلیون و 600هزار سهم «شبندر» را خریداری کرد که صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر در تمامی روزهای هفته به حمایت از این سهم اقدام کرد. در مجموع این صندوق بیش از 12میلیون سهم «شبندر» را در کارنامه خریدهای هفتگی خود ثبت کرد. البته صندوق مزبور به‌عنوان حقوقی فعال در دیگر نماد پالایشی یعنی پالایش نفت تهران نیز اقدام به خریدهای روزانه کرد و در نهایت 10میلیون سهم «شتران» را در هفته گذشته خریداری کرد. این حمایت‌ها سبب شد تا پالایش نفت تهران خالص خریدی در حدود 5میلیارد تومان را از سوی حقوقی‌ها تجربه کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو