عصر خودرو

بزرگترین قرار داد تجارت آزاد جهانی نهایی شد

عصر بازار- ژاپن و اتحادیه اروپا بزرگترین قرار داد تجارت آزاد جهان را از یکم ژانویه اجرا خواهند کرد.

بزرگترین قرار داد تجارت آزاد جهانی نهایی شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاهه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، در حالی‌که ایالات متحده به دنبال تمرکز بیشتر بر روی سیاست حمایتی است، اتحادیه اروپا و ژاپن قرار داد تاریخی تجارت آزاد را نهایی کردند. این منطقه جدید تجارت آزاد یک سوم تولید ناخالص داخلی جهان را پوشش و تقریبا 40 درصد از تجارت جهانی را به خود اختصاص خواهد داد.

    بیش از دو سوم قانونگذاران پارلمان اروپا چراغ سبز را برای توافق تجارت میان بروکسل و توکیو نشان داده اند. نام رسمی این قرار داد، «توافق همکاری اقتصادی» است. به موجب این سند، بیشتر تعرفه ها بر روی کالاهای وارداتی اروپایی به ژاپن برداشته خواهد شد که یک میلیارد یورو است و از یکم فوریه سال 2019 میلادی اجرا خواهد شد.
    قرار است این قرار داد منطقه تجارت آزاد 635 میلیون نفر را پوشش دهد. در همین حال، سسیلا ملمستروم کمیسر تجاری اتحادیه اروپا گفت: همکاری اقتصادی ما با ژاپن که بزرگترین قرار داد منطقه تجاری است که تاکنون مذاکره شده در حال حاضر بسیار نزدیک به واقعیت پیوستن است. 

    قرار است بیشتر تعرفه ها به تدریج حذف شوند و از سال آینده میلادی تا پایان دوره انتقال با کاهش به صفر برسند. برای مثال، تعرفه 10 درصدی خودروهای ژاپنی در نیمه نخست سال 2019 میلادی 0.8 درصد کاهش پیدا می‌کند و در طی 12 سال به صفر می‌رسد. 

    این قرار داد، تعرفه 30 درصدی بر روی بسیاری از پنیرهای اروپایی وارداتی از قبیل گودا و چدار را کاهش می‌دهد. این اقدام در جهت پاسخ به سیاست‌های دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای افزایش تعرفه بر روی برخی از کالاهای وارداتی اروپایی و ژاپنی است که باعث شده شرکای آمریکا به دنبال شریک دیگری باشند.

    بر پایه این گزارش، ترامپ قرار داد همکاری ترانس پسفیک را در اولین روزهای ریاست جمهوری خود کنار گذاشت و در سپتامبر هم تلویحا اعلام کرد که ژاپن احتمالا هدف بعدی جنبش سیاست حمایتی آمریکا است. در حال حاضر کشورهای اروپایی با افزایش تعرفه آمریکا بر روی واردات فولاد و آلومینیوم آسیب دیده اند و توافقاتی از قبیل تجارت اروپا-آمریکا، تجارت ترانس آتلانتیک و همکاری سرمایه گذاری پیشرفت بسیاری اندکی داشته اند.

    برچسب ها