عصر خودرو

شرکت ملی نفت چین از قرارداد توسعه پارس جنوبی کنار کشید

عصر بازار- شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) که پس از خروج توتال از پروژه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، جایگزین آن شده بود، سرمایه‌گذاری در این میدان گازی را تحت فشار آمریکا کنار گذاشت.

شرکت ملی نفت چین از قرارداد توسعه پارس جنوبی کنار کشید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، سه مدیر دولتی چین گفتند شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) برای به حداقل رساندن تنش‌ها در میان مذاکرات میان پکن و واشنگتن و در واکنش به فشارهای آمریکا، سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی ایران را به حالت تعلیق درآورده است.

    پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است و بلوکه کردن سرمایه‌گذاری سی‌ان‌پی‌سی در آن، درحالی‌که تحریم‌های علیه ایران بخش انرژی دوباره اعمال شده است، ضربه‌ای به تلاش‌های تهران برای حفظ تامین مالی پروژه‌های انرژی‌اش است.

    ایران در 25 نوامبر پس از خروج توتال از این کشور، اعلام کرد سی‌ان‌پی‌سی به عنوان اپراتور فاز 11 پارس جنوبی جایگزین توتال شده است.

    یکی از این منابع آگاه گفت این سرمایه‌گذاری به دنبال 4 دور مذاکرات با پکن از جمله یک دور که اخیرا در ماه اکتبر با مقامات ارشد امریکایی انجام شده است، متوقف شد. در این مذاکره مقامات آمریکای به سی‌ان‌پی‌سی هشدار دادند تا از تزریق منابع مالی جدید به ایران خودداری کند.

    مشخص نیست که آیا دولت چین دستور مستقیم توقف سرمایه‌گذاری را داده است یا نه، اما منابع آگاه گفتند این اقدام در میان مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا به لحاظ سیاسی منطقی است.

    یک منبع آگاه آشنا به استراتژی جهانی سی‌ان‌پی‌سی گفت: «چین رابطه با آمریکا برای چین از هر چیز دیگری مهم‌تر است. سی‌ان‌پی‌سی، به عنوان یک نهاد دولتی از ایجاد هرگونه مشکل ناخواسته در این رابطه دوری خواهد کرد چراکه مذاکرات میان چین و آمریکا در جریان است.»

    توتال، نخستین شرکت بین‌المللی انرژی بود که برداشته شدن تحریم‌ها به ایران بازگشت اما پس از بازگشت تحریم‌ها ایران را ترک کرد.

    نخستین منبع آگاه گفت ایران 120 روز زمان دارد تا نقش سی‌ان‌پی‌سی  در پارس جنوبی به عنوان بررسی کند و تصمیم بگیرد که این شرکت چینی را به عنوان سرمایه‌گذار خاموش حفظ یا این توافق را لغو کند.

    به گفته این منابع، درحالی‌که این شرکت چینی مشارکت در پارس جنوبی را متوقف کرده است، آمریکا را متقاعد ساخته که به سرمایه‌گذاری در میادین نفتی آزادگان شمالی و مسجد سلیمان برای جبران میلیاردها دلاری که تحت یک قرارداد بیع متقابل هزینه کرده است، نیاز دارد.

    این منابع افزودند بدون تامین فعالیت‌های مهندسی تحت قرارداد و تامین تجهیزات تولید از سوی سی‌ان‌پی‌سی، طرف ایرانی در حفظ تولید نفت خود با دشواری هایی روبرو خواهد شد.

    برچسب ها