عصر خودرو

در گفت‌وگویی بررسی شد:

واکاوی اثر کاهش قیمت نفت بر بازدهی بازار سهام

عصر بازار- یک کارشناس بازار سهام معتقد است: به طورکلی کاهش قیمت نفت را اغلب شرکت های بورسی به طور مستقیم و غیر مستقیم اثر می‌گذارد.

واکاوی اثر کاهش قیمت نفت بر بازدهی بازار سهام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شهریار هاشمی اظهار کرد: شرکت‌های که به طور مستقیم و غیرمستقیم با نفت سروکار دارند البته بیشتر شرکت‌های بورسی هستند با توجه به ریزش قیمت سودآوری آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

    او افزود: هم‌زمان بهای تمام‌شده و قیمت فروش محصولات‌ شرکت‌های مرتبط از جمله پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها با قیمت نفت مرتبط است و با توجه به اینکه قیمت بهره تمام‌شده و نرخ فروش محصولات آنها کاهش ‌‌می‌یابد، در نهایت در سودآوری این شرکت‌ها تاثیری کاهنده دارد.

    این تحلیلگر بازار سهام تاکید کرد: البته منظور از شرکت‌های پتروشیمی آنهایی نیست که گاز مصرف می‌کنند بلکه منظور آن شرکت‌هایی است که خوراک مایع یا نفتا استفاده می‌کنند.

    او ادامه داد: شرکت‌های پالایشگاهی نیز، با وجودی‌ که به صورت کارمزدی کار می‌کنند و نرخ مواد اولیه و نرخ فروش‌ آنها را دولت تعیین می‌کند، اما آن پنج درصد تخفیفی که روی مواد اولیه می‌گیرند روی نفتای گران‌تر پنج درصد عدد بالاتری است که باعث سودآوری‌شان می‌شود اما با وجود نرخ‌های پایین‌تر، آن پنج‌درصد عدد خیلی کوچکی می‌شود که در سودآوری این شرکت‌ها اثر کاهنده دارد.

    هاشمی خاطرنشان کرد: البته مساله کاهش قیمت نفت بر برخی صنایع اثر چندانی ندارد و حتی ممکن است به سودآوری آنها کمک کند. به عنوان مثال خودروسازانی که از محصولات پتروشیمی پلیمری استفاده می‌کنند این مساله می‌تواند  به افزایش حاشیه سود آنها کمک کند که البته این عدد همچنان خیلی عدد تاثیرگذاری نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها