عصر خودرو

مصباحی مقدم:

بزرگترین شرکت های مولد در بورس حضور دارند

عصر بازار- یک نماینده سابق مجلس، مشکل اصلی اقتصاد کشور را همچنان اتکا به درآمد نفت در بودجه سالانه دانست و گفت: اگر اراده لازم وجود داشته باشد، می توان در یک بازه زمانی ۵ تا ۱۰ ساله، اتکای بودجه عمومی به نفت را به صفر رساند.

بزرگترین شرکت های مولد در بورس حضور دارند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، همزمان با ارائه بودجه سال 98 به مجلس شورای اسلامی افزود: در سال 91-90 اتکای بودجه به درآمد نفت به دلیل کاهش صادرات و کاهش قیمت به 20 تا 25 درصد در بودجه عمومی رسید و واقعا امکان قطع وابستگی به نفت، برای ما فراهم شده بود ولی متاسفانه چون اراده کافی در دولت و مجلس ایجاد نشد، این فرصت از دست رفت.

    وی با بیان اینکه الان مجددا تا حدود 40 درصد وابسته به درآمد نفت در بودجه شده ایم، اظهار داشت: درآمد شیرین و سهل الوصول نفت در اقتصاد ایران، دولت ها را همواره به استفاده از این منبع برای تامین مالی تشویق کرده است.

    رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: دسترسی آسان به درآمد نفت، موجب شده که هرگاه مقدار فروش نفت یا قیمت آن افزایش یابد، دولت ها هم وابستگی و تمایل بیشتری به نفت پیدا کنند.

    مصباحی مقدم ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب، وابستگی کشور به نفت تا 80 درصد هم می رسید؛ اما بعدها این وابستگی به شدت کاهش یافت و هم اکنون به حدود 40 درصد در بودجه عمومی رسیده است که البته معتقدیم همین وابستگی به نفت، منشا بسیاری از مشکلات از جمله بزرگ شدن دولت شده است که دولت های بزرگ نیز عموما ناکارآمد می شوند .

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه درآمد ناشی از نفت دولت ها را تنبل بار آورده است، خاطرنشان کرد: دولت ها در این چند دهه به جای اینکه تلاش کنند با تقویت بخش خصوصی و واگذاری کارها به این بخش، درآمد مالیاتی خود را بالا ببرند، دایما از بودجه نفت استفاده کرده اند.

    وی یادآور شد: اتکا به نفت موجب شده است که نقدینگی در کشور نامتوازن شود و در نتیجه، این نقدینگی بیش از ظرفیت اقتصاد ما رشد کرده است. 

    به گفته مصباحی مقدم، نسبت درآمد مالیاتی به GDP، از حدود 60 سال قبل تا الان حدود 8-7 درصد است و حال آنکه در کشورهای توسعه یافته، درآمد مالیاتی نسبت به GDPبه بالای 30 درصد رسیده است که این عملکرد، تفاوت بزرگی بین این دو نوع اقتصاد ایجاد می کند.

    این نماینده سابق مجلس، رشد اقتصادی فعلی را سالانه به طور میانگین حداکثر چهار درصد بیان کرد و گفت: این در حالی است که  رشد نقدینگی به بیش از 25 درصد می رسد.

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهمترین منشا این رشد نقدینگی نامتوازن را تزریق نقدینگی از سوی بانک مرکزی به دلیل درآمدهای نفتی دانست و گفت: به این ترتیب وقتی درآمد نفت به حساب های خارجی بانک مرکزی واریز می شود، دولت از بانک مرکزی مطالبه می کند که ریال آن را به ما بدهید و این منشا پول پرقدرت است. این پول پرقدرت که وارد سیستم بانکی می شود، هفت برابر آن را بازتولید می کند .

    مصباحی مقدم اظهار داشت: هر زمان اتکا به نفت افزایش پیدا کرده، تورم نیز بیشتر شده و طبعا تورم، منشا توزیع نابرابر ثروت در جامعه و انحراف منابع از تولید به سمت بخش غیرمولد اقتصاد خواهد بود.

    رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 60 درصد اقتصاد ما را همین بخش نامولد تشکیل می دهد و 40 درصد باقیمانده در اختیار بخش مولد است، تصریح کرد: امروزه خوشبختانه بزرگترین بخش های مولد در کشور در بورس حضور دارند .

    این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه مشکل کلیدی، تفکر حاکم بر دولت هاست، افزود: تفکر اقتصاد نئوکلاسیک به درد کشورهایی می خورد که همپیوندی با اقتصاد جهانی دارند؛ چون بازار آن کشورها با بازار جهانی نوعی ارتباط تنگاتنگ دارند و به مثابه ظروف مرتبطه ای هستند که در این ارتباط، مشکلات خود را حل می کنند.

    وی با بیان اینکه ما نیازمند مدیریت جهادی و نگاه بومی به اقتصاد و تکیه بر ظرفیت های داخلی هستیم، افزود: اقتصاد ایران 80 درصد مرتبط با بخش داخلی است؛ لذا اگر دولتمردان بر مدیریت صحیح منابع اهتمام داشته باشند و در بخش انرژی بر بهینه سازی مصرف تمرکز کنیم، می توان کشور را از نظر اقتصادی جهش داد.

    مصباحی مقدم ادامه داد: هم اکنون 70 درصد نفت و گاز تولیدی را در داخل مصرف می کنیم و تنها 30 درصد را - آن هم غالبا به صورت خام- صادر می کنیم که قابل قبول نیست.

    وی افزود: از طرفی ما 6 برابر میانگین جهانی انرژی مصرف می کنیم که اگر این مصرف را به نصف این مقدار کاهش دهیم و بر صادرات تمرکز کنیم، سالانه به درآمدی معادل 100 میلیارد دلار ناشی از صادرات حامل های انرژی خواهیم رسید و این حتما کشور را جهش خواهد داد.

    به گفته مصباحی مقدم، در صورتی که این درآمد در مسیر  پالایش نفت و گاز و تولید فراورده های نفت و گاز سرمایه گذاری شود، کشور ما می تواند جزو 10 اقتصاد برتر دنیا مطرح شود .

    برچسب ها