عصر خودرو

قطع روابط ایران و عربستان تاثیر مهمی بر قیمت نفت ندارد

عصر بازار- تحلیلگران معتقدند اگر اختلافات بین ایران و عربستان منجر به کاهش تولید نفت نشود نباید انتظار داشت قیمت نفت از این تحول تاثیر مهمی بپذیرد و افزایشی شود.

قطع روابط ایران و عربستان تاثیر مهمی بر قیمت نفت ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که تنش ها در خاورمیانه احتمال افزایش قیمت نفت را جدی کرده است، سرمایه گذاران در حال رصد کردن تحولات بازار نفت هستند. قیمت نفت برنت پس از افزایش موقت بیش از 4 درصدی، در پایان معاملات روز دوشنبه کاهش یافت.

    برندا شافر، تحلیلگر مرکز انرژی جهانی شورای آتلانتیک گفت، اگر اتفاقات ژئوپلتیک نظیر بروز مشکل در یک خط لوله، بندر یا آبراه مهم بر عرضه مستقیم نفت تاثیر نگذارد، قیمت نفت تاثیری نخواهد پذیرفت.
    وی افزود: «کشیده شدن درگیری بین ایران و عربستان به عرصه داخلی عربستان به نفع ایران است.. اگر این اتفاق بیافتد، ممکن است شاهد تاثیرپذیری عمده قیمت از این اتفاق باشیم.»
    عربستان روز یکشنبه اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع می کند. بحرین و سودان نیز به تبعیت از عربستان روابط خود با تهران را قطع کردند. در حالی که شافر بالا گرفتن تنش بین ایران و عربستان را یک تهدید احتمالی برای قیمت نفت می بیند، کنت مورز، رئیس موسسه انرژی پالیسی ریسرچ بحرین را به عنوان «نقطه اشتعال» سعودی ها تحلیل می کند. وی می گوید: «(بحرین) در مجاورت استانی از عربستان قرار دارد که بخش عمده ای از نفت این کشور از آنجا استخراج می شود... این استان همچنین تنها استان عربستان است که دارای جمعیت اکثریت شیعه است.»
    با این حال، شافر معتقد است که اگر اختلافات بین ایران و عربستان تاثیری بر تولید نفت نگذارد، قیمت نفت تاثیری از تحولات اخیر نخواهد پذیرفت.
    وی افزود: «در یک سال و نیم گذشته، آنچه ما یاد گرفته ایم این بوده که به عوامل پایه ای دقت کنیم... اگر این عوامل تاثیری نپذیرد، نظیر آنچه دارد اکنون بین ایران و عربستان اتفاق می افتد، بازار نفت تاثیری نخواهد پذیرفت.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو