عصر خودرو

رکورد کسری تجاری آمریکا شکست

عصر بازار- جدیدترین آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد راهکارهای تعرفه‌ای ترامپ برای کاهش کسری تجاری آمریکا نه‌تنها بی‌ثمر بوده، بلکه نتیجه عکس نیز داده است.

رکورد کسری تجاری آمریکا شکست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، کسری تجاری آمریکا در ماه اکتبر رکورد 10 ساله را شکست. تحلیلگران عامل اصلی این رکوردزنی را تداوم افت صادرات سویا و افزایش واردات کالاهای مصرفی آمریکا عنوان کرده‌اند. براساس اعلام وزارت بازرگانی آمریکا که روز پنج‌شنبه منتشر شد، کسری تجاری این بزرگ‌ترین غول اقتصاد جهان در ماه اکتبر 7/ 1 درصد افزایش یافت و به 5/ 55 میلیارد دلار رسید که بالاترین سطح از اکتبر سال 2008 تاکنون بوده است. این پنجمین ماه متوالی است که کسری تجاری آمریکا افزایش یافته است. آمار ماه سپتامبر نیز ویرایش شده و کسری تجاری آمریکا در آن ماه از گزارش پیشین که رقم 54 میلیارد دلار را نشان می‌داد، به 6/ 54 میلیارد دلار افزایش یافته است.

    براساس این آمار، کسری تجاری در رابطه با کالاهای چینی که به لحاظ سیاسی هم از حساسیت برخوردار است، در ماه اکتبر 1/ 7 درصد افزایش یافته و به رقم 1/ 43 میلیارد دلار رسیده است. به‌نظر می‌رسد در چنین شرایطی که آمریکا با بحران کسری تجاری مواجه شده است، مذاکرات صلح تجاری با چین به مثابه ناجی تجاری آمریکا خواهد بود چون چین اعلام کرده است که فورا به وعده‌های خود مبنی بر افزایش واردات کالا از آمریکا برای کاهش تنش‌های تجاری عمل خواهد کرد. در تازه‌ترین تحول، وزیر دارایی آمریکا اعلام کرده است هدف از مذاکرات تجاری کشورش با چین از میان برداشتن همه تعرفه‌هاست. دولت چین نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرده است که یک آتش‌بس تعرفه‌ای با واشنگتن در دست اقدام است و اطمینان دارد که یک توافق تجاری قابل دستیابی است.


     

    برچسب ها