عصر خودرو

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران

عصر بازار- مجمع عمومی عادی شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران با حضور بیش از ۶۸% سهامداران تشکیل گردید.

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، عمده صحبت های انجام گرفته در مجمع در خصوص بندهای بسیار زیاد اظهار نظر حسابرس صورت گرفت که در خصوص پروژه های نیمه کاره شرکت فرعی نوسازی و ساختمان تهران بوده است. در پایان سود نقدی 10 تومان به ازای هر سهم که بیشتر از سود خالص شرکت اصلی بوده است به تصویب رسید.

    محل برگزاری : ساعت 10 مورخ  14/10/1394 در سالن همایش نیایش

    سال مالی 31/06/1394

    هیات رئیسه مجمع
    رئیس : بدیعی جاریانی

    ناظر : رمضان زاده

    ناظر : پورفرج قاجاری

    گزارش هیات مدیره
    در ابتدای مجمع برومند مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران گزارش هیئت مدیره ارائه شده در شبکه کدال را قرائت کرد. با توجه به اینکه گزارش آقای برومند عینا همان گزارش هیئت مدیره ارائه شده در کدال می باشد در این گزارش از تکرار آن اجتناب می شود. 

    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط
    حسابرس شرکت بندهای اظهار نظر حسابرس را قرائت کرد که با توجه به پاسخ هیئت مدیره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    -         در مورد پروژه نگین پردیس که توسط شرکت فرعی نوسازی و ساختمان تهران انجام می گیرد بندی اظهار شد و مدیرعامل شرکت وساخت اینطور توضیح دادند که شرکت فرعی ثنوسا با سازمان ملی زمین و مسکن در مورد پروژه نگین پردیس مشارکت داشته است. شرکت ثنوسا از این پروژه 14 واحد مسکونی در سال گذشته و 42 واحد مسکونی تا تیر ماه 1394 تحویل داده است. با توجه به صورتجلسه ای که در اسفند سال 1393 با سازمان ملی زمین و مسکن داشته اند مقرر شده بود که اگر امکان تحویل در مهلت توافق شده وجود نداشته باشد قدرالسهم سازمان به نرخ روز توسط دادگستری محاسبه و به صورت نقد و یا از محل سایر پروژه های شرکت ثنوسا از جمله پروژه ظفر ارزیابی و واگذاری شود. همچنین از آنجایی که شرکت متحمل 2.3 میلیارد تومان مخارج خارج از تعهد که در تعهد سازمان راه و شهرسازی استان تهران بوده، شده است سازمان ملی زمین و مسکن قبول کرد که بابت این هزینه قدرالسهم شرکت نوسازی و ساختمان تهران افزایش پیدا کند که در نهایت این سهم الشرکه به اندازه 49,173 مترمربع مفید از کل پروژه به تصویب رسید و بابت این موضوع سهم الشرکه سازمان ملی زمین و مسکن از 26% به 22% کاهش پیدا کرد. لازم به ذکر است که اصلی ترین دلیل عدم واگذاری 42 واحد صورت جلسه شده در تاریخ مقرر به دلیل مشکلاتی بوده است که پیمانکار پروژه ایجاد کرده بود. با توجه به اختلاف به عمل آمده بین شرکت ثنوسا و پیمانکار، شرکت تصمیم گرفت که موضوع را به حکمیت ارجاع داده و از طریق آن حل کند. رئیس مجمع نیز عنوان کرد که این بند در مجمع شرکت فرعی عنوان و در مورد آن تصمیم گیری شده است و تنها برای شرکت سرمایه گذاری ساختمان پیگیری موضوع را تکلیف می کنند.

    -           در مورد  پروژه مهر پردیس که توسط شرکت فرعی نوسازی و ساختمان تهران اجرا می شود بند مشروطی ارائه شد. مدیرعامل توضیح داد که این پروژه پس از کلی بحث به سرانجام قابل قبولی رسیده است. زمین پروژه به میزان 45 هکتار می باشد اما با توجه به کارشناسی های انجام شده در مورد شیب اراضی و غیره تنها 14 هکتار از آن قابل ساخت و ساز بوده و مابقی یا قابلیت ساختمان سازی نداشته و یا بسیار پرهزینه می باشد. صورتجلسه ای با شرکت عمران شهر جدید پردیس در شهریور ماه 1394 تنظیم شده که طی آن مقرر گردید که کل هزینه های آماده سازی و عملیات اجرایی که شرکت ثنوسا در خارج از محدوده 14 هکتار انجام داده است به صورت نرخ روز تعیین و به عنوان مطالبات شرکت در نظر  گرفته شود. همچنین مقرر گردید 14 هکتار از 45 هکتاری که توسط شرکت عمران شهر جدید پردیس در شراکت آورده شده است به عنوان زمین خام کارشناسی و محاسبه شود. در واقع بین قیمت زمین خام و زمین آماده سازی شده ای که دارای آب و برق و گاز است بسیار تفاوت وجود دارد. انتقال سند آن پس از پایان کار انجام خواهد گرفت.

    -         توضیحات مدیرعامل شرکت وساخت در خصوص بند مشروط اظهار شده در مورد پروژه ظفر به این صورت است که شرکت نوسازی و ساختمان تهران با سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران (زیرمجموعه سازمان ملی زمین و ساختمان) در پروژه ظفر که هم برای سازمان وهم برای شرکت فرعی بسیار با ارزش و مهم می باشد مشارکت داشته است. زمین این پروژه از طرف سازمان در شراکت آورده شده است، در ابتدا سازمان با این تصور که در این زمین پروژه اداری تجاری انجام خواهد گرفت زمین را واگذار کرده بود اما با توجه به بررسی های انجام شده، شهرداری با صدور پروانه تجاری اداری مخالف بوده و در نتیجه زمین تنها کاربری مسکونی دارد، البته لازم به ذکر است که در کارشناسی های انجام شده در مورد موقعیت پروژه نیز نتیجه گیری شده است که این زمین قابلیت تجاری اداری را نخواهد داشت. بنابراین طبق توافقی که با سازمان در سال 1382 انجام گرفته مقرر شد که این پروژه مسکونی باشد. اما به دلیل مشکلاتی که با شریک سازنده این پروژه به وجود آمد این پروژه چندین سال متوقف بوده که نهایتا شرکت ثنوسا در سال 1391 سهم شریک سازنده را خریداری نمود. تنها دو مورد در خصوص این پروژه هنوز به نتیجه نرسیده است یکی اینکه زمین  این پروژه از نظر شرکت نوساز فاقد کاربری بوده و شرکت ثنوسا نزدیک به 2.4 میلیارد تومان در سال 1382هزینه کرده و پروانه ساختمانی به نام خود گرفته است. سهم شرکت ثنوساز با اضافه کردن هزینه های انجام شده بابت کاربری، از 37% بسیار بالاتر رفته و با سازمان توافق شده است که با توجه به نظر کارشناسی دادگستری در مورد هزینه های انجام شده این قدر السهم مشخص گردد. همچنین شرکت ثنوسا 192 واحد در شهر بم ساخته است که مقرر گردیده بابت این 192 واحد سهم الشرکه شرکت در پروژه ظفرافزایش یابد. بنابراین میزان کلی سهم شرکت ثنوسا از پروژه ظفر بنابه نظر کارشناسی تعیین خواهد شد.

    -         در خصوص تاییده های ارسالی که در بندهای مشروط حسابرس آمده است مدیرعامل شرکت توضیح دادند که مبلغ عمده آن مربوط به پروژه نگین می باشد که طی آن با پیمانکار پروژه به اختلاف رسیده اند. در واقع تاییده ارسالی توسط پیمانکار 3 تا 4 برابر قرارداد است، این موضوع قرار است از طریق حکمیت تعیین گردد. این بند تکلیف شد که ظرف 2 ماه حل و فصل گردد.

    -         در مورد حداقل سهم 10 درصدی از بانک اقتصاد نوین طبق مصوبه بانک مرکزی بندی اظهار شد که با توجه به پاسخ مدیرعامل شرکت وساخت، گروه که صاحب 27% سهام بانک اقتصاد نوین می باشد تصمیم به عرضه بانک توسط شرکت های گروه را داشته اما تقاضایی صورت نگرفته است.

    -         در مورد توقف عملیات پروژه نوسا کیش و اختلاف شرکت فرعی نوسازی و ساختمان تهران با سازمان منطقه آزاد کیش بند تاکیدی اظهار شد و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ساختمان اینطور پاسخ داد که شرکت ثنوسا با سازمان منطقه آزاد کیش توافق کرده است به دلیل اینکه پروژه نوسا کیش پروژه بسیار سنگینی بود به 12 فاز اجرایی تقسیم بندی شود که دارای 2 مزیت می باشد. اول اینکه پروژه به صورت کلان دیده شده و به صورت جزء به اجرا در می آید، همچنین می توان فاز های مختلف اجرایی را به پیمانکاران مختلف واگذار کرد. اما علیرغم فعالیت های انجام شده توسط شرکت ثنوسا، سازمان منطقه آزاد کیش پروانه ساختمانی را صادر نکرد. به گفته مدیرعامل این سازمان حتی یک فیش بابت هزینه پروانه صادر نکرده است. از هیئت مدیره سوال شد که این سازمان درخواست پرداخت مبلغی داشته است که مدیرعامل پاسخ داد سازمان منطقه آزاد کیش در جلسه ای اظهار کردند شرکت ثنوسا 40 میلیارد تومان پرداخت کند تا پروانه صادر گردد. اما بابت این 40 میلیارد حتی حاضر نبود فیشی صادر  کند. بنابراین شرکت ثنوسا از پرداخت این مبلغ خودداری کرد . لازم به ذکر است که عملیات ساخت بدون وجود پروانه غیر قانونی می باشد. سرانجام سازمان عنوان کرد که شرکت ثنوسا باید بخشی از زمین پروژه را که متعلق به سازمان بوده و در شراکت وارد گردیده است را برگرداند که شرکت مخالفت کرده و در نهایت  سازمان قرارداد را یکطرفه فسخ کرد که مورد اعتراض شرکت فرعی قرار گرفت. لازم به ذکر است که با توجه به تمدید قراردادی که صورت گرفته است شرکت ثنوسا باید تا سال 1396 پروژه را به اتمام برساند، اما با توجه به اینکه سازمان عملیات را از سال 1392 متوقف کرده است، در صورت تصمیم گرفته شده مبنی بر ادامه پروژه باید مدت قرارداد به میزان توقف از سال 1392 تمدید گردد.

    سوال و جواب
    با توجه به سوالات ارائه شده توسط سهامداران و پاسخ هیئت رئیسه مجمع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    -         از هیئت مدیره بابت سرمایه گذاری شرکت توسعه عمران قزوین که شرکت به طور مستقیم 1 درصد از سهام آن را در اختیار دارد سوال شد که هیئت رئیسه پاسخ دادند که گروه 8% سهام این شرکت را در اختیار دارد و تصمیم به فروش آن نمی رود. سهامدار ادعا کرد که این شرکت یک پروژه ای دارد که با توجه به صحبت های مدیرعامل آن 800 میلیارد تومان ارزش دارد. هیئت رئیسه پاسخ دادند که با توجه به اینکه شرکت وساخت درآن شرکت هیئت مدیره نداشته اطلاعی از این بابت ندارد

    -         در مورد سرفصل وجه نقدیادداشت 3-3 صورت های مالی سوال شد که بلوکه شدن سپرده شرکت در بانک بابت چه موضوعی بوده است. مدیرعامل پاسخ داد این حساب بابت بدهی شرکت بلوکه شده بود که در حال حاضر با توجه به پرداخت بدهی آزاد شده است.

    -         در خصوص فروش سهام شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران توسط شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی مبنی بر خارج شدن این شرکت از سرمایه گذاری های غیر مرتبط با پتروشیمی سوال شد . بدیعی پاسخ داد که اطلاعی بابت این موضوع ندارد. اما در سوال هایی که از برومند مدیرعامل وساخت شد ایشان عنوان کردند که خبرهایی مبنی بر فروش سهام شرکت شنیده اند که حتی مورد ارزشگذاری نیز قرار گرفته است. اما ظاهرا هنوز با خریدار به توافق قطعی نرسیده اند.

    -         از مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران سوال شد که ارزش سرمایه گذاری های ساختمانی شرکت را چه میزان ارزیابی می کند. ایشان پاسخ داد که در حال حاضر با توجه به رکود بازار و پایین آمدن قیمت ها امکان ازرش گذاری درست وجود ندارد. ایشان به عنوان مثال اظهار کرد که پروژه ظفر در گذشته متری 14 میلیون تومان مشتری داشته اما در حال حاضر این پروژه را متری 8 میلیون تومان پیشنهاد می دهند که با توجه به هزینه متری 6 میلیون تومان ( با در نظر گرفتن زمین) شرکت تصمیم به فروش با این قیمت نخواهد داشت.

     

    سود نقدی

    سود نقدی پیشنهادی هیئت مدیره به ازای هر سهم به اندازه 10% سود هر سهم به مبلغ 6.5 ریال بوده است. اما بدیعی به همراه هیئت رئیسه به عنوان نماینده سهامداران عمده سود نقدی 10 تومان به ازای هر سهم را که از سود خالص صورت سود و زیان اصلی بیشتر می باشد را به تصویب رسانید.

    انتخاب اعضای هیئت مدیره
    هیئت مدیره جدید شرکت به صورت زیر انتخاب شدند:

    شرکت پیمان سازان تجارت اطلس

    شرکت آینده سازان دنیای تجارت

    شرکت سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی

    شرکت سرمایه گذاری هامون کیش

    شرکت دانای نوین تجارت امروز

    شرکت آرمان سازان توسعه اندیش به عنوان عضو علی البدل

     

    سایر مصوبات
    تصویب صورت های مالی

    بهراد مشار به عنوان حسابرس رسمی شرکت مشخص گردید

    روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی

    حق حضور اعضای هیئت مدیره مبلغ ناخالص 1.7 میلیون تومان به تصویب رسید

    پاداش هیئت مدیره به مبلغ 200 میلیون تومان به تصویب رسید

     

    جمع بندی
    همانطور که از وضعیت شرکت های ساختمانی مشخص است صنعت املاک و مستغلات 2 سال است که در رکود شدیدی به سر می برد. این رکود در صورت های مالی سال جاری شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران نیز کاملا مشهود است. در تحلیل های صورت گرفته در مورد صنعت ساختمان شروع رونق این صنعت از سال 1396 عنوان شده است. بنابراین آنچه که مشخص است این است که سود آوری زیادی از بخش فروش املاک برای این شرکت انتظار نمی رود. اما همانطور که در گزارش هیئت مدیره عنوان شد کاهش شدید سود شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران نسبت به سال گذشته مربوط به کاهش سود تحقق یافته بانک اقتصاد نوین می باشد. بنابراین با توجه به توافق صورت گرفته و برداشته شدن تحریم ها در ماه های آینده، این انتظار می رود که صنعت بانکداری در سال های آینده سودآوری خوبی داشته باشند. از تمامی این بحث ها گذشته در مجمع برگزار شده سود نقدی بسیار بالایی تصویب شد با توجه به جریان نقدی منفی شرکت 2 سناریو را ایجاد می کند. اول اینکه با تقسیم سود نقدی بالا سهامدار عمده انتظار افزایش نقدینگی شرکت را در سال پیش رو دارد. اما از منظر دیگر ممکن است که شایعه فروش سهام شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران توسط وپترو حقیقت داشته و با تقسیم سود بالا از حداکثر منافع شرکت بهره مند گردد.

    با توجه به مجموع بحث های انجام شده و جو مثبت مجمع شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران ، مثبت باز شدن سهام این شرکت در تابلوی بورس دور از انتظار نخواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو