عصر خودرو

عضو انجمن فولاد ایران:

اروپا تا روشن شدن سازوکار ویژه مالی، از ایران فولاد نمی خرد

عصر بازار- مدیرعامل فولاد جنوب گفت: طرف اروپایی اعلام کرده به دلیل تحریم تا زمان مشخص نشدن سازوکار مالی از تمدید آن خودداری می کند هنوز مشکل کشورهای اروپایی اجرایی نشدن سازوکار مالی SPV است و شرکتها منتظر هستند تا ببیینند کدام کشور میزبانی و مدیریت آن را به عهده خواهد گرفت.

اروپا تا روشن شدن سازوکار ویژه مالی، از ایران فولاد نمی خرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، احمد دنیا نور در خصوص آزادسازی قیمت فولاد و فروش آن خارج از بورس گفت: فلسفه ایجاد بورس حاکم شدن قاعده و قانون بر معاملات است بر اساس همین قانون قیمت ها بر مبنای عرضه و تقاضا مشخص می شود در واقع اصلی ترین کار بورس ابزار کشف قیمت و انجام معامله امن است حال اگر ما آن را محدود کنیم و افزایش نرخ دستوری مثلا برای فلان کالا را 5 درصد تعیین کنیم دیگر از حیز انتفاع خارج می شود.

    عضو انجمن فولاد ایران با اشاره به بخشنامه جدید گفت: اصلی ترین دلیل آزاد سازی قیمت فولاد افزایش قیمت مواد اولیه و بالا رفتن قیمت تمام شده بود این عدد آنقدر زیاد بود که در صورت ادامه روند قبلی و قیمت دستوری فولاد بسیاری از تولید کنندگان مجبور به تعطیلی فعالیت خود می شدند زیرا تولید دیگر صرفه اقتصادی نداشت اما اکنون عرضه در بورس صورت می گیرد و اگر کشف قیمت نشد محصول به بازار آزاد عرضه می شود. در واقع آزاد سازی قیمت فولاد تصمیم کاملا درستی بود.

    مدیرعامل فولاد جنوب در خصوص بخشنامه صادراتی بانک مرکزی و معافیت های جدید گفت:این بخشنامه تا حدودی وضعیت را بهتر می کند و قدرت مانور برای صادرات را بالا می برد اما باز با آن فرم ایده آل فاصله دارد.

    وی ادامه داد: پتروشیمی و فولاد دو بال اصلی صادرات کشور بوده و اهمیت به سزایی در بازارهای جهانی دارند به همین دلیل دولت باید برای حل مشکلات این صنعت مستقیما ورود کند همانطور که دولت آمریکا در جنگ تجاری اولین قدم را در بخش فولاد و حمایت از تولید کنندگان داخلی برداشت و تعرفه واردات را بالا برد.

    دنیا نور در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت:فعلا در عراق مشکل نداریم زیرا صادرات به این کشور به غیر از ارزهایی همچون دلار و یورو صورت می گیرد اما برای سایر نقاط امکان دارد در آینده مشکلاتی برای بازگشت پول وجود داشته باشد بر همین اساس واحدهای صادر کننده  به همراه دولت در حال بررسی راهکارهایی برای حل این مشکل هستند.

    وی در خصوص اصلی ترین بازارهای صارداتی کشور گفت: از قرارداد ما با هند و چین 6 ماه باقی مانده و در این مدت حجم زیادی از تولیدات ما به این کشورها صادر خواهد شد اما قرارداد ما با اروپا به پایان رسیده و طرف اروپایی اعلام کرده به دلیل تحریم تا زمان مشخص نشدن سازوکار مالی از تمدید آن خودداری میکند هنوز مشکل کشورهای اروپایی اجرایی نشدن سازوکار مالی SPV است و شرکت ها منتظر هستند تا ببیینند کدام کشور میزبانی و مدیریت آن را به عهده خواهد گرفت.


     

    برچسب ها