عصر خودرو

زنگنه در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی:

کاهش حتی یک بشکه نفت خط قرمز ایران است

عصر بازار- ایران در آخرین دیدار رسمی اوپک حاضر نشد تولید نفت خود را کاهش دهد و اعلام کرد، این اقدام خط قرمز ایران است.

کاهش حتی یک بشکه نفت خط قرمز ایران است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، زنگنه، وزیر نفت در گفت وگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی آمریکا اظهار کرد: کاهش تولید نفت و مشارکت در کاهش تولید جدید، خط قرمز ایران است. در ماه‌های اخیر ایران نفت بیشتری تولید نکرده و وظیفه ایران نیست که این وضعیت را مدیریت کند.

    وی در ادامه تصریح کرد: این وظیفه کشورهایی است که نفت بیشتری تولید کرده و بازار را با نفت بیشتر و بیشتر دچار فروپاشی کردند. ایران هیچ مسئولیتی در قبال این وضعیت ندارد.

    زنگنه تأکید کرد که کاهش ندادن تولید نفت، خط قرمز ایران است و ایران باید از هرگونه تصمیمی در کاهش تولید معاف ‌شود.

    عربستان سعودی و روسیه تولید نفت خود را در تابستان به منظور جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت‌ها در آستانه وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران که در نوامبر به اجرا گذاشته شد، افزایش دادند.

    اظهارات زنگنه در شرایطی مطرح شد که تولیدکنندگان نفت اوپک روز پنج شنبه در وین اتریش به منظور مذاکره درباره استراتژی تولید خود در بحبوحه افت شدید قیمت‌های نفت دیدار کردند. تولید کنندگان غیراوپک شامل روسیه قرار است روز جمعه به مذاکرات درباره کاهش تولید نفت یا حفظ سطح تولید فعلی، ملحق شوند.

    قیمت نفت روز پنج‌شنبه پس از این که خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، اظهار کرد، کاهش یک میلیون بشکه در روز برای اوپک و متحدانش کافی خواهد بود، حدود چهار درصد کاهش یافت. بازارها کاهش تولید بیشتری را پیش‌بینی می‌کردند اما روسیه اعلام کرده که مایل به کاهش تولید نیست.

    مداخله آمریکا در مسائل اوپک

    آمریکا درباره هرگونه کاهش تولیدی که از سوی اعضای اوپک موافقت شود نگران بوده و از این واهمه دارد که این اقدام به همراه تحریم‌ها علیه ایران، عرضه را محدود کرده و باعث افزایش قیمت‌های جهانی نفت و آسیب دیدن مصرف کنندگان آمریکایی شود.

    دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با نشان دادن نگرانی شدید خود برایان هوک، نماینده امور ایران در وزارت خارجه آمریکا را روز چهارشنبه برای گفت وگو با خالد الفالح به وین فرستاد.

    ایران از حضور هوک در وین خشنود نبود و زنگنه در این باره واکنش نشان داد. وی گفت: اگر برایان هوک برای درخواست عضویت آمریکا در اوپک به وین آمده است و این دلیل دیدار وی با اعضای اوپک است، درخواستش باید بررسی شود اما اگر این طور نیست، یک رویکرد غیرحرفه‌ای و مداخله‌جویانه داشته است. اوپک یک سازمان مستقل است و بخشی از وزارت انرژی آمریکا نیست که از واشنگتن دستور بگیرد.

    برچسب ها