عصر خودرو

۶ دهک مردم، نمی‌توانند برنج ایرانی بخرند

عصر بازار- دبیر انجمن واردکنندگان برنج، نیاز کشور به برنج خارجی را یک‌میلیون و ۲۰۰ تا یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن ارزیابی کرد.

۶ دهک مردم، نمی‌توانند برنج ایرانی بخرند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از گسترش صنعت، کیفیت برنج ایرانی همواره زبانزد بوده است اما بنا به دلایلی مثل گران بودن برنج ایرانی، بخش زیادی از نیاز داخلی کشور از خارج وارد می‌شود. چند روز قبل دبیر انجمن برنج ایران در اختتامیه جشنواره ملی برنج گفته بود که 800 هزار تن، کمبود برنج داریم. در این راستا با دبیر یک انجمن مهم دیگر گفت‌وگو کردیم تا اطلاعات بیشتری به‌دست آوریم.

    brenj3.jpg

    800 هزار یا یک‌میلیون و 500 هزار؟

    دبیر انجمن واردکنندگان برنج رقم 800 هزار تن را درست نمی‌داند و نظر متفاوتی دارد:

    متاسفانه بعضی افراد نه تولیدکننده هستند و نه صادرکننده. آنها دلال هستند و برنج را به‌صورت ارزان از کشاورز می‌خرند و گران می‌فروشند. آنها عنوان انجمن را یدک می‌کشند و هویتی برای خودشان ساخته‌اند. یک هیات‌مدیره 7 یا 8 نفره دارند و بدون آنکه انتخابات داشته باشند یا از جایی مجوز فعالیت داشته باشند می‌آیند و مواضع خودشان را بیان می‌کنند. البته اگر در جایی منافع ما تهدید شود از آنها شکایت می‌کنیم. در مجموع می‌خواهیم بگویم که برخی افراد، مرجع نیستند که بتوان به سخنان آنها استناد کرد.

    برنج ایرانی، ممتاز اما گران

    masihkeshavarz.jpg

    مسیح کشاورز در ادامه، آمارهای مربوط به سرانه مصرف و میزان برنج موردنیاز کشور را ارائه کرد:

    میانگین سرانه مصرف برنج 40 کیلوگرم در سال است که باید در 80 میلیون جمعیت ضرب شود. پس نیاز سالانه کشور 3 میلیون و 200 هزار تن است. آقایان می‌گویند که تولید داخل، 2 میلیون و 400 هزار تن است. در صحت این آمار می‌توان تردید کرد چون همین چند سال پیش گفتند یک‌میلیون و 700 هزار تن بوده است. در حاضر تعداد استان‌های برنج‌کار از 14 به 2 رسیده است. در چنین شرایطی مگر می‌شود 700 هزار تن افزایش تولید داشت؟ چه اتفاق خاصی افتاده که شاهد افزایش تولید باشیم؟ سطح زیرکشت پایین آمده، کمبود آب داریم و تولید برنج توجیه اقتصادی ندارد.

    6 دهک، محروم از برنج ایرانی

    وی در ادامه افزود: با همه این‌ّها بیایید فرض کنیم که این آمار درست است ولی سوال اینجاست که آیا این دو میلیون و 400 هزار تن را همه اقشار کشور مصرف می‌کنند؟ اگر این‌گونه باشد می‌توان گفت که مابه تفاوت 3 میلیون و 200 هزار تن و 2 میلیون و 400 هزار تن، 800 هزار تن است که باید از خارج تامین شود. اما بحث اینجاست که چنین اتفاقی نمی‌افتد. باید به این واقعیت توجه داشت که مشتری برنج ایرانی بیشتر اقشار متوسط به بالا هستند و آنها هستند که می‌توانند برنج 12، 14یا 16 هزار تومانی بخرند. در نتیجه در کمال تاسف باید بگویم که 6 دهک مردم ما به خاطر فشارهای اقتصادی، برنج خارجی می‌خرند نه ایرانی.

    دبیر انجمن واردکنندگان برنج در توضیح بیشتر این اعداد افزود: پس تمام برنج ایرانی مصرف نمی‌شود و کمبود برنج بیشتر از 800 هزار تن است. در مجموع سال‌هاست که یک‌میلیون و 200 تا یک‌میلیون و 500 هزار تن برنج وارد می‌شود یعنی ماهانه 120 هزار تن برنج خارجی مصرف می‌شود.

    سیاست‌های نادرست

    مسیح کشاورز در بخش بعدی سخنان خود به مشکلات و محدودیت‌هایی که فراروی صنف واردکننده برنج قرار دارد پرداخت: حمایت از برنج ایرانی قبلا به شکل وضع تعرفه اعمال می‌شد ولی متاسفانه الان از طریق ایجاد ممنوعیت واردات انجام می‌شود. به‌عنوان‌مثال از اول مردادماه تا سه چهار ماه، واردات برنج خارجی را ممنوع اعلام می‌کنند. این سیاست ممکن است باعث رونق و فروش برنج ایرانی شود ولی آثار زیانباری هم دارد. آفت بزرگ آن است که وقتی بازه ممنوعیت واردات، تمام می‌شود کل نیاز کشور به برنج از طریق بازارهای جهانی تامین می‌شود و این وضع، به افزایش نرخ منجر می‌شود. زمانی برنج را 800 دلار می‌خریدیم ولی الان 1200 دلار می‌خریم یعنی متاسفانه به خاطر سیاست‌های غلط وزارت جهاد کشاورزی، 400 دلار از پول کشور وارد جیب خارجی‌های می‌شود.

    به صمت امیدوارم

    رئیس انجمن واردکنندگان برنج سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت را مثبت دانست و گفت:

    خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت چه در دوره آقای شریعتمداری و چه در دوره آقای رحمانی، دید بسیار روشنی دارند چون کار بازرگانی کرده‌اند، معنی اعداد و ارقام را درک می‌کنند و بازار را می‌شناسند. متاسفانه متولی این بخش یعنی جهاد کشاورزی، تولیدمحور است، هیچ نگاه تجاری ندارد و در بازرگانی تخصص ندارد. البته به‌واسطه بخش‌نامه‌هایی که به‌تازگی توسط ستاد تنظیم بازار صادر شده، بخشی از مسئولیت‌ّها را به صمت داده‌اند که امیدواریم این وزارتخانه به‌خوبی مدیریت کند و این آثار سوء را به حداقل برساند.

    200 تا 300 هزار تن از برنامه عقب هستیم

    حدود یک هفته است که ممنوعیت واردات برنج به پایان رسیده است. رئیس انجمن واردکنندگان برنج ضمن بیان این مطلب، افزود:

    پارسال، حدود 5 درصد از برنامه عقب بودیم و امسال هم بخش خصوصی حدود 200 تا 300 هزار تن از برنامه عقب است. تامین این مقدار از بازارهای خارجی، مشکلات خاص خودش را دارد و امیدواریم در زمینه تامین ارز مشکلی خاصی نداشته باشیم. بیشتر واردات ما از هند است و نظر به سختی انتقال ارز، واردات از پاکستان سخت است. درحال‌حاضر متاسفانه برنج پاکستانی با برنج ایرانی مخلوط می‌شود و به فروش می‌رسد. برنج ایرانی که کیلویی  10 هزار تومن قیمت دارد را با برنج پاکستانی مخلوط می‌کنند. نه که بگویم برنج خارجی، خوب نیست ولی نباید پول برنج ایرانی داد و جنس خارجی خرید. امیدواریم صنعت و معدن با تصمیمات واقع‌بینانه بتواند مشکلات این صنف حوزه را رفع کند.

    برچسب ها