عصر خودرو

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان:

نرخ ارز در بودجه ۹۸ بر نوسانات بازار آزاد اثرگذار است

عصر بازار- یک استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: اگر دولت رقمی بالا برای نرخ ارز در بودجه تصویب کند، عملاً بازار آزاد ارز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و نشان می‌دهد که قیمت ارز از این کمتر نمی‌شود.

نرخ ارز در بودجه ۹۸ بر نوسانات بازار آزاد اثرگذار است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، مهدی طغیانی در خصوص رقم نرخ ارز در بودجه 98، اظهار کرد: میزان عددی که از ارز در بودجه وارد می‌شود، عددی محاسباتی است. تعیین این رقم از سوی دولت نشان‌دهنده نرخی است که به رسمیت می‌شناسد، اما عدد واقعی تأثیرگذار بر اقتصاد نیست.

    وی با بیان اینکه این رقم تنها برای محاسبات استفاده می‌شود، تصریح کرد: دولت از مقدار فروش نفت و درآمدهای ارزی، این رقم را در یک واحد تک‌نرخی محاسبه می‌کند و با لحاظ این مقدار در بودجه و محاسبات، تنها رقم محاسباتی را اعلام می‌کند.

    این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در خصوص تفاوت نرخ ارز در بودجه 98 و بازار آزاد، گفت: اگر دولت رقمی بالا برای نرخ ارز در بودجه تصویب کند، عملاً  بازار آزاد ارز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و نشان می‌دهد که قیمت ارز از این کمتر نمی‌شود، چراکه تعیین نرخ ارز از سوی دولت به معنی این است که دولت چه نرخی را به رسمیت می‌شناسد.

    طغیانی با بیان اینکه نرخ ارز باید متناسب با تورم داخل و خارج از کشور به شکل منطقی تعدیل شود، اظهار کرد: از لحاظ علمی، محاسبه تورم در مراکز رسمی بر اساس روش‌های علمی انجام می‌شود که ممکن است بااحساس مردم عادی نسبت به تورم تفاوت داشته باشد.

    وی با تاکید بر اینکه شاخص‌های تعیین تورم هرکدام کاستی‌هایی دارند، گفت: اینکه نرخ تورمی که مردم احساس می‌کنند و یا تورم اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی کدام واقعی است، اصطلاح درستی نیست، زیرا نرخی که این مراکز محاسبه می‌کنند، از یک‌سو تمام شاخص‌های مرتبط در اقتصاد را درنظر نمی‌گیرد، برای مثال برخی از موارد، تنها شاخص مصرف‌کننده را اعمال می‌کند و تولیدکننده در این شاخص گنجانده نشده است و یا برخی از شاخص‌ها، واردات را در نظر نمی‌گیرد.

    این استاد اقتصاد ادامه داد: از سوی دیگر، مردم نیز هرکدام نرخ تورم را با مواردی که ندارند احساس می‌کنند. به این معنی که تفاوت زندگی افراد در تاثیری که از تورم جامعه دریافت می‌کنند تأثیر دارد. برای مثال کسی که خانه دارد، تورم بازار مسکن و اجاره خانه را نسبت به شخصی که اجاره‌نشین است، احساس نمی‌کند.‌

    طغیانی تأکید کرد: به‌طورکلی بررسی نرخ تورم با روش‌های علمی و دقیق محاسبه می‌شود و موارد بسیاری را در برمی‌گیرد، برای مثال در بررسی نرخ تورم تغییر قیمت آب، برق و مخابرات محاسبه می‌شود و به دلیل اینکه در این موارد تغییری وجود ندارد در تورم کلی تأثیرگذار است، اما مردم تنها متوجه بالا رفتن قیمت خوراک و پوشاک می‌شوند.

    برچسب ها