عصر خودرو

آتیه سازان حافظ در دوراهی تبدیل به شرکت بیمه یا دریافت کارگزاری

عصر بازار- رئیس کل بیمه مرکزی گفت: شرکت آتیه سازان حافظ در حال بررسی دریافت مجوز از بیمه مرکزی و یا تبدیل شدن به کارگزاری شرکت های بیمه است.

آتیه سازان حافظ در دوراهی تبدیل به شرکت بیمه یا دریافت کارگزاری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا،  «غلامرضا سلیمانی» امروز (سه شنبه) در نشست خبری روز بیمه درباره آخرین وضعیت آتیه سازان حافظ، اظهار داشت: آتیه سازان حافظ از بیمه مرکزی مجوز ندارد.
    وی افزود: ما به این شرکت اعلام کرده ایم که مجوز ندارید؛ یا باید کار بیمه ای انجام ندهید و یا برای انجام فعالیت بیمه ای باید از بیمه مرکزی مجوز بگیرید.
    رئیس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: شرکت هایی که از بیمه مرکزی مجوز دارند، باید نسبت به واگذاری بیمه اتکایی به دیگر شرکت های بیمه اقدام کنند تا ریسک های آن کاهش یابد.
    رئیس کل بیمه مرکزی درباره آخرین وضعیت توانگری شرکت های بیمه نیز گفت: هشت شرکت بیمه در سطح دوم توانگری قرار دارند و بیش از سه سال است که در این سطح قرار گرفته اند؛ به این شرکت ها اعلام شده است که سریعتر مشکلات خود را حل کرده و سطح توانگری خود را ارتقا دهند وگرنه موضوع به شورای عالی بیمه ارجاع می شود.

    ** اصلاح برخی تعهدات زیان ده، راهی برای بهبود وضعیت بیمه ایران
    سلیمانی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی، اظهار داشت: این شرکت حدود 30 درصد از بازار بیمه کشور را در اختیار دارد؛ یکی از دلایل وضعیت شرکت بیمه ایران، فشاری است که بیمه مرکزی برای شفاف سازی وارد کرده است.
    وی افزود: باید این شفاف سازی را به فال نیک بگیریم که به جای کتمان اطلاعات، فضا را برای یافتن راه حل های مناسب باز کرده ایم.
    رئیس کل بیمه مرکزی اصلاح برخی تعهدات زیان ده را یکی از راه های بهبود وضعیت شرکت بیمه ایران برشمرد و گفت: روش های دیگری هم بررسی شده است تا حتی بتواند بیمه های تخصصی ایجاد کند.
    رئیس کل بیمه مرکزی افزود: اگر در مورد روش های بهبود وضعیت بیمه ایران با وزارت اقتصاد به نتیجه برسیم، اجرایی می کنیم.
    سلیمانی یادآور شد: اکنون در حوزه اتکایی، بیمه ایران پیشرو است و باید به این شرکت کمک کرد که پرتفوی خود را سودده کند.

    ** پوشش ریسک های بزرگ با انتشار اوراق ریسک بیمه ای
    رییس کل بیمه مرکزی درباره بیمه اتکایی در شرایط تحریم نیز گفت: اکنون شرکت های بیمه، کل ریسک های کشور را پوشش داده اند و دولت نیز به کمک صنعت بیمه آمده اما قصد داریم از ظرفیت بازار سرمایه هم برای توزیع ریسک استفاده کنیم.
    سلیمانی تاکید کرد: با انتشار اوراق ریسک بیمه ای و فروش آن در بورس مردم و شرکت های بیمه ای منتفع می شوند و در شرایط تحریم نیز بهتر می توان ریسک های بزرگ را پوشش داد.
    وی در ادامه درباره جوانگرایی در صنعت بیمه گفت: در بیمه مرکزی تلاش شده است که جوانان بیشتر به کار گرفته شوند و از این رو کمیته هایی به عنوان هسته های اندیشمندان و اتاق فکر به کار گرفته شده اند.
    رئیس کل بیمه مرکزی افزود: یکی از معضلات شرکت های بیمه ای این است که تغییرات مدیریتی زیاد دارند؛ این امر سبب بی ثباتی در شرکت ها می شود و از این رو پیشنهاد شده تا تغییرات با هماهنگی بیمه مرکزی باشد.
    وی در عین حال با یادآوری اینکه سهامداران، مجموعه مدیریتی شرکت ها را تعیین می کنند، افزود: در حال تهیه بانک اطلاعاتی از مدیران صنعت بیمه هستیم که برای انتخاب مدیران، سهامداران فقط دنبال برخی افراد نباشند.

    ** تدوین آئین نامه ای برای بیمه استارتاپ ها
    رییس کل بیمه مرکزی درباره فعالیت استارتاپ ها (کسب و کارهای نوپا) در صنعت بیمه گفت: استارتاپ ها واقعیت دنیای امروز است و باید آنرا بپذیریم؛ صنعت بیمه باید زودتر از اینها از این کسب و کارها استقبال می کرد.
    وی افزود: برای اینکه استارتاپ ها زیر چتر بیمه مرکزی قرار گیرند، آیین نامه ها و مقرراتی در دست تهیه است تا پس از بررسی در شورای عالی بیمه به تصویب برسد.
    رئیس کل بیمه مرکزی درباره کاهش سهم این نهاد از بیمه اتکایی زندگی اظهار داشت: بر اساس برنامه ششم توسعه در حال کاهش سهم بیمه مرکزی هستیم و اکنون 13 درصد در بخش زندگی و 23 درصد در بخش غیرزندگی است.
    وی درباره افزایش ضریب نفوذ بیمه نیز گفت: اینکه بخواهیم طبق برنامه ششم توسعه این ضریب از 2.3 درصد فعلی به هفت درصد برسد کمی بلند پروازانه است اما می توان با توسعه بیمه های زندگی و تنوع محصولات آن را محقق کرد.

    ** جلوگیری از نرخ شکنی در بیمه درمان تکمیلی
    وی یکی از اقدام های مناسب در صنعت بیمه را کنار گذاشتن نظام تعرفه ای ذکر کرد و گفت: بازگشت به نظام تعرفه ای فقط به سود شرکت های بیمه است و موجب می شود بیمه گذاران زیان ببینند.
    این مقام مسئول با بیان اینکه شرکت های بیمه نمی توانند بیش از 2.5 درصد در بیمه شخص ثالث تخفیف دهند، ادامه داد: در بخش بیمه درمان تکمیلی به عنوان دیگر رشته زیان ده در صنعت بیمه هم این موضوع در دست بررسی است تا حداقل ها مورد توجه قرار گرفته و تخفیف ها در حد قابل قبولی باشد تا دیگر نرخ شکنی رخ ندهد.
    رئیس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: شرکت های متخلف در این بخش را معرفی خواهیم کرد.

    ** 13 شرکت بیمه ای با ایران همکاری می کنند
    سلیمانی یادآور شد: شرکت های بیمه جهان از همان مرحله نخست اعمال تحریم های آمریکا، همکاری خود با ایران را قطع کردند اما از همان زمان شرکت های بیمه ای دیگر به میدان آمدند.
    وی افزود: شرکت های بزرگ بیمه ای جهان که یا سهامداران آمریکایی دارند و یا در بازار آمریکا فعال هستند، ایران را ترک کردند اما اکنون 13 شرکت با ایران کار می کنند که ارتباطی با آمریکا ندارند.
    این مقام مسئول افزود: از آنجا که قرار است بیمه های اتکایی به این شرکت ها واگذار شود، به طور قطع صلاحیت آنها را بررسی خواهیم کرد.

    ** تلاش می شود شرکت های بیمه درگیر بنگاه داری نشوند
    رئیس کل بیمه مرکزی درباره اثر تورم بر صنعت بیمه و سرمایه گذاری ها در این بخش گفت: یکی از موارد مورد توجه در اصلاح آیین نامه سرمایه گذاری صنعت بیمه، این است که سرمایه گذاری ها باید به گونه ای باشد که علاوه بر حفظ ارزش دارایی ها، شرکت های بیمه ای درگیر بنگاه داری نشوند.
    وی درباره تعیین تکلیف مدیریت شرکت های بیمه گفت: بر اساس قانون، سهامداران در یک دوره 2 ماهه باید مدیرعامل را به بیمه مرکزی معرفی و بیمه مرکزی صلاحیت وی را مورد بررسی قرار دهد.
    سلیمانی اظهار داشت: اگر صلاحیت فرد تایید نشود، به سهامدار اعلام می شود که فردی دیگر را معرفی کند.
    وی اظهار داشت: اگر در موعد مقرر مدیرعامل معرفی نشود، بیمه مرکزی 2 ابزار در اختیار دارد؛ یکی اینکه به شرکت نمره منفی می دهد و ممکن است به سلب صلاحیت هیات مدیره منجر شود. ابزار دوم این است که بخشی از رشته های بیمه ای یا کل فعالیت آن شرکت را تعلیق کند.
    رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: هیات مدیره سه شرکت از جمله «بیمه سرمد» از بیمه مرکزی نمره منفی گرفته اند و در تلاشند که به سرعت مدیرعامل خود را معرفی کنند.
    وی درباره معافیت بیمه از مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: دولت موافق حذف این بخش است و امیدواریم در زمان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس، این موضوع تصویب شود.
    سلیمانی اعلام کرد: موضوع حذف مالیات بر ارزش افزوده از بیمه، از ردیف درآمدهای دولت در لایحه بودجه 98 حذف شده است.

    برچسب ها