عصر خودرو

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران:

صنعت پتروشیمی برای جذب سرمایه گذاران خارجی نیازمند بورس کالا است

عصر بازار- دبیرکانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به اینکه سرمایه گذار خارجی برای ورود به صنعت پتروشیمی کشور نیازمند شفافیت قیمتی است گفت: بورس کالا این امکان را به خارجی ها می دهد تا در یک بستر شفاف به ارزیابی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی بپردازد.

صنعت پتروشیمی برای جذب سرمایه گذاران خارجی نیازمند بورس کالا است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در برنامه تحلیلی رادیو گفتگو با عنوان خروج پتروشیمی ها از بورس کالا، با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران نیازمند شفافیت قیمتی محصولات تولیدی این صنعت هستند اظهار کرد: شفافیت قیمتی فقط از طریق بورس کالای ایران صورت می گیرد و در همه جای دنیا بورس ها مظهر بازار آزاد هستند.

    بهروز خدارحمی با بیان این مطلب گفت: کشورهای مختلف متناسب با مزیت های نسبی محصولاتی را وارد بورس کشورشان کرده اند که ممکن است در بورس های دیگر وجود نداشته باشد؛ به طور مثال کشوری داریم که فلفل را وارد بورس کالایی اش کرده است و موفق بوده است. ما هم در صنعت پتروشیمی مزیت نسبی داریم و با عرضه این محصول زمینه ورود سرمایه گذاران خارجی را فراهم می کنیم.
    وی ادامه داد: اشکالاتی که به بورس کالای ایران گرفته می شود، هیچ ارتباطی به این بورس ندارد. این اشکالاتی به موضوع سایت بهین یاب و قیمت پایه برمی گردد؛ سایت بهین یاب زیر نظر وزارت صنعت است و قیمت پایه را شرکت ملی صنایع پتروشیمی و خود مجتمع ها تعیین می کنند.
    دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران تصریح کرد: متاسفانه ذینفعان خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا، منافعشان در این است که به مسئولان ارشد، مجلسی ها و تصمیم سازان اطلاعات غلط بدهند؛ این درصورتی است که نقدهای وارده، به بورس کالای ایران ارتباطی ندارد.
    بر اساس این گزارش، در برنامه رادیویی، گزارشگر برنامه با بیان اینکه سخنگوی دولت در آبان ماه سال جاری بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران را منتفی دانسته است، از دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، ریشه تلاش های چندباره برای تحقق خروج پتروشیمی از بورس کالا را خواهان شد که خدارحمی با بیان اینکه به نظر می رسد فشار صنعت پتروشیمی دلیل اولیه برای مطرح شدن این موضوع باشد گفت: این فشارها نگاه صنفی دارد و مصالح کشور را در نظر نمی گیرد؛ در حقیقت، هدف، محو شفافیت اقتصادی است.
    وی در ادامه توضیح داد: ما با دو پدیده مواجه هستیم؛ از یک سو به دلیل کاهش درآمد دولت، ناچار هستیم که بخش قابل توجهی از فشار را به سمت درآمدهای مالیاتی ببریم؛ برای تحقق این موضوع گام اول، شفافیت اقتصادی در سطح جامعه است که یکی از بسترهای تحقق آن بورس کالای ایران است. حال توجه داشته باشیم که بخش نفت، گاز و پتروشیمی کشور به عنوان یکی از اصلی ترین صنایع کشور، اگر از شفافیت استقبال نکند، تکلیف مابقی بخش ها دیگر روشن است.
    دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در خصوص پدیده دوم تشریح کرد: ما پس از برجام، برای ورود سرمایه گذاران و سرمایه گذاری خارجی چشم اندازی متصور هستیم و در نوک این پیکان صنایعی هستند که ما در آنها مزیت نسبی داریم.
    وی اضافه کرد: بر این اساس پتروشیمی ها اولویت ما برای ورود سرمایه خارجی است، حال تصور کنید که سرمایه گذار خارجی نرخ محصول شرکتی که می خواهد در آن سرمایه گذاری کند نداند، به نظر شما چه اتفاقی می افتد؟
    خدارحمی در پایان گفت: سرمایه گذار خارجی برای ورود به صنعت پتروشیمی ایران نیازمند شفافیت قیمتی برای ارزیابی است. بورس کالای ایران در حقیقت با کشف نرخ کالاهای پتروشیمی، این امکان را به سرمایه گذار خارجی می دهد که در یک بستر شفاف به ارزیابی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی بپردازد.
    گفتنی است؛ در برنامه پایش روز گذشته نیز همگام با سایر بخش های خبری در سیما از جمله بخش خبری 18.30، به انعکاس نظرات مخالفان خروج محصولات پتروشیمی در بورس کالا و دفاع از مکانیسم شفافیت در این بورس پرداخته شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها