عصر خودرو

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس:

بورس کالا می تواند به مرجع قیمتی زعفران دنیا تبدیل شود

عصر بازار- عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس دهم ضمن تاکید بر امکان مرجعیت تابلوی بورس کالای ایران به عنوان مرجع تعیین قیمت زعفران در بازارهای بین المللی و صادرات این محصول، مستمر بودن عرضه ها و حضور فعالان این حوزه در بازار جهانی را از شروط اساسی برای تحقق این مساله دانست.

بورس کالا می تواند به مرجع قیمتی زعفران دنیا تبدیل شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید باستانی در خصوص عرضه زعفران در بورس کالا اظهار کرد: بازارهای کلان مانند زعفران نیاز به روش های معاملاتی مدرن برای حضور در بازارهای جهانی دارد و یکی از این بسترهای معاملاتی مدرن بورس کالا است.

    وی با بیان اینکه عرضه کالاها در بورس کالا به عنوان یک بستر مدرن به نفع صنایع است، ادامه داد: عرضه زعفران با روش های معاملاتی مدرن در بورس کالا می تواند موجب ایجاد شفافیت در بازار، افزایش کیفیت و درجه بندی محصول و کشف قیمت واقعی شود.

    باستانی عنوان کرد: طی یک سال اخیر بازار زعفران دچار تغییراتی شده و به جای معامله زعفران در بازار سنتی، این محصول در بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفته است که می توان این تغییر در روش های معاملاتی را دوران گذار از سنت ها به سمت مدرنیته شدن دانست که حدود یکسال از آن می گذرد.

    نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس گفت: باید توجه داشت که تکمیل این دوره با گذشت زمان امکان پذیر است؛ چراکه بخش عمده ای از کشاورزان، خرده مالک هستند که برقراری ارتباط همه آنها با بورس با گذشت زمان اتفاق می افتد و لازم است فرهنگ سازی بیشتری در این حوزه صورت گیرد تا این گذار به موفقیت کامل برسد.

    وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد سرعت بورس کالا در این دوره گذار، قابل توجه است، خاطرنشان کرد: بورس کالا تاکنون با جذابیت های موجود توانسته است بسیاری از نیازهای بازار را تامین کند و قیمت های کشف شده در بورس از طریق فضای مجازی، هر روزه و به سرعت در حال انتقال به فعالان این بازار است.

    باستانی یادآور شد، بیش از نیم قرن است که روش سنتی در بازار زعفران حاکم بوده و این طبیعی است که برای تغییر در سازوکار معاملات نیاز به زمان باشد.

    این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص امکان پذیر بودن حضور بورس کالا به عنوان مرجع تعیین قیمت زعفران در بازارهای بین المللی گفت: حتما این اتفاق می تواند امکان پذیر باشد؛ چرا که پیش از این برای کالاهای دیگر که سهم کمتری از محصول تولیدی در دنیا را داشته ایم، این اتفاق به کمک بورس کالا رخ داده و بطور قطع برای زعفران که یکی از محصولات شناخته شده و استراتژیک کشورمان محسوب می شود و سهم عمده ای در تولید آن را در دنیا در اختیار داریم، می تواند شرایط لازم فراهم شود تا بورس کالا به عنوان مرجع تعیین قیمت زعفران در دنیا معرفی شود.

    به گفته این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مستمر بودن عرضه ها و حضور فعالان این حوزه در بازار جهانی به همراه تقویت ارتباط با بورس های بین المللی، از شروط اساسی برای تحقق این مساله است.

    برچسب ها