عصر خودرو

مدیرعامل شرکت گهرزمین در گفت‌وگو با "عصر بازار " خبر داد:

بهره‌برداری از دو خط تولید سنگ‌آهن تا سال ۹۸

تولید سنگ‌آهن به ۱۵ میلیون تن می‌رسد

عصر بازار- هشتمین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال جاری در پی استقبال چشمگیر خریداران و مشارکت حدود ۳۱۰ هزار کد معاملاتی با کشف قیمت ۶۸۰۰ ریالی هر سهم شرکت ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی سنگ‌آهن گهر زمین در بازار دوم فرابورس ایران به پایان رسید.

بهره‌برداری از دو خط تولید سنگ‌آهن تا سال ۹۸
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، این میزان سهم معادل 5 درصد از کل سهام این شرکت بود. این عرضه در حالی با تقاضای بیش از یک میلیارد و 399 میلیون سهمی روبه رو شد که در سامانه معاملات تقاضای افزون بر یک میلیارد و 392 میلیون سهمی برای این عرضه در قیمت 6800 ریال ثبت شده بود. براین اساس می‌توان گفت شرکت گهرزمین رکورد عرضه اولیه در بازار سرمایه را شکست. از این رو به سراغ علی اکبر پوریانی مدیرعامل این شرکت رفته ایم تا از نگاه او این مهم را ارزیابی کنیم.


    لطفا تاریخچه‌ای از آغاز به کار فعالیت شرکت گهرزمین ارائه کنید
    شرکت سنگ آهن گهرزمین در تاریخ بیست و هشتم بهمن سال 1383 نزد اداره ثبت شرکت های سیرجان به منظور بهره برداری از آنومالی واقع در منطقه عمومی گل گهر برای استخراج 15 میلیون تن سنگ آهن در سال جهت تولید 10 میلیون تن کنستانتره و 10 میلیون تن گندله به ثبت رسید. بر اساس برنامه ریزی انجام شده علاوه بر آماده سازی و تجهیز معدن، کارخانه خردایش با ظرفیت 15 میلیون تن در سال و 5 کارخانه تولید کنستانتره هرکدام با ظرفیت سالانه 2 میلیون تن و 2 کارخانه تولید گندله سنگ آهن با ظرفیت 5 میلیوت تن در سال از اهداف این شرکت بود که تا کنون معدن، کارخانه خردایش و 2 خط فناوری و تولید کنستانتره در حال بهره برداری است و یک خط گندله سنگ آهن با ظرفیت 5 میلیون تن پیشرفت فیزیکی 86 درصدی دارد. همچنین با توجه به اینکه پروانه بهره برداری از معدن شماره 3 به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) تعلق دارد با پیگیری چند ساله در نهایت با تصویب هیئت دولت در فروردین سال 95، با انعقاد قرارداد تجهیز، آماده سازی و استخراج و فروش بین شرکت گل گهر و ایمیدرو، عملیات استخراج و بهره برداری از معدن به مدت 25 سال به این شرکت واگذار شد.

    در خصوص عرضه اولیه سهام شرکت سنگ آهن گهرزمین در فرابورس توضیح دهید و عنوان کنید که این شرکت چه برنامه هایی در مورد سهامداری دارد؟
    ورود به فرابورس ایران بنا به تکلیف مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در تاریخ 30 اردیبهشت ماه سال جاری در دستور کار قرار گرفت و به همین منظور قرارداری با شرکت کارگزاری بانک سپه منعقد شد. اقدامات و پیگیری های لازم در این خصوص انجام شد و در جلسه 3 مهرماه 1397 هیئت پذیرش فرابورس به صورت مشروط مورد تصویب قرار گرفت. مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام در تاریخ 6 آبان ماه سال جاری تبدیل شخصیت حقوقی شرکت به سهامی عام مورد تائید قرار داد و اساسنامه جدید شرکت مطابق نمونه مورد نظر سازمان بورس و اوراق بهادار در 56 ماده و 11 تبصره را تصویب کرد. به این ترتیب تغییرات در روز 10 آبان ماه سال جاری در اداره ثبت شرکتهای سیرجان ثبت شد و سهامداران تعهد کردند میزان 10 درصد از سهام شرکت را در بازار دوم فرابورس عرضه کنند.

    سهامداران شرکت گهرزمین کدام شرکت ها هستند؟
    سهامداران شرکت گهرزمین به ترتیب شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به میزان 30درصد، شرکت گروه مدیریت و سرمایه گذاری امید به میزان 5/27 درصد، شرکت سرمایه گذاری غدیر به میزان 5/22 درصد و شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به میزان 20 درصد هستند.

    رکورد عرضه اولیه با شرکت گهرزمین شکسته شد، این مهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    پیش از هر موضوعی باید از همکاران عزیز در شرکت کمال تشکر را داشته باشم، همانطور که اشاره کردید شرکت گهرزمین علاوه بر شکست رکورد حضور خریداران توانست رکورد سریع‌ترین زمان ممکن از اقدام تا پذیرش را نیز به خود اختصاص دهد که این مهم حاصل تلاش همکاران محترم در این شرکت است. با توجه به اقدامات صورت گرفته شرکت در سال گذشته مانند دستیابی به رکورد استخراج و کسب مقام اولصادرکننده کنسانتره در کشورانتظار استقبال خوب در فرابورس را داشتیم. البته جا دارد از خریداران که با اعتماد این استقبال بی نظیر را رقم زدند، تشکر کنیم.

    آینده شرکت گهرزمین در بورس چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    با در نظر گرفتن اقدامات انجام شده در سال 1396 از جمله دستیابی به رکورد استخراج بیش از 18 میلیون تن در سال که در تاریخ عملیات معدنکاری در ایران و برای اولین بار اتفاق افتاده است. علاوه بر این، بیش از 4 میلیون تن کنسانتره در سال با دو خط تولید با ظرفیت هریک دو میلیون تن با وجود 45 روز توقف تولید و بی‌آبی از یکسو و تامین نشدن برق مستمر مورد نیاز از سوی دیگر تولید شد. همچنین شرکت گهرزمین توانست در سال 96، مقام اول صادرکننده کنسانتره سنک آهن را کسب کند. با این او

    صاف پیش‌‎بینی میشود با اجرا و تکمیل طرح های شرکت تولید 10 میلیون تن کنسانتره و 10 میلیون تن گندله و تامین خوراک کارخانجات مذکور و علاوه بر آن تامین بخشی از خوراک کارخانجات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت گهرزمین یکی از شرکت‌های برتر معدنی و صنعتی بورس خواهد بود.

    تولیدکنسانتره و میزان استخراج سنگ آهن و باطله این شرکت به چه میزان است؟
    در مجموع 90 میلیون تن عملیات معدنکاری انجام شده که 15 میلیون تن آن مربوط به استخراج سنگ آهن و 75 میلیون تن آن برداشت باطله بوده است. از سوی دیگر خردایش 15 میلیون تن کلوخه سنگ آهن و آماده سازی به عنوان خوراک ورود کارخانجات فرآوری، تولید 4 میلیون تن کنسانتره در سال به وسیله 2 خط فرآوری در حال بهره وری است و یک خط تولید سنگ آهن با ظرفیت 5 میلیون تن در سال و یک خط تولید کنسانتره با ظرفیت تولید 2 میلیون تن در سال 98 به بهره برداری خواهد رسید.

    حجم ذخایر معدن شرکت گهرزمین چه مقدار بوده و برای چند سال قابل استفاده است؟
    ذخیره معدن شماره 3 حدود 640 میلیون تن برآورد شده که بر اساس طرح اولیه 245 میلیون تن آن به روش روباز و بقیه آن به صورت زیرزمینی استخراج خواهد شد. بر اساس مطالعات انجام شده و به کارگیری روش های نوین معدن کاری از جمله حمل مواد به وسیله نوار نقاله، سنگ شکن داخل پیت معدن، اسکاواتور توسط شرکت های مشاور بین المللی و تعیین حد روباز در دست بررسی و مطالعه است. از سال 1383 تا کنون میزان 350 میلیون تن عملیات بهره برداری از معدن انجام شده که از این میزان 40 میلیون تن سنگ آهن و 310 میلیون تن باطله بوده است. برای سال 1397 تولید 15 میلیون تن سنگ آهن در میزان 90 میلیون تن عملیات باطله برداری پیش‌بینی شده است.

    برچسب ها