عصر خودرو

گزارش روز ۱۴ دی ماه:

افزایش نسبی حجم معاملات پتروشیمی ها و پالایشگاهی ها

عصر بازار- بورس امروز نیز به مانند روز گذشته اقبال بیشتری به نمادهای کوچک داشت که این مساله احتمالا در بازار فردا نیز ادامه خواهد داشت.

افزایش نسبی حجم معاملات پتروشیمی ها و پالایشگاهی ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، از اخبار مهم روز اخیر می توان به خبر جلسه هم اندیشی مدیران عامل بانک ها و بانک مرکزی با حضور رییس کل و اعضای هیات عامل بانک مرکزی اشاره کرد. در این جلسه قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به نرخ سود بین بانکی که در مهر ماه امسال در محدوده 27 درصد قرار داشت و اینک به محدوده زیر 21 درصد کاهش یافته است ، اظهار کرد انتظار می رود این روند کاهشی متناسب با تحولات نرخ تورم همچنان استمرار یابد و در نتیجه پیامدهای این تحول مثبت در بازار بین بانکی را در آینده بر نرخ های سود سپرده و تسهیلات در شبکه بانکی شاهد باشیم . در صورت عملیاتی شدن این اتفاق شاهد خروج بخشی از نقدینگی از سپرده های بانکی و روانه شدن بخشی از آن به بورس خواهیم بود که این مساله در کنار رفع تحریم ها موجبات رونق بازار و رشد بلند مدت قیمت ها را فراهم خواهد کرد.

    گروه بانکی مورد توجه کم خریداران بود و متعادل و منفی بکار خود پایان داد. در این گروه بجز صف خرید نماد وپست ، اکثر نماد ها بصورت منفی و با کاهش قیمت روبرو شدند.
    در بین نمادهای گروه انبوه سازی، در دقایق ابتدایی شروع معاملات امروز، متعادل و مثبت دادوستد می شدند ، در این بین برخی نمادها از جمله ثاخت، ثاباد، وتوس و کرمان در سقف قیمتی بودند. ثاباد در قیمت 177 تومان صف خرید تشکیل داد ، که صف آن عرضه شد.
    گروه پتروشیمی و پالایشگاهی  هم امروز با توجه به افزایش تحرک بازار با افزایش نسبی حجم معاملات همراه بود و تعدادی از نمادها به خصوص شرکت های کوچکتر به درصدهای مثبت کامل رسیدند و صف خرید تشکیل دادند. از این بین می توان به نمادهای شکربن، شسینا، شدوص، وپترو، شلعاب و شپلی اشاره کرد. پرچمداران گروه از جمله فارس، تاپیکو، پارسان، کرماشا و جم به صورت متعادل و حتی منفی معاملات خود را دنبال کردند. امروز همچنین 2 معامله عمده در این گروه به ثبت رسید. بلوک 40 میلیونی مارون و 17 میلیونی خراسان جابجا شدند.در خبرها داشتیم اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی، با ارسال نامه‌ای به معاون اجرایی رئیس جمهور اعتراض خود را نسبت به موضعگیری‌های مسئولان عالی صنعت مبنی بر خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا اعلام کردند.
    در گروه ساخت محصولات فلزی هر دو نماد فاذر و فاما با استقبال خوب سهامداران روبرو شدند و با افزایش تقاضا، معاملات مثبتی داشتند. صنایع آذرآب کماکان در قیمت 371 تومان صف خرید بود، که صف آن پس از 47 میلیون معامله مدام در حال عرضه بود. نماد فزرین دادوستد متعادل و کم حجمی داشت و برای برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده و انتخاب اعضای هئیت مدیره ، در پایان معاملات امروز متوقف شد.
    گروه  قند و شکر این گروه نیز با بالا رفتن تقاضای خرید در نمادهای کوچک بازار بصورت منفی مورد معامله قرار گرفت بطوریکه بجز نماد قزوین که همانند روزهای گذشته با صف خرید کار خود را آغاز و به پایان رسانید بقیه نماد ها با کاهش قیمت مواجه شدند .از جمله نماد هایی که بیشترین کاهش قیمت را شاهد بودند می توان به نماد های قصفها،قمرو،قشرین،قنیشا،قپیرا،قلرست،قشهد و قشیر اشاره کرد.
    در گروه غذایی با توجه به استقبال خریدارن در روز گذشته امروز نیز با صف خرید کار خود را آغاز کرد و در پایان نیز با افزایش حجم این صف ها بکار خود پایان داد . از جمله نمادهایی که با کاهش قیمت روبرو شدند می توان به نماد غگل، غمارگ و غدشت و نمادهایی که با بیشترین افزایش قیمت روبرو شدند می توان به نماد های غپاک،غشصفا،غبهنوش،غشان،غمینو،غمهرا،غبشهر،غالبر،غفارس و غسالم اشاره کرد.
    گروه خودرویی که با پیشنهاد افزایش 35 درصدی تعرفه واردات لنت ترمز ،رییس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ گفت: هم اکنون بسیاری از تولیدکنندگان با مشکلات جدی نقدینگی مواجه هستند بنابراین در صورتی که در جهت رفع این مشکل اقدامی نشود قطعا بخش های تولیدی و صنعتی با مسائل جدی تری مواجه خواهند شد. در گروه سبزپوش گروه خودرویی نمادهای خمهر ، خگستر ، خمحرکه ، خفناور ، خوساز ، خاهن ، خکار ، ختوقا ، خعتبار ، خرینگ ، نسبت به دیگر هم‌گروهی‌های خود با افزایش قیمت و استقبال خوبی از سوی خریداران مواجه بودند . قابل ذکر است که بیشترین حجم تقاضا را در این گروه ، خرینگ با در قیمت 142 تومان در اختیار داشت .

    سایر گروه ها
    نماد معاملاتی مفاخر در پایان معاملات امروز ، پس از ارائه تعدیل منفی 51 درصد و اعلام سود 177ریالی در گزارش 6 ماهه حسابرسی نشده منتهی به 29/12/1394 ، با افت سه درصد در قیمت 332 تومان بازگشایی شد .
    همچنین روز سه شنبه مورخ 15 دی 94  تعداد 14 میلیون سهم معادل 20 درصد از سهام شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان، برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران در نماد شتوکا1 عرضه می شود. شتوکا که به طور غیر مستقیم از لحاظ سهامداری به شرکت فولاد مبارکه و به مجموعه توکا فولاد تعلق دارد، خود را آماده می کند، که به عنوان هشتمین عرضه اولیه امسال فرابورس تا 20 درصد از سهام آن در بازار اول روی میز فروش گذاشته شود.
    شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با 17 واحد افزایش در رقم 61728 واحد جای گرفت . بیش از 63 درصد از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنا معاملات بلوکی به 521 میلیون سهم، ارزش معاملات به 110 میلیارد تومان و ارزش بازار به 267 هزار میلیارد تومان رسید.
    شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ، با 5 واحد افزایش در رقم 687 واحد جای گرفت . بیش از 71 درصد از نمادهای فرابورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنا معاملات بلوکی به 86 میلیون سهم، ارزش معاملات به 22 میلیارد تومان و ارزش بازار به 46 هزار میلیارد تومان رسید .
    بیشترین اثر مثبت بررشد شاخص نیز توسط نمادهای معاملاتی بترانس و تیپیکو رقم خورد و در مقابل نمادهای معاملاتی فولاد ، حکشتی ، وتجارت ، فارس و تاپیکو با افت خود مانع رشد بیشتر شاخص بودند.
    در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت ساخت محصولات فلزی ، ماشین آلات و دستگاه های برقی و بانکها و موسسات اعتباری به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها