عصر خودرو

گردهمایی رهبران گروه ۲۰ در بوینس آیرس زیر غبار جنگ تجاری

عصر بازار- درگیری تجاری تلخ بین آمریکا و چین، بزرگترین اقتصادهای دنیا که بر صدها میلیارد دلار از واردات یکدیگر عوارض وضع کرده اند، اجلاس گروه ۲۰ در بوینس آیرس، پایتخت آرژانتین را تهدید می‌کند .

گردهمایی رهبران گروه ۲۰ در بوینس آیرس زیر غبار جنگ تجاری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، اجلاس اقتصادهای برتر دنیا در روز جمعه آغاز می‌شود. در حالی این کشورها درگیر  جنگ تجاری بین چین و آمریکا هستند که بازارهای جهانی را آشفته کرده است و در مقابل ماجراهای سیاسی تفرقه انگیزی که دونالد ترامپ به صحنه بین المللی می‌آورد، مقابله می کنند .
    این گردهمایی سالانه دوروزه  آزمایشی مهم خواهد بود برای کشورهای صنعتی گروه 20 که رهبرانشان اولین بار در سال 2008 با هم ملاقات کردند تا به نجات اقتصاد جهان از بدترین بحران مالی هفت دهه گذشته کمک کنند. این اجلاس حالا با سوالاتی درمورد رابطه اش با این آخرین دور بحران‌ها روبه‌رو است .
    چیزی که اجلاس بوینس آیرس را تهدید می کند، یک درگیری تجاری تلخ است بین آمریکا و چین، بزرگترین اقتصادهای دنیا که بر صدها میلیارد دلار از واردات یکدیگر عوارض وضع کرده‌اند .
    تمام نگاه‌ها به جلسه تعیین شده بین ترامپ و رئیس‌جمهور چین، زی جینپینگ در روز یکشنبه دوخته شده است تا ببینند آیا می توانند راهی برای آرام کردن طوفان به پا شده پیدا کنند و پیشرفتی به سوی حل اختلافات تهدید کننده اقتصاد جهان داشته باشند یا نه .
    در آستانه اجلاس، کشورهای عضو G20 هنوز در حال رقابت برای رسیدن به توافقی بر سر مسائل عمده مثل تجارت، مهاجرت و تغییرات آب و هوایی بودند. این اختلافها شکاف در گروه را نمایان تر کرده است .
    در واقع تهدید ترامپ در مورد اینکه دلیل گرم شدن جهانی فعالیت انسان است، سوال هایی به وجود آورده که آیا کشورها می‌توانند به اجماع کافی در این مسائل برسند که آن را در اطلاعیه رسمی اجلاس قرار دهند .
    مسئله بعدی که اجلاس را تهدید می‌کند افزایش درگیری بین روسیه و اوکراین است. موضوعی که در اولین دیدار بسیاری رهبران با ولادیمیر پوتین به ذهنشان می رسد .
    سوالی هم وجود دارد در مورد چگونگی مدیریت حضور ناخوشایند محمد بن سلمان ‌ ولیعهد عربستان به خاطر قتل روزنامه نگار جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول.

    ترامپ و تجارت

    در اوایل همین ماه، مقامات شرکت کننده در اجلاس آسیا پاسیفیک برای اولین بار نتوانستند به بیانیه ای مشترک برسند چون نماینده آمریکا با چین بر سر تجارت و امنیت توافق نداشت .
    در ماه مه، ترامپ بیانیه رهبران اقتصادهای صنعتی جی 7 را پس از یک گردهمایی خشن که با رنجش پایان یافت، رد کرد .
    ترامپ قبل از حرکت به بوینس آیرس در روز پنجشنبه گفت برای معاهده تجاری با چین آماده است ولی اضافه کرد:« هنوز نمیدانم می خواهم این کار را انجام دهم یا نه» .
    چین از طرف خود به نتایج مثبت در حل نزاع تجاری با آمریکا امیدوار است .اگر ترامپ تصمیم بگیرد عوارض بر 200 میلیارد دلار واردات چین را به 25 درصد افزایش دهد اقتصاد جهان کندتر خواهد شد.
    در حالی که مطمئنیم جلسه ترامپ با زی برگزار می‌شود، وی در روز پنج شنبه ناگهان گفتگوهای برنامه‌ریزی شده با پوتین را به خاطر تصرف کشتی های اوکراین لغو کرد .
    یک نقطه روشن احتمالی در اجلاس تجدید قرارداد تجاری مکزیک و کانادا است .

    برچسب ها