عصر خودرو

کارشناس بانکداری الکترونیک مطرح کرد:

لزوم تصویب قانون مدون برای ارز‌های دیجیتال

عصر بازار- استفاده از ارزهای رمزنگاری در کشور ما هنوز قانون مشخصی ندارد و این موضوع باعث ادامه روند نابه‌سامان خرید وفروش این نوع ارزها شده است.

لزوم تصویب قانون مدون برای ارز‌های دیجیتال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، حسین فردی‌پور کارشناس بانکداری الکترونیک اظهار کرد: بانک مرکزی چند ماهی است که روند بررسی شیوه دادوستد ارزهای دیجیتال را در دست دارد و تا به امروز معلوم نیست خرید و فروش آن‌ها قانونی است یا خیر؟

    وی افزود : درحال حاضر سایت‌های فارسی روی اینترنت به طور آزادانه اقدام به خریدوفروش انواع ارز‌های مجازی می‌کنند و نظارتی روی کار آن‌ها نیست.

    به گفته این کارشناس، عدم وجود خلاء قانونی در این زمینه می‌تواند آسیب‌های زیادی را به کاربران وارد کند بنابراین لازم است هر چه زودتر قانون مدونی در این زمینه وضع شود.

    فردی‌پور با بیان اینکه هم اکنون بیش از 900 ارز دیجیتال در جهان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: بدون شک این عدد روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و ما اگر استفاده از رمز‌ ارز‌ها را ممنوع کنیم ، از اقتصاد دیجیتال فاصله می‌گیریم.

    وی ادامه داد: با توجه به جمعیت بالای جوانان در ایران، ارز‌های رمزنگاری شده، کاربران زیادی دارد و در حال حاضر بسیاری از صرافی‌ها به طور غیرقانونی و زیرزمینی اقدام به دادوستد انواع سکه‌های مجازی می‌کنند و این درحالی است که چند ماه پیش بانک مرکزی صرافی‌ها را از این عمل منع کرده است.

    این کارشناس بانکداری الکترونیک در پاسخ به این سوال که آیا استخراج ارز‌ها به ویژه‌ بیت‌کوین در ایران مغایر با قانون است ؟ گفت: در این زمینه نیز قانونی وجود ندارد و انواع دستگاه‌های ماینینگ در بازار خرید و فروش می‌شود و نظارتی روی این کار فروشندگان نیست.

    فردی‌پور با انتقاد از تعلل بانک مرکزی درباره قانون‌گذاری استفاده از ارز‌های دیجیتال گفت: این نهاد زمان زیادی را برای بررسی معاملات ارز‌های دیجیتال صرف کرده است و تا به امروز هنوز پاسخ روشنی در این زمینه نداشته است.

    وی افزود : البته روند قانون‌گذاری در این موضوع تنها به عهده بانک مرکزی نیست و نمایندگان مجلس نیز باید به این بحث ورود پیدا کنند.

    این کارشناس اظهار کرد: به گفته مسئولان، ارز دیجیتال ملی نیز به زودی وارد بازار خواهد شد و با توجه به این موضوع قطعا خرید و فروش سکه‌های مجازی نمی‌تواند غیر قانونی تلقی شود.

    برچسب ها