عصر خودرو

گلوبال تایمز گزارش داد:

نظام پرداختی میان روسیه و چین می‌تواند هژمونی دلار را زیر سؤال ببرد

عصر بازار- یک تحلیل‌گر چینی گفت که طرح مقام‌های روسیه و چین برای ایجاد نظام پرداختی براساس ارزهای ملی‌شان در تجارت دوجانبه و بین‌المللی می‌تواند هژمونی آمریکا در نظام پرداخت جهانی را زیر سؤال ببرد.

نظام پرداختی میان روسیه و چین می‌تواند هژمونی دلار را زیر سؤال ببرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، یک تحلیل‌گر چینی گفت که طرح مقام‌های روسیه و چین برای ایجاد نظام پرداختی براساس ارزهای ملی‌شان در تجارت دوجانبه و بین‌المللی می‌تواند هژمونی آمریکا در نظام پرداخت جهانی را زیر سؤال ببرد.

    این تحلیل‌گر اقتصادی گفت که گرچه نظام پرداختی روسیه و چین که براساس روبل و یوان شکل گرفته تنها در حوزه مبادلات میان دو کشور تاثیرگذار است، اما اگر آمریکا همچنان از دلار در عرصه تجارت بین‌الملل سوءاستفاده کند، این سازوکار می‌تواند مفری برای گریز از این خطرات باشد.

    «چن فنگینگ» پژوهشگر ارشد روابط بین‌الملل، گفت: «این اقدامی است به‌غایت ضروری، چراکه همیشه اتکای کامل به دلار خطرساز است. با توجه به سلطه‌ای که دلار در نظام مبادلات جهانی دارد، ایالات متحده می‌تواند به هر کشوری که دلش می‌خواهد آسیب بزند، حتی به شرکت‌های آمریکایی.»

    با این حال این تحلیل‌گر اشاره کرد که به‌خاطر سلطه گسترده‌ای که در حال حاضر دلار بر مبادلات بین‌المللی دارد، ایجاد نظام‌های مشابه تنها می‌تواند تاثیری محدود داشته باشد.

    «دانگ دنگشین» مدیر مرکز امور مالی و امنیت در دانشگاه ووهان، گفت: «ساده بگویم، نه یوان و نه روبل به چنان مرحله‌ای رسیده‌اند که بتوانند هژمونی دلار را زیر سؤال ببرند.»

    وی همچنین افزود: «چنانچه اقتصادهای بیشتری به دنبال ایجاد نظام مبادله‌ای مجزا باشند، می‌توان بر حاکمیت دلار اثر گذارد، حتی اگر این نظام‌ها با یکدیگر همکاری مستقیم نداشته باشند.»

    این تحلیل‌گر ارشد اشاره کرد که با توجه به آن‌که هژمونی دلار بسیاری کشورها را به سمتی برده که نظام‌های مبادله‌ای مجزایی برای خود تعریف کنند، این امر می‌تواند سرعت بیشتری بگیرد.

    برچسب ها