عصر خودرو

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان مطرح کرد:

ابزارهای نوین؛ مکمل زنجیره ارزش بازار سرمایه

عصر بازار- مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان، بازار اولیه را دربرگیرنده طیف گسترده ای از صنایع و چرخه عمر آنها دانست و گفت: با این حال طی سالیانی که از فعالیت بازار سرمایه می گذرد، بخشی از این ظرفیت عظیم مغفول مانده است.

ابزارهای نوین؛ مکمل زنجیره ارزش بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، علی تیموری شندی گفت: اخیرا روند مناسبی برای معرفی و توسعه ابزارهای نوین ایجاد شده است؛ به هر حال ما در بحث تشکیل سرمایه و تامین مالی برای توسعه فعالیت ها و شکل گیری سرمایه از استارت آپ ها تا صنایع بسیار بزرگ را داریم و لازمه کار این است که در بازار سرمایه ابزارهایی را توسعه دهیم که به تشکیل سرمایه کمک می کنند.

    وی با اشاره به نقش مهم فرابورس در این حوزه گفت: بازار فرابورس با این رویکرد شکل گرفت که به توسعه ابزارهای جدید کمک کند و  در این بین، شکل گیری سرمایه در اقتصاد مطرح می شود که لازم است فرابورس در این حوزه نقش پررنگ تری را ایفا کند.

    تیموری شندی با بیان اینکه فرابورس ایران پیرو قانون مصوب سال 1384 به منظور توسعه بازار سرمایه ایجاد شد، افزود: در این راستا نیازمند ایجاد بازاری بودیم تا ابزارهای جدید را درون خود جای دهد که خوشبختانه طی 10 سال گذشته قدم های خوبی توسط فرابورس برداشته شد.

    وی ادامه داد: شرکت های خوبی وارد این بازار شدند و شکل گرفتند. همچنین حوزه های جدیدی در بازارسرمایه شکل گرفت که بیشتر مرهون نگاه جدیدی بود که در فرابورس شکل گرفته است.

    مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان با بیان اینکه بازارها بخشی از مجموعه تکمیل کننده اکوسیستم تامین مالی هستند، اظهار داشت: به ویژه بازار بدهی هم اکنون توسعه قابل توجهی پیدا کرده و فرابورس ایران هم اکنون به کمک اکوسیستم تامین مالی دولت آمده است.

    وی افزود: فرابورس میزبان ابزارهای جدیدی شده و بازارهای مختلف مانند SMEها، ایده و همین طور صندوق های وی سی در این بازار شکل گرفته است. همچنین شرکت های بزرگی هم وارد این بازار شده اند. علاوه بر این، شرکت هایی که پیش از این به راحتی امکان حضور در بورس اوراق بهادار را نداشتند، وارد این بازار شده اند تا ضمن آشنایی با این فضا، شرایط لازم را برای حضور در بورس  کسب کنند و از مزایای حضور در بازار سرمایه مانند معافیت های مالیاتی و روش های نوین تامین مالی بهره مند شوند.

    تیموری شندی با بیان اینکه فرابورس ایران، بازاری برای ابزارهای نوین بود و ابزارهای نوین نیز تکمیل کننده زنجیره ارزش بازار سرمایه بود، در مجموع کارنامه فرابورس را قابل دفاع خواند و گفت: البته این مجموعه همچنان نیازمند کار بیشتری است و باید نقش هر کدام از بورس ها نیز به نحو مناسب تری توسط سیاست گذاران بالا دستی تدوین شود تا به اهداف و رسالت های تعریف شده نزدیک تر شوند.

    وی افزود: به هر حال فرابورس ایران به عنوان محملی برای معاملات سهام، نقش قابل توجهی را ایفا می کند. همچنین در حوزه بازار بدهی قابلیت رشد و توسعه بسیاری وجود دارد و لازم است این حوزه توسعه یابد.

    مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان ادامه داد: در کنار این موارد، باید زمینه ای ایجاد شود تا شرکت هایی که به نوعی در حوزه دانش بنیان ها یا دیجیتال مارکت فعالیت می کنند ، به عنوان یک IPO وارد بازار سرمایه شوند، چراکه این شرکت ها به حجمی از سرمایه رسیده اند که عملا تامین مالی آنها از طریق VCها یا شرکت هایی که در حوزه تامین مالی فعالیت می کنند، غیرممکن است.

    وی خاطرنشان کرد: لازم است محملی ایجاد شود که شرکت ها وارد بازار سرمایه شوند تا تامین مالی مورد نیاز خود را انجام داده و بزرگ تر شوند.

    تیموری شندی گفت: اگر می خواهیم اقتصاد کشور متحول شود، باید از درآمدهای نفتی فاصله بگیریم و کارآیی و بهره وری را افزایش دهیم؛ این گونه می توانیم از طریق بهای تمام شده قدرت رقابت در عرصه های جهانی نیز داشته باشیم، همچنین لازم است از شرکت هایی که می توانند این نقش را در اقتصاد ایفا کنند حمایت شود.

    مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان ، یکی دیگر از حوزه هایی را که باید طی سال های آینده مورد توجه قرار بگیرد، توجه به زیرساخت های تکنولوژیک دانست و گفت: بسیاری از ابزارهای مالی که در دنیا شکل می گیرد، بدون وجود زیرساخت های تکنولوژیک در بورس ها، امکان عملیاتی شدن در بازار سرمایه نمی یابند .

    وی افزود: در بازار سرمایه به ویژه در بورس ها، با برخی نقص ها و محدودیت ها روبه رو هستیم که لازم است بورس ها سرمایه گذاری قابل توجهی در این زمینه انجام دهند تا منجر به توسعه ابزارهای مالی در بازار سرمایه شود.

    تیموری شندی در پایان تاکید کرد: به هر حال اکوسیستم بازار سرمایه زمانی توسعه می یابد که همه اجزا با هم رشد و توسعه یابند؛ اما اگر سایر اجزا رشد کنند و بورس ها خیر،  قاعدتا نمی توانیم شاهد توسعه یافتگی و تعمیق بازار باشیم .

    برچسب ها