عصر خودرو

پول‌های خرد برای چهارمین هفته متوالی از بورس خارج شدند؛

تکرار خرید در جبهه سهامداران حقوقی

عصر بازار- آخرین هفته معاملاتی آبان‌ماه با عقبگرد ۶ کانالی شاخص سهام به پایان رسید تا این نماگر با افت ۵/ ۳ درصدی، در سطح ۱۷۵ هزار و ۷۱۳ واحدی آرام گیرد. در عین حال برای چهارمین هفته متوالی، خالص تغییر مالکیت سهام به نام معامله‌گران حقوقی‌ بازار ثبت شد. به این ترتیب در هفته منتهی به ۳۰ آبان، ۲۷۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

تکرار خرید در جبهه سهامداران حقوقی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، سهام کالایی بورس تهران در صدر خرید حقوقی‌های بازار قرار داشتند و در مقابل صنایع کوچک‌تر بورسی همچون خودرویی‌ها مورد تقاضای معامله‌گران خرد قرار گرفتند.

    خریدهای پرحجم حقوقی در پتروپالایشی‌ها

    در نخستین روز معاملات هفته منتهی به 30آبان، شاخص کل با ریزش 3175 واحدی (معادل 74/ 1 درصد) مواجه شد و به کانال 178 هزار واحدی سقوط کرد. در این روز خالص خرید سهام به نام معامله‌گران عمده بازار ثبت شد و حدود 148 میلیون سهم به ارزش 6/ 71 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.  در صدر دادوستدهای روز شنبه حقوقی‌ها، نمادهای پتروپالایشی قرار داشتند و پس از آن بانکی‌ها بیشترین اقبال از سوی این گروه از بازیگران سهام را شاهد بودند. به این ترتیب در گروه محصولات شیمیایی 18 میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار منتقل شد. در صدر این خریدها، تقاضا برای جمع‌آوری سهام پتروشیمی پارس قرار داشت که با خالص خرید 8 میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد. در عین حال نماد معاملاتی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان، شاهد جمع‌آوری سهام از سوی سهامدار عمده بود. بر این اساس سرمایه‌گذاری غدیر به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و روز شنبه نیز 3 میلیون سهم دیگر این شرکت را خریداری کرد. نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین از دیگر زیرمجموعه‌های این گروه بود که خرید 400 هزار سهمی را از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین تجربه کرد. این در حالی است که پتروشیمی آبادان شاهد عرضه 50هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به‌عنوان سهامدار عمده بود. روند عرضه سهم در نماد پتروشیمی پردیس به مراتب سنگین‌تر بود و طی معاملات روز شنبه 10میلیون سهم مزبور از سوی شرکت بازرگانی پتروشیمی به فروش رفت. پالایشی‌ها نیز در این روز شاهد تغییر مالکیت 4/ 17 میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بودند. در این میان پالایش نفت تهران شاهد خرید 3/ 1 میلیون سهم خود از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر بود. پالایش نفت اصفهان نیز در این روز شاهد جابه‌جا‌یی بلوکی میان سهامداران عمده بود. بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری اهداف اقدام به عرضه 96 میلیون سهم معادل 5/ 0 درصد از سهام «شپنا» کرد. در مقابل این میزان سهم از سوی شرکت پالایش نفت جی خریداری شد. همچنین در این روز گروه توسعه مالی مهرآیندگان اقدام به خرید 8میلیون سهم «شپنا» کرد. نماد معاملاتی پالایش نفت بندرعباس نیز از دیگر زیرمجموعه‌های این گروه بود که با خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده روبه‌رو‌ شد. به این ترتیب صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر 6/ 2 میلیون سهم مزبور را خریداری کرد. 
    حمایت سهامداران حقوقی از سهام کالایی

    روز یکشنبه، ریزش شاخص سهام با شدت بیشتری دنبال شد و افت 5262 واحدی را رقم زد. معامله‌گران حقوقی در این روز نیز به خریدهای پرحجم و بعضا حمایت‌گونه خود در سهام بورسی ادامه دادند. به این ترتیب دومین روز معاملاتی این هفته شاهد جابه‌جایی 417 میلیون سهم به ارزش تقریبی 167 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم.

    در این روز نیز بیشترین خرید حقوقی‌ها در نمادهای پتروپالایشی صورت گرفت. فلزی‌ها نیز در آن روز از حمایت معامله‌گران عمده برخوردار شدند. رصد خالص تغییرمالکیت‌ صورت گرفته در نمادهای پالایشی نشان از جابه‌جایی بیش از 44 میلیارد تومان نقدینگی به سمت معامله‌گران حقوقی بازار دارد. در این میان نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت بندرعباس خرید 5/ 2 میلیون سهم از سوی بانک رفاه کارگران و بیش از 10میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر را تجربه کرد. همچنین صندوق مزبور به‌عنوان سهامدار عمده در نماد پالایش نفت تبریز، حدود 5میلیون سهم را در بازار روز یکشنبه جمع‌آوری کرد.

    پتروشیمی‌ها نیز طی معاملات روز یکشنبه، شاهد جابه‌جایی 30 میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. در این صنعت، نماد معاملاتی گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با خرید 4میلیون سهم از سوی شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی روبه‌رو‌ شد. سرمایه‌گذاری غدیر نیز به‌عنوان سهامدار عمده در نماد گسترش نفت و گاز پارسیان به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و طی معاملات این روز 5/ 3 میلیون سهم دیگر این شرکت را خریداری کرد. این در حالی است که شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به‌عنوان سهامدار عمده در نماد پتروشیمی جم اقدام به فروش 3 میلیون سهم مزبور کرد. در میان نمادهای بانکی نیز شاهد خرید و حمایت‌های حقوقی‌ها بودیم. در این میان بانک تجارت با خرید سنگین و قابل‌توجه بیش از 63میلیون سهمی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران همراه شد.
    تقاضای حقوقی در روز مثبت بورس

    روز دوشنبه، پس از 3 روز افت متوالی و کاهش بیش از 5 درصدی، بار دیگر شاخص سهام به مسیر صعودی بازگشت و 2259 واحد از ارتفاع خود را بازیافت. در این روز رشد بهای نفت و همچنین بازگشایی متعادل بازار فلزات سبب شد تا اغلب نمادهای کالایی بورس تهران در مسیر رشد قیمت قرار گیرند. با این حال برخلاف سنت دیرینه بورس تهران، بازیگران عمده در مقام خریدار ظاهر شدند و 62 میلیون سهم به ارزش 19 میلیارد تومان را به نام خود کردند.

    در این روز سهام بانکی در صدر تقاضای حقوقی‌ها قرار داشتند و خالص خرید 7 میلیارد تومان از سوی این گروه از معامله‌گران را شاهد بودند. پس از آن نیز نمادهای فلزی - معدنی مورد توجه بازیگران عمده بازار قرار گرفتند. در مقابل اما سهامداران خرد، نمادهای زیرمجموعه گروه‌های فرآورده‌های نفتی، رایانه و خودرو را هدف قرار دادند.

    در صدر خریدهای صورت گرفته در نمادهای بانکی، جمع‌آوری سهام بانک ملت قرار داشت که با جابه‌جا‌یی 7/ 7 میلیارد تومانی سهام مزبور در مسیر حقیقی به حقوقی همراه شد. در این نماد دو حقوقی صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمدثابت کوثریکم و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت هر کدام 10میلیون سهم «وبملت» را جمع‌آوری کردند. بانک تجارت نیز شاهد خرید 3/ 3 میلیون سهم خود از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران بود. در همین راستا شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن نیز اقدام به خرید حدود 100هزار سهم بانک خاورمیانه کرد. روندی مشابه در نماد بانک صادرات با جمع‌آوری 100هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات دنبال شد.

    در صدر جابه‌جایی‌های صورت گرفته در سهام زیرمجموعه گروه فلزات اساسی نیز تمایل به جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت. به این ترتیب «فولاد» طی معاملات روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت بیش از 3 میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی را تجربه کرد. این در حالی است که لوله‌ و ماشین‌سازی ‌ایران‌ با عرضه 500هزار سهم از سوی شرکت توسعه وتامین شریف مواجه شد.

    در میان نمادهای معدنی نیز سهام شرکت توسعه معادن و فلزات با خالص تغییر مالکیت 7/ 2 میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبه‌رو‌ شد. در این گروه،سهام شرکت معدنی دماوند نیز در حالی شاهد عرضه 30هزار سهمی از سوی سهامدار عمده یعنی گروه مالی سپهرصادرات بود که در مقابل دو سهامدار حقیقی بالای یک درصدی در مجموع حدود 500سهم مزبور را خریداری کردند.
    دهمین روز متوالی خرید حقوقی‌ها

    روز سه‌شنبه، برای دومین روز متوالی شاخص سهام به حرکت خود در مسیر صعودی ادامه داد و با رشد 642 واحدی (معادل 37/ 0 درصد) در سطح 176 هزار و 459 واحد قرار گرفت. حمایت سهامداران عمده نیز طی معاملات این روز ادامه یافت. این دهمین روز متوالی غلبه حقوقی‌ها در سمت خرید سهام بود. به این ترتیب طی معاملات روز سه‌شنبه، شاهد جابه‌جایی 96 میلیون سهم به ارزش تقریبی 24 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. در صدر تقاضای بازیگران عمده سهام، پتروشیمی‌ها می‌درخشیدند و پس از آن نیز گروه‌های فلزی و معدنی قرار داشتند.

    به این ترتیب چهارمین روز معاملاتی هفته منتهی به 30 آبان‌، سهامداران عمده بیشترین خالص خرید را با جابه‌جایی حدود 10میلیارد تومانی در گروه محصولات شیمیایی ثبت کردند. در صدر این خریدها تمایل به جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین قرار داشت. به‌طوری‌که بیش از 6/ 3 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «تاپیکو» منتقل شد. در این گروه گسترش نفت و گاز پارسیان نیز خرید 60 هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر را تجربه کرد. این در حالی است که صنایع پتروشیمی کرمانشاه، با عرضه سنگینی از سوی سهامدار عمده مواجه شد. به‌طوری‌که گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان اقدام به واگذاری حدود 40 میلیون سهم «کرماشا» کرد.

    در عین حال جابه‌جایی‌های صورت‌گرفته در نمادهای فلزی نیز نشان می‌دهد طی معاملات روز سه‌شنبه بیش از 8 میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شده است. در این میان نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با خالص تغییر مالکیت 4 میلیارد تومانی در صدر خرید معامله‌گران حقوقی بازار قرار داشت. ملی مس ایران نیز با خالص خرید 3 میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این بازار بود. در این نماد سهامدار عمده یعنی موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران اقدام به خرید 5/ 1 میلیون سهم کرد. نورد‌آلومینیوم‌ نیز در این روز شاهد خرید 100هزار سهم از سوی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین بود.

    رصد تغییر مالکیت‌های انجام شده در نمادهای گروه بانکی نیز نشان از تداوم حمایت سهامداران عمده دارد. بر این اساس روز سه‌شنبه بانک ملت شاهد تداوم خرید از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت بود. در این روز صندوق مزبور بیش از 12میلیون سهم «وبملت» را جمع‌آوری کرد.
    چهارشنبه بانکی حقیقی‌ها

    طی معاملات آخرین روز از هفته مورد بررسی، شاخص سهام بار دیگر در مسیر کاهشی قرار گرفت و بیش از 745 واحد از ارتفاع خود را از دست داد. بازگشت تقاضا به سهام بانکی در پی انتشار اخباری درخصوص تسعیر ارزی یکی از نمادهای زیرمجموعه این گروه سبب شد تا شاهد چرخش مسیر جابه‌جایی سهام به سمت معامله‌گران خرد بازار باشیم. به این ترتیب روز چهارشنبه بیش از 92 میلیون سهم به ارزش 4/ 11 میلیارد تومان به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار افزوده شد.

    در این روز نمادهای زیرمجموعه گروه بانک و موسسات اعتباری با خالص خرید حدود 9 میلیارد تومانی از سوی بازیگران حقیقی بازار همراه شدند. در نماد معاملاتی بانک ملت، صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت اقدام به عرضه 5/ 1 میلیون سهمی کرد. در «وبصادر» نیز روندی مشابه با عرضه 100 هزار سهمی این بانک از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات رقم خورد. در مقابل اما سهام بانک تجارت با خالص خرید 8/ 1 میلیارد تومانی از سوی حقوقی‌ها همراه شد. در این نماد صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت اقدام به خرید 28 میلیون سهمی «وتجارت» کرد.

    برچسب ها