عصر خودرو

بررسی راهکارهای رشد صادرات غیر نفتی و بازگشت ارز صادراتی

عصر بازار- عضو اتاق بازرگانی ایران گفت:اگر افزایش نرخ ارز متناسب با نرخ تورم صورت می گرفت،صادرات کشور هرساله رشد خوبی داشت.

بررسی راهکارهای رشد صادرات غیر نفتی و بازگشت ارز صادراتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بهرام شکوری عضو اتاق بازرگانی ایران در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص راهکارهای افزایش صادرات غیرنفتی و بازگشت ارز به چرخه اقتصاد اظهار داشت:میزان صادرات کشور به لحاظ ارزشی حدود 12 درصد افزایش یافته است علی رغم کاهشی که به لحاظ وزنی صورت گرفته که این امر طبیعتا به خاطر افزایش نرخ ارز بوده است.

    وی افزود:کاهش پول ملی از سال گذشته برای ما فرصت مناسبی بود تا صادرات را توسعه دهیم. اگر پول ملی از بنیه خوبی برخوردار بود کاهش ارزش پول کشور به این شکل کاهش نمی یافت.

    وی ادامه داد: بیشترین سهم صادرات را پتروشیمی ها با 34 درصد ، سایر صنایع 55 درصد ، میعانات گازی 10 درصد و معدن 3 درصد دارند.در حوزه صنایع هم فولاد و مس بیشترین  صادرات را داشته اند.

    عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: با کاهش  12 درصدی واردات و افزایش 13 درصدی صادرات، از فرصت بدست آمده به درستی استفاده نشده که برای تجار کشور رضایت بخش نبوده است.

    شکوری تصریح کرد: ثابت نگه داشتن نرخ ارز نقیصه ای بود که دولت ها در دوره اول ریاست جمهوری نسبت به ثابت نگه داشتن نرخ ارز اقدام می کنند اما در دوره دوم همواره شاهد افزایش قیمت ارز بوده ایم ولی این افزایش خارج از نرم بوده و نه تنها به صادرات کمک نکرده بلکه به آن ضربه زده است.

    وی افزود: اگر افزایش نرخ ارز به صورت ممتد متناسب با نرخ تورم صورت می گرفت مشکلات برای صادرات ایجاد نمی شد و هرساله رشد خوبی داشت.
    شکوری با بیان اینکه بخش عمده ای از ارز بدست آمده از صادرات به کشور بازنگشته و سامانه های ارزی باعث اختلاف 50 درصدی نرخ ارز شده است، گفت: صادرکننده علاقه مند است ارز بدست آورده را در بازار داخلی بفروشد.

    وی تصریح کرد: براساس آمار، مقدار 7 میلیارد دلار ارز وارد کشور شده است در حالیکه صادرکنندگان پتروشیمی معتقدند 8 میلیارد دلار به سامانه نیما ارز وارد کرده اند.

    این مقام  مسئول با بیان اینکه ارز سه نرخی در کشور وجود دارد، گفت: بهتر است دولت این سامانه ها را جمع کند تا به راحتی صادرکننده ارز را به سهولت در کشور بفروشد.

    عضو اتاق بازرگانی در خصوص پیمان سپاری ارزی تصریح کرد: پیمان سپاری ارزی باید برداشته شود اما رصد شود که ارز حاصل از صادرات به داخل برگردد اگر ارز آزاد شود و دولت نظارت ها را داشته باشد، اتفاقات خوبی در حوزه صادرات رخ می دهد.
    بر اساس این گزارش منصوری عضو کمیسیون صنایع مجلس در ارتباط تلفنی با در پاسخ به اینکه چرا صادرات غیر نفتی به مقدار مطلوب نرسیده است، گفت: ارزش پول کشور از زمانی که نرخ آن 1800 تومان بود، نزدیک به 400 درصد کاهش یافته است. در چنین زمانی جهش صادرات کشور به سختی ممکن بود.

    منصوری گفت: تخصصی نبودن آموزش در سیستم  آموزش پرورش، فساد اقتصادی در برخی دستگاه های دولتی و امتناع از واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی و اجرای اصل 44 قانون اساسی موجب شد از فرصت پیش آمده برای رقابت شرکت های بزرگ دولتی و افزایش صادارت استفاده چندانی نشود.

    منصوری پایین نگه داشتن نرخ ارز در دولت های گذشته را از دیگر عوامل کاهش رشد صادرات غیر نفتی دانست و گفت: اقتصاد کشور به نوعی با فساد همراه شده است.

    وی با بیان افزایش میزان نقدینگی در جامعه گفت: سود بانکی باید به 3 تا 4 درصد برسد تا سرمایه ها به سمت تولید پیش رود.

    بر اساس این گزارش شاهرودی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ارتباط تلفنی گفت: ایران با داشتن یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا همچنان در صادرات محصولات تولیدی خود مشکل دارد.

    وی ادامه داد: بیشتر صادرات کشور مربوط به شرکت های دولتی و خصولتی است درحالیکه اغلب صادر کنندگان ما کمتر از یک میلیون دلار در سال صادرات دارند. دولت باید فشار را بر شرکت های خصولتی و دولتی برای بازگرداندن ارز صادراتی به کشور زیادتر کند.

    شاهرودی گفت: محصولات صادراتی نباید دونرخی باشد و صادر کننده نباید دو نرخ برای صادرات داشته باشد.


     

     

    برچسب ها