عصر خودرو

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری ایران:

بخش خصوصی روی حمایت ما برای سرمایه‌گذاری در قشم حساب کند

عصر بازار- رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با بیان اینکه منتظر اجرایی شدن شبکه نقل و انتقال پول نمی‌مانیم، گفت: ما منتظر راه اندازی SPV نمی‌مانیم هرچند اجرای آن بسیاری از مشکلات و مسائل‌مان را حل می‌کند.

بخش خصوصی روی حمایت ما برای سرمایه‌گذاری در قشم حساب کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، محمد خزاعی در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قشم در حوزه نفت و انرژی اظهار داشت: در حال حاضر نفوذ آمریکا در سطح بین‌الملل به چالش کشیده شده و شاهد تغییراتی در اوضاع آمریکا هستیم که ایران نیز در شکل‌گیری آن موثر بوده است.

    وی با بیان اینکه در شرایط کنونی قشم می‌تواند یک فرصت برای تغییر اقتصادی ایران باشد، خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا از ظرفیت‌های موجود این منطقه حداکثر استفاده را داشته باشیم. این جزیره علاوه بر ویژگی‌های مثبتی که از نظر جغرافیایی دارد، می‌تواند تبدیل به هاب ایجاد ارزش افزوده در بخش انرژی و هاب حمل و نقل شود.

    رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران ادامه داد: قشم فاصله کمی با استان هرمزگان دارد بنابراین به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی‌های خوبی در این زمینه انجام شده تا بتواند هاب انرژی باشد و البته به حمایت برای تامین مالی اجرایی شدن این مهم نیاز دارد.

    وی با بیان اینکه توسعه و فعالیت در جزیره قشم جزو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، بیان کرد: پروژه‌های زیادی در کشور وجود دارد که همگی نیازمند سرمایه‌گذاری هستند اما باید در نظر داشت که این پروژه‌ها باید اولویت‌بندی شوند و براساس اولویت منابع مالی تخصیص یابد.

    خزاعی در ادامه با بیان اینکه راه‌اندازی بورس انرژی در شرایط کنونی نشا‌ن‌دهنده این است که می‌توانیم به این پایگاه نیز متکی باشیم بر لزوم تهیه نقشه راه مالی در کشور تاکید کرد و گفت: اگر نقشه جغرافیایی تامین مالی در کشور داشته باشیم اینکه چقدر از پروژه‌ها به صورت BOT و یا فاینانس تامین مالی شوند در دسترس خواهد بود. همچنین می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم که با چه کشورهایی مراوده داشته و یا به چه تکنولوژی‌هایی نیاز داریم.

    وی تاکید کرد: ‌ما باید استان به استان نقشه راه تامین مالی داشته باشیم و رسیدن به این هدف به روابط دیپلماتیک و سیاسی نیز مرتبط است.

    وی با بیان اینکه فرصت کنونی زمینه خوبی برای تهیه نقشه راه در قشم است ،تصریح کرد: مثلاً اگر قرار است 35 میلیارد دلار برای توسعه بخش انرژی و گردشگری این جزیره هزینه شود با داشتن نقشه راه می‌توانیم تفکیک کنیم که به هر بخش چقدر اختصاص یابد.

    وی در ادامه خطاب به سرمایه‌گذاران خارجی حاضر در این همایش گفت: ایران کشوری است که نمی‌توان آن رادر معادلات اقتصادی و سیاسی و انرژی نادیده گرفت، حذف ایران غیر ممکن است.

    خزاعی گفت: اینکه گفته می‌شود که ما باعث شدیم به هشت کشور معافیت داده شود ، این یک واقعیت اقتصادی و سیاسی است.

    رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران  گفت: کشورها از جمله چین، روسیه، فرانسه، آلمان و اروپا باید برای همکاری با جمهوری اسلامی متوجه باشند که ما آماده تعامل هستیم.

    وی خاطرنشان کرد: کشورها توجه کنند که این فرصت ها را نباید با تعلل از دست بدهند و این پروسه طولانی شوند زیرا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جزیره‌ای مثل قشم بی نهایت نیست و محدود است.

    وی در ادامه تاکید کرد: ما لزوماً نباید منتظر اجرای SPV باشیم. البته پیشنهاداتی برای مذاکره داده شده که به مسیر نقل و انتقال مالی کمک می‌کند.

    خزاعی ادامه داد: ما هنوز از جایکا حرکت جدی ندیدیم ولی به همکاری با آنها و همچنین همکاری با چین اهمیت می‌دهیم.  روسیه کشوری است که برای ما اهمیت دارد.

    وی در ادامه بیان کرد: راه دیگر ما استفاده از منابع حاصل از فروش نفت برای اجرای پروژه‌ها است. اینکه صادرات نفت ما به صفر می‌رسد خواب آشفته‌ای است ممکن صادرات کم و زیاد شود اما صفر نمی‌شود.

    وی یادآور شد: اکنون منابع حاصل از فروش نفت در کشورهای مقصد وجود دارد. راهکاری که  ما مذاکره می‌کنیم این است که زمینه فراهم می‌کنیم تا بانک مرکزی، وزارت نفت و وزارت اقتصاد منابع اجرای پروژه‌ها را آماده کند.

    رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران تاکید کرد: در واقع منتظر شبکه نقل و انتقال پول نمی‌مانیم. ممکن است صددرصد اهدافمان عملیاتی نشود اما 80 درصد نیاز پروژه‌ها تامین می‌شود.

    وی یاد‌آور شد: ما منتظر SPV نمی‌مانیم هرچند با اجرایی شدن آن بسیاری از موارد حل می‌شود.

    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما در حمایت و صدور ضمانتنامه لازم در بخش خصوصی و دولتی مانعی نداریم و آماده مذاکره هستیم. بنابراین دستگاه‌ها و شرکت‌ها روی حمایت برای سرمایه‌گذاری در قشم حساب کنند.

    برچسب ها