عصر خودرو

مدیر اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای مطرح کرد:

ضعف در تامین مالی، علت اصلی تاخیر در پروژه های شهری

عصر بازار- مدیر اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ای سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: تامین مالی یکی از دغدغه های اصلی برای اجرای طرح های توسعه ای و شهری است و بررسی ها نشان داده که علت اصلی تاخیر در پروژه های شهری و همچنین حجم بالای طرح های نیمه تمام شهری، مشکل تامین منابع مالی است.

ضعف در تامین مالی، علت اصلی تاخیر در پروژه های شهری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، غلامرضا ابوترابی گفت: در حال حاضر ابزارهایی نظیر اوراق مشارکت، صکوک اجاره، مرابحه، سفارش ساخت (استصناع) و سلف موازی استاندارد از جمله اوراق بدهی است که در بازار سرمایه ایران منتشر می شود و پاسخگوی نیازهای مالی شرکت ها، پروژه ها، شهرداری ها و دولت است .

    وی در مورد نقش بازار سرمایه در تامین مالی پروژه های شهری گفت: در بازار سرمایه چندین ابزار برای تامین مالی ساخت پروژه های شهری یا طرح های توسعه ای وجود دارد که انتخاب آنها به شرایط صاحب پروژه و خود پروژه بستگی دارد.

    به گفته وی برخی از این ابزارها مبتنی بر بدهی و برخی دیگر مبتنی بر سرمایه هستند؛ از جمله ابزارهای قابل استفاده مبتنی بر بدهی می توان به اوراق مشارکت، اوراق مرابحه، اوراق استصناع و اوراق اجاره اشاره کرد؛ ضمن اینکه صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان نیز به عنوان یک ابزار تامین مالی مبتنی بر سرمایه در تامین مالی پروژه های ساختمانی می توانند بسیار مفید باشند.

    ابوترابی گفت: اوراق استصناع می تواند به عنوان یک ابزار تامین مالی در تامین هزینه های ساخت یک پروژه ساختمانی مورد استفاده واقع شود .

    وی ادامه داد: این ابزارها می تواند سرمایه شرکت هایی را که کار تامین مالی انجام می دهند، افزایش دهد اما امروزه به دلیل نقدینگی پایین شرکت ها، این ابزار کمتر مورد استقبال بازار سرمایه و شرکت ها قرار گرفته است.

    مدیر اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ای سازمان بورس تصریح کرد: این روزها شرکت ها به دلیل رکود بازار و فروش نرفتن محصولات خود نقدینگی خوبی ندارند، بنابراین، ابزارهای جدید نتوانسته اند آنچنان که باید و شاید کمکی به پروژه ها یا طرح های توسعه ای داشته باشند.

    وی خاطرنشان کرد: در صورتی که شاهد کاهش نرخ سود بانکی و حمایت بانک ها از شرکت ها باشیم، به طور حتم استقبال خوبی از این ابزارها برای اجرای طرح های توسعه ای خواهد شد .

    ابوترابی گفت: تامین مالی یکی از دغدغه های اصلی برای اجرای طرح های توسعه ای و شهری است و بررسی ها نشان داده  علت اصلی تاخیر پروژه های شهری و همچنین حجم بالای طرح های نیمه تمام شهری ، مشکل تامین منابع مالی است؛ لذا  ضروری است که از ابزارهای متنوع استفاده و از پتانسیل های نظام بانکی و بازار سرمایه نیز بیش از گذشته بهره گرفته شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها