عصر خودرو

احساس نیاز کاذب خرید فنآوری های جدید

عصر بازار- خبر جالبی هفته قبل منتشر شد مبنی بر اینکه هنوز ۷۰۰۰ خانواده در انگلیس از تلویزیون های سیاه و سفید استفاده می کنند. لابد فکر می کنند تلویزیون سیاه و سفید هم نیاز آنان را برطرف می کند و نیازی نیست هزینه ای بابت خرید مدل رنگی آن صرف کنند. اما در کشور ما در کمتر جایی دیگر حتی اثری از تلویزیون های لامپ تصویری یافت می شود.

احساس نیاز کاذب خرید فنآوری های جدید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، اکثرا با ورود تلویزیون های ال سی دی و تخت مدل تلویزیون های خود را تغییر دادیم. در مورد گوشی و سایر ابزارهای الکترونیکی هم به محض ورود فناوری جدید همه تلاش می کنیم از آخرین مدل آن بهره برداری کنیم و رقابت و چشم و هم چشمی هم این حس را تقویت می کند.

    هیچ به این نکته توجه نمی کنیم که وسیله ای که می خریم در حد رفع نیازهای ما باشد و چه بسا بسیاری از هزینه هایی که بابت یک فنآوری می پردازیم هرگز مورد استفاده ما قرار نمی گیرد. بسیاری از ما کالاهای زیادی را در خانه مان انباشته کرده ایم که هیچ گاه استفاده خاصی هم از آن نمی کنیم و فقط احساس نیاز کاذب استفاده از آخرین فنآوری سبب شده دوست داشته باشیم آن را تصاحب کنیم. شرکت های تولید کننده هم با ایجاد این احساس نیاز کاذب با استفاده از تبلیغات ما را به خرید وسایل بی مصرف خود ترغیب می کنند.

    بر اساس پژوهشی که سال گذشته انجام شده است یک خانوارشهری در تهران به طور متوسط سالانه 13 میلیون تومان خرج کالاهای مصرفی می کند. و از این مقدار 10 میلیون تومان خرج ‏کالاهای غیر خوراکی و مصرفی می شود. سالانه مبلغ 26 میلیاردتومان فقط در شهر تهران برای کالاهای مصرفی هزینه می‌شود درحالی که اگر این مبلغ هزینه صرف پس انداز و ‏سرمایه‌گذاری بشود خیلی می‌تواند به توسعه کشور کمک کند.‏

    با توجه به اینکه اکثر این کالاها وارداتی هستند و باعث خروج ارز از کشور می شوند و خصوصا در شرایط فعلی کشور بهتر است در خرید اینگونه کالاها تجدید نظر اساسی کنیم و تلاش کنیم هزینه آن را صرف امور مفیدتر و بهتری برای زندگیمان کنیم.

     

    *محمد حسنی سعدی

    برچسب ها