عصر خودرو

مانع جدید بر سر صادرات فرش ایران

عصر بازار- مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف از توقف صادرات فرش دستباف ایران به بعضی کشورها خبر داد و گفت: باوجود مشکلات پیش رو، برای جلوگیری از صادرات فرش دستباف راه‌های جدیدی در پیش گرفته‌ایم.

مانع جدید بر سر صادرات فرش ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، عبداله بهرامی با بیان این که 35 درصد فرش ایران به آمریکا صادر می‌شد، گفت: از 15 آبان امسال به دلیل اعمال تحریم‌ها هیچ فرشی از ایران به آمریکا صادر نشده و این بازار را که بازار مستعد و مناسبی برای ما بود و برایش هزینه شده بود، ازدست دادیم.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان صادرات فرش ایرانی به شیوه‌های دیگر وجود دارد یا خیر؟ گفت: این امکان وجود دارد، ولی اگر از مبدا کشور دیگری صادر کنیم، به اسم فرش ایران نمی‌رود و ممکن است به اسم رقبای دیگر باشد. در این صورت فرش ایران صددرصد ضرر می‌کند و خریدار فرش ایرانی هم به فرش ایران دیگر تمایل نشان نمی‌دهد.

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف افزود: با وجود مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، اما برای جبران این مساله راهی در پیش گرفته‌ایم و آن ورود به بازارهای جدید از طریق بازاریابی و تبلیغات گسترده است.

    به گفته بهرامی، بازارهای نوظهوری همچون روسیه، چین و آفریقای جنوبی می‌توانند به صادرات فرش ایران کمک کنند؛ ولی موفقیت در این بازارها مستلزم داشتن تبلیغات مداوم و مستمر است.

    وی متذکر شد: تحریم ها موجب شده تا صادرات فرش ما به بعضی کشورها متوقف یا با مشکل مواجه شود و متاسفانه به دلیل مسایل هزینه‌ای و مالی، امکان این که در نمایشگاه‌های خارجی حضور دائمی داشته باشیم وجود ندارد، از طرفی بخش خصوصی و تعاونی فاقد این نوع اعتبارات است، در حالی که برای رونق صادرات و خرید فرش ایرانی، باید در چنین بازارهایی به طور مستمر حضور یابیم و هویت فرش ایرانی را معرفی کنیم تا خریدار انگیزه خرید پیدا کند.

    بهرامی در پایان با بیان این که فرش دستباف به دلیل مسایل سیاسی و تحریم‌های ظالمانه همواره متحمل ضرر و زیان شده است، گفت: در حال حاضر شاهد سیر نزولی صادرات فرش دستباف هستیم و دولت مکلف است از محل منابع یارانه تولید مبالغی را برای بحث تبلیغات و بازارسازی به کشورهای دیگر اختصاص بدهد تا تولیدکننده و صادرکننده ایرانی به شناسایی و حضور در بازارهای جدید راغب شود.

    به گزارش ایسنا، ارزش سالانه صادرات فرش ایران حدود 400 میلیون دلار بود که 120 میلیون دلار آن به آمریکا صادر می‌شد. با اعمال تحریم‌ها ارزش صادرات فرش ایران بیش از 100 میلیون دلار کاهش یافته و عوامل مختلف داخلی و خارجی در این امر موثر بوده است. در حال حاضر بیش از شش میلیون ایرانی از محل فرش ارتزاق می‌کنند.

    برچسب ها