عصر خودرو

گزارش اویل پرایس

۲۰۱۵ نحس تمام شد؛ ۲۰۱۶ عدد شانس نفت است؟

عصر بازار- صنعت نفت و گاز در کنار سرمایه‌گذاران آن بی‌شک از اینکه سال ۲۰۱۵ (یکی از بدترین سال‌های تاریخ این صنعت) به پایان رسید خوشحال هستند؛ اما مشخص نیست که آیا ۲۰۱۶ سال بهتری برای این صنعت خواهد بود یا خیر؟

۲۰۱۵ نحس تمام شد؛ ۲۰۱۶ عدد شانس نفت است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 18 دسامبر شش میلیون بشکه کاهش یافت که بیشترین کاهش در هفته‌های اخیر محسوب می‌شود. اما این کاهش با یک افزایش قابل توجه حدوداً سه میلیون بشکه‌ای در این ذخایر در هفته بعد همراه شد و بنابراین هنوز خیلی زود است که پیش‌بینی کنیم آیا در یک نقطه عطف دیگر قرار داریم یا خیر. تقاضای فصلی زمستانی برای انرژی گرمایی می‌تواند یک منبع اضافی تقاضا در ماه‌های پیش‌رو باشد. در حال حاضر بازارهای نفتی بدون مسیر مشخصی سرگردان هستند.

    در واقع گزارش جدید موسسه اسکاتیابانک اکونومیک نشان می‌دهد که قیمت نفت می‌تواند دو سال دیگر کمتر از 50 دلار در هر بشکه بماند.

    اسکاتیابانک پیش‌بینی می‌کند که متوسط قیمت نفت در سال 2016 بیشتر از 40 تا 45 دلار و در سال 2017 بیشتر از 45 تا 50 دلار در هر بشکه نخواهد بود. اگرچه پیش‌بینی قیمت نظیر این مورد همیشه باید با قدری تردید نگریسته شود اما اگر این پیش‌بینی درست از آب درآید یک نتیجه وخیم خواهد بود و احتمالاً به معنای این است که بسیاری از شرکت‌های حفاری نفت در سال 2017 دیگر وجود نخواهند داشت.

    درست قبل از سال نو میلادی دولت عربستان از برنامه بودجه خود برای سال 2016 رونمایی و یک کسری بودجه 326 میلیارد ریالی (87 میلیارد دلار) یا 16 درصد تولید ناخالص داخلی را پیش‌بینی کرد. این رقم نسبت به کسری بودجه 367 میلیارد ریالی عربستان در سال 2015 بهبود یافته است اما با توجه به اینکه نفت سه‌چهارم درآمدهای دولت عربستان را تشکیل می‌دهد، وضعیت بودجه این کشور بدتر شده است.

    درآمد نفتی عربستان 23 درصد کاهش یافته است. دولت ملک سلمان پادشاه عربستان می‌گوید: به تدریج یارانه‌های حامل‌های انرژی را که بودجه‌های دولتی را به خود اختصاص می‌دهند کاهش خواهد داد.

    دولت عربستان همچنین ممکن است خصوصی‌سازی برخی دارایی‌های دولتی را در چند بخش مورد بررسی قرار دهد.

    روسیه نیز در حال حاضر از قیمت پایین نفت رنج می‌برد. ارزش روبل روسیه در روزهای پایانی 2015 به پایین‌ترین سطح خود در سال گذشته رسید چرا که قیمت‌های نفت در میانه کانال 30 دلاری قیمت دارد.

    روبل روسیه از زمان شروع کاهش نفت در سال 2014 شرایط ناپایداری داشته و یک‌ پنجم ارزش خود را در سال 2015 از دست داد. بانک مرکزی روسیه سال قبل با افزایش موقتی نرخ بهره بانکی به 17 درصد از کاهش ارزش روبل جلوگیری کرد.

    بانک مرکزی روسیه زمانیکه روبل ثبات پیدا کرد نرخ بهره را کاهش داد. اما با توجه به اینکه ارزش روبل مجدداً به همان سطوح پایین قبلی بازگشت گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه واکنش بانک مرکزی روسیه به این مساله چه خواهد بود بالا گرفته است.

    به نظر می‌رسد بانک مرکزی روسیه تمایلی به ادامه دادن به صرف منابع عمومی برای بالا بردن ارزش روبل ندارد. تولید ناخالص داخلی روسیه در ماه نوامبر چهار درصد کاهش یافت که نسبت به کاهش 3.7 درصدی در ماه اکتبر بدتر شده است.

    آلکسی کودرین وزیر دارایی سابق روسیه به خبرگزاری اینترفاکس می‌گوید: اگر قیمت نفت شش ماه یا یک سال دیگر در سطوح فعلی باقی بماند ما شاهد گسترش افول اقتصادی روسیه خواهیم بود.

    در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم که اوج مشکلات را سپری کرده‌ایم. در آمریکا همزمان با سال نو میلادی میزان ورشکستگی احتمالا افزایش خواهد یافت. بانک‌های آمریکایی در مواجهه با وام‌های نامناسب بخش انرژی تحت موشکافی روزافزونی قرار گرفته‌اند.

    بانک مرکزی آمریکا آزمون‌های فشار روی بانک‌هایی را که بیش از 50 میلیارد دلار دارایی دارند، برگزار می‌کند و بازبینی‌های آتی به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود آیا وضعیت بد بدهی ها به ترازنامه‌های بانکی لطمه خواهد زد یا خیر؟ برای بانک‌های بزرگ بدهی انرژی یک نگرانی عمده نیست اما موسسه ولز فارگو اخیراً نگرانی‌هایی را درباره اینکه بخش بانکی آمریکا درگیر مشکلات صنعت انرژی شود، مطرح کرد.

    ناظران بانکی در آمریکا در ماه نوامبر اعلام کردند که تعداد وام‌های در خطر ورشکستگی پنج برابر بیشتر از سال قبل است.

    سال 2015 با شرایط بد جوی در چندین کشور در ‌نقاط مختلف جهان به پایان رسید. در دریای شمال نزدیک نروژ چندین طوفان شرکت‌های نفتی را به تخلیه برخی دکل‌های حفاری و توقف تولید مجبور کرد. شرکت بریتیش پترولیوم و کونوکوفیلیپس موقتاً تولید خود را در برخی مناطق متوقف کردند. اما بدترین فاجعه در دکل متعلق به شرکت میادین نفتی چین که استات اویل نروژ روی آن کار می‌کند، رخ داد. این دکل روی میدان نفتی ترول در دریای شمال قرار دارد. برخورد یک موج بزرگ با این دکل یک کشته و دو زخمی بر جای گذاشت.

    این در حالی است که این میدان عظیم گازی اعلام کرد که این موضوع روی تولید در این میدان تاثیر نداشته است. تاکنون مشخص نیست که اختلال در عرضه از سوی دیگر میادین تا چه اندازه خواهد بود و اینکه چه تاثیری روی قیمت نفت برنت دریای شمال خواهد داشت.

    نیروهای امنیتی عراق بخش‌های عمده شهر رمادی در استان الانبار را از گروه تروریستی داعش پس گرفتند. مجبور کردن نیروهای داعش به عقب‌نشینی و پس گرفتن ساختمان‌های مهم دولتی یک پیروزی بزرگ برای دولت عراق است که از زمان ورود داعش به عراق در اواسط 2014 برای عقب راندن این گروه تلاش می‌کند. به دست گرفتن کنترل رمادی باعث قطع مسیر انتقال مایحتاج به فلوجه دیگر شهر تحت کنترل داعش خواهد شد. فلوجه بین رمادی و بغداد واقع شده است. این اتفاق یک تحول مثبت برای عراق و نیروهای ائتلاف در مبارزه با داعش است.

    چشم‌انداز بازار نفت در سال 2016 همانند بیشتر ماههای 2015 تیره به نظر می‌رسد. نفت برنت و نفت آمریکا سال 2015 را با قیمت مساوی حدوداً 35 دلار در هر بشکه به پایان رساندند. سطح ذخایر نفتی در آمریکا و دیگر نقاط جهان بالا رفته است. تولید نفت اوپک کاهش نیافته و تولید نفت آمریکا به مقدار ناچیزی کاهش یافته است.

    تقاضای نفت در سال 2015 بالا بود اما در سال 2016 کاهش خواهد یافت. علایم اولیه رشد اندک تقاضا هم‌اکنون دیده می‌شود. انتظار می‌رود که ایران در سال جاری میلادی به بازار جهانی نفت بازگردد که کاهش پیش‌بینی شده در تولید نفت آمریکا را خنثی خواهد کرد. بانک گلدمن ساش می‌گوید: این روند ممکن است قیمت نفت را به 20 دلار در هر بشکه برساند تا عرضه اضافی از بازار حذف شود.

    از سوی دیگر اوضاع بازار نفت تماما منفی نیست. چشم‌انداز مثبت این است که شرکت‌های نفتی به پیدا کردن راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها ادامه می‌دهند حتی اگر رسیدن به دستاوردهای بهره‌وری دشوارتر شود. اما در چشم‌انداز چند ساله این نکته حائز اهمیت است که به خاطر داشته باشیم قیمت‌ها به شکل غیرقابل تحملی پایین هستند. تولید باید کاهش و قیمتها افزایش پیدا کنند. ممکن است کاهش سرمایه گذاری ها به افزایش بیشتر قیمتها در دو تا سه سال آینده منجر شود. این فرصتی برای سرمایه گذاران است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها