عصر خودرو

عملکرد هفتگی معامله‌گران در بورس تهران بررسی شد؛

چتر حمایت حقوقی‌های سهام

عصر بازار- بورس تهران معاملات هفته گذشته را با عقب‌نشینی ۴ کانالی به پایان رساند و در کانال ۱۸۱ هزار واحدی آرام گرفت.

چتر حمایت حقوقی‌های سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این هفته، افزایش فشار فروش از سوی معامله‌گران حقیقی بازار سبب شد بازیگران عمده در تمامی روزهای هفته به جمع‌آوری سهام بپردازند. در هفته منتهی به 23 آبان‌ماه، بیش از 303 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. به این ترتیب حقوقی‌ها برای سومین هفته متوالی خالص خرید را در سمت زمین بازی خود حفظ کردند. این شرایط عمدتا در سهام کالایی بازار مشاهده شد؛ وضعیتی که به افت شدید بهای نفت و روند ضعیف قیمت‌ها در بازار جهانی فلزات باز می‌گردد.
    حمایت حقوقی از پتروپالایشی‌ها
    نخستین روز از هفته معاملاتی گذشته بورس تهران با کاهش 869 واحدی شاخص سهام آغاز شد تا این نماگر در سطح 184 هزار و 231 واحدی قرار گیرد. در این روز خالص خرید معامله‌گران عمده بازار به بیش از 83 میلیارد تومان رسید. طی معاملات روز شنبه، نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی بیشترین توجه معامله‌گران حقوقی را به خود دید. به‌طوری که خالص خرید این گروه در نمادهای پالایشی به بیش از 29 میلیارد تومان رسید. در میان نمادهای پتروشیمی نیز روز شنبه دو سهامدار عمده گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به خرید سهم پرداختند. به‌طوری‌که بیش از 7میلیون سهم «پترول» توسط شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی و 150هزار سهم دیگر نیز از سوی شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد خریداری شد. سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نیز دیگر نماد پتروشیمی بود که با خرید سهم از سوی سهامدار عمده روبه‌رو‌ شد. بر این اساس روز شنبه 5/ 1 میلیون سهم «تاپیکو» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین خریداری شد. معدنی‌ها دیگر گروه مورد توجه سهامداران حقوقی بازار بودند. رصد تغییر مالکیت‌ها در نمادهای زیرمجموعه این گروه نشان از جابه‌جا‌یی بلوکی سهام توسعه معادن فلزات از سوی سهامداران عمده دارد. به‌طوری‌که در این روز 341 میلیون سهم «ومعادن» معادل یک درصد از سهم، توسط شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین عرضه شد. این عرضه توسط دیگر حقوقی شرکت یعنی سرمایه‌گذاری صدرتامین خریداری شد. این در حالی است که دیگر نماد این گروه یعنی معادن ‌منگنز ایران‌ شاهد خرید بیش از 500 هزار سهم از سوی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان بود.

    رصد معاملات روز یکشنبه بازار سهام
    روز یکشنبه، روند نزولی شاخص سهام با شدت بیشتری دنبال شد و این نماگر با ریزش 3563 واحدی (معادل 9/ 1 درصد) پس از 8 روز مجددا به کانال 180 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. در این روز، خالص تغییر مالکیت برای سومین روز متوالی به نام معامله‌گران عمده بازار رقم خورد و بیش از 98 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا‌ شد. عمده خرید این گروه از بازیگران بازار در نمادهای پتروپالایشی رقم خورد و در مجموع خالص خرید 50 میلیارد تومانی را رقم زد.  پالایش نفت اصفهان با بیشترین خالص خرید از سوی حقوقی‌ها همراه شد و بیش از 15 میلیون سهم «شپنا» به ارزش 12 میلیارد و 900 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.  رصد تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای پالایشی طی معاملات این روز نشان از خرید سهام پالایش نفت بندرعباس توسط دو سهامدار عمده دارد. بر این اساس حدود 4 میلیون سهم «شبندر» از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر و 300هزار سهم دیگر نیز از سوی بانک رفاه کارگران جمع‌آوری شد. در صدر خرید معامله‌گران خرد بازار اما نماد معاملاتی بانک تجارت قرار داشت. به این ترتیب روز یکشنبه، 19 میلیون و 400 هزار سهم «وتجارت» به ارزش 2 میلیارد و 500 میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار افزوده شد. در مقابل اما حقوقی‌ها اقدام به خرید سهام بانک ملت کردند که با جابه‌جا‌یی بیش از 10میلیارد تومانی سهام «وبملت» در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی دنبال شد. در این روز دو حقوقی فعال بانک ملت یعنی صندوق سرمایه‌گذاری با درآمدثابت کوثریکم و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت به خریدهای خود در این نماد ادامه دادند و در مجموع 23 میلیون سهم بانک ملت را خریداری کردند.

    خرید پرحجم حقیقی‌ در خودرویی‌ها
    روز دوشنبه، شاهد چرخش مسیر شاخص سهام و ثبت رشد 1543 واحدی در کارنامه این بازار بودیم. با این حال تغییرمالکیت‌های صورت‌گرفته در این روز همچنان در اختیار سهامداران عمده قرار داشت؛ اما به علت افزایش خریدهای سهامداران خرد، این جابه‌جایی با حجم به مراتب کمتری نسبت به روزهای قبل دنبال شد. به این ترتیب طی معاملات روز دوشنبه 5/ 5 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در میان صنایع بورسی، پتروشیمی‌ها بیشترین خالص خرید از سوی حقوقی‌ها را تجربه کردند. رصد تغییرمالکیت‌های انجام‌شده در نمادهای پتروشیمی نیز نشان می‌دهد طی معاملات روز دوشنبه پتروشیمی شازند، خرید 7 میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی را تجربه کرده است. شرکت سرمایه‌گذاری غدیر نیز به‌عنوان سهامدار عمده گسترش نفت و گاز پارسیان به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و در این روز بیش از 3میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود. گروه صنعتی پاکشو نیز دیگر نماد این گروه بود که شاهد خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده بود. بر این اساس 100هزار سهم مزبور توسط صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمدثابت امید انصار و 50هزار سهم دیگر نیز از سوی شرکت رستوران‌های زنجیره‌ای گل فوده خریداری شد.

    همگام با بازیگران روز سه‌شنبه
    روند صعودی شاخص سهام در معاملات چهارمین روز هفته نیز ادامه پیدا کرد و این نماگر با رشد یک‌هزار واحدی در سطح 183 هزار و 212 واحد قرار گرفت. در این روز 37 میلیارد و 800 میلیون تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.  در میان صنایع بورسی، پتروشیمی‌ها بیشترین سهم از خرید معامله‌گران عمده بازار را در اختیار داشتند. به‌طوری که حدود 15 میلیارد و 200 میلیون تومان نقدینگی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقوقی بازار افزوده شد. سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین در این روز شاهد خرید 100 هزار سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین بود.   در میان نمادهای بورسی نیز بار دیگر نماد معاملاتی بانک ملت در صدر خرید حقوقی‌ها قرار داشت. در این نماد بانکی، روز سه‌شنبه شاهد خرید 10 میلیون سهمی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کوثر یکم بودیم. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت  نیز از دیگر حقوقی‌های فعال این بانک بود که در این روز اقدام به خرید 5 میلیون و 125‌هزار سهمی «وبملت» کرد. در میان دیگر نمادهای بانکی نیز، شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن بیش از 473 هزار سهم «وخاور» را خریداری کرد.

    پایان هفته حقوقی بازار سهام
    در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، شاخص سهام با ریزش 1218 واحدی (معادل 7/ 0 درصد) به کانال 181 هزار واحدی بازگشت. در این روز حقوقی‌ها برای ششمین روز متوالی، خالص تغییر مالکیت بازار را به نام خود ثبت کردند و 5/ 78 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار افزوده شد. بار دیگر این گروه‌های کالایی بازار بودند که مورد حمایت بازیگران حقوقی بازار قرار گرفتند. به این ترتیب روز چهارشنبه در مجموع 59 میلیارد تومان نقدینگی در نمادهای زیرمجموعه گروه‌های پتروپالایشی و معدنی - فلزی در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. ریزش شدید بهای نفت و همچنین روند ضعیف قیمت‌ها در بازار فلزات جهانی، مهم‌ترین عامل افزایش عرضه سهام کالایی بورس تهران از سوی معامله‌گران خرد به شمار می‌رود.  نگاهی به خالص تغییر مالکیت شرکت‌های بورسی، اما نشان از صدرنشینی بانک ملت در میان خرید حقوقی‌های بازار دارد. به این ترتیب روز چهارشنبه حدود 64 میلیون سهم بانک ملت به ارزش 2/ 17 میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران عمده افزوده شد. 5/ 1 میلیون سهم «وبملت» از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت و 800 هزار سهم نیز توسط صندوق سرمایه‌گذاری با درآمدثابت کوثریکم جمع‌آوری شد. در نقطه مقابل بانک ملت، نماد معاملاتی بانک تجارت قرار داشت که با خالص خرید 5/ 80 میلیون سهمی به ارزش 7/ 10 میلیارد تومان توسط معامله‌گران خرد بازار همراه شد. با این حال رصد معاملات روز چهارشنبه این بانک بورسی نشان از خرید 12 میلیون و 900 هزار سهم «وتجارت» از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت دارد. در بانک خاورمیانه نیز شاهد خرید 6 میلیون و 270 هزار سهمی این بانک توسط شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن بودیم. دو حقوقی فعال بانک پارسیان نیز طی معاملات این روز در نقش خریدار ظاهر شدند. به این ترتیب روز چهارشنبه، بیش از یک میلیون و 200 هزار سهم «وپارس» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر خریداری شد و شرکت گروه مالی بانک پارسیان نیز اقدام به خرید یک میلیون سهمی در این نماد بورسی کرد.

    برچسب ها