عصر خودرو

چرا قیمت نفت رو به کاهش است؟

عصر بازار- خریداران و فروشندگان امروز نفت به دهه آینده نگاه می‌کنند و عرضه و تقاضای آینده را تخمین می‌زنند. نوسانات یکنواخت در اقتصاد جهان می‌تواند باعث بالا و پایین رفتن تقاضا در دهه آتی به اندازه ۳ درصد شود و احتمال رکود جهانی و کاهش تقاضا را به وجود آورد .

چرا قیمت نفت رو به کاهش است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، قیمت نفت در سپتامبر و اوایل اکتبر سال جاری افزایش یافت ولی در هفته های اخیر 20 دلار در هر بشکه کاهش یافته است . علت آن جهش سریع، ناتوانی اوپک در کاهش تولید بود ولی این تصور دیگر قدیمی شده است. قدرت اوپک بخش کوچکی از قدرت آن در دهه 1970 است. اتفاقی که الان می‌افتد نوسانات زیاد در تفکر نسبت به آینده است .
    قیمت نفت باید عرضه و تقاضا را متعادل کند. البته نه لزوما عرضه امروز نفت و تقاضای امروز آن را. تاجران کالا اگر حس کنند قیمت طی چند ماه بالا میرود، نفت را در تانکرها ذخیره می‌کنند و تولیدکنندگان نفت کمتری پمپ می‌کنند.
    وقتی تاجران و تولیدکنندگان انتظار کاهش قیمت را دارند، به سرعت از تانکرهای ذخیره، نفت می فروشند و تولید چاه های خود را به حداکثر می رسانند تا به قیمت امروز برسند .
    انتظارات از عرضه و تقاضای آینده نقش بزرگ در قیمت فعلی نفت بازی می کنند و تقاضا اهمیت بیشتری دارد. عرضه نفت از چاهها نسبتا ثابت است. استخراج نفت می تواند کم و زیاد شود و افزایش یا کاهش کوتاه مدت در عرضه نفت ایجاد کند ولی در محدوده های زمانی کوتاه .
    قیمت بالاتر نفت باعث اکتشاف های بیشتر و ایجاد میادین نفتی جدید می شود ولی این کار حدود یک دهه طول می کشد .
    تقاضای آینده بسیار متغیر است. نوسانات یکنواخت در اقتصاد جهان می‌تواند باعث بالا و پایین رفتن تقاضا در دهه آتی به اندازه 3 درصد شود و احتمال رکود جهانی و کاهش تقاضا را به وجود آورد .
    خریداران و فروشندگان امروز نفت به دهه آینده نگاه می‌کنند و عرضه و تقاضای آینده را تخمین می‌زنند. یک تغییر کوچک در انتظارات از آینده باعث تغییر عمده در تعادل عرضه و تقاضای آینده می‌شود و به دنبال آن تغییرات زیادی در قیمت به وجود می آورد .
    تبدیل عرضه و تقاضا به قیمت در بازار نفت نسبت به کالاهای دیگر سریع تر است. مثلا پنبه را در نظر بگیرید. قیمت بالای پنبه باعث کاشت بیشتر آن می‌شود که در عرض یکسال پنبه بیشتری وارد بازار میکند. قیمت بالا همچنین مصرف پنبه را کاهش می دهد. تولید کنندگان فیبر های مصنوعی بیشتری را جایگزین آن می کنند تا قیمت را پایین بیاورند. عرضه و تقاضا سریع تنظیم می‌شود .
    ولی در بازار نفت، افزایش عرضه یعنی فقط کمی از ذخایر استفاده میشود. استخراج در سال آینده افزایش می یابد و در سالهای آتی اکتشاف های بیشتری انجام میشود. در مورد تقاضا، قیمت بالاتر باعث میشود رانندگان کمتر رانندگی کنند .
    ولی تغییر عادت سخت است. قیمت بالای بنزین، استفاده از ماشین های کوچک را جایگزین کامیون ها و اس یو وی ها می کند، ولی کاهش کلیه وسایل نقلیه موتوری در جاده ها بیش از یک دهه طول میکشد. انرژی مورد استفاده در نیروگاه های برق، کشتی ها،... هم آهسته تغییر می کند .
    کلاً عرضه و تقاضا در بازارهای نفت آهسته تغییر می کنند‌ بنابراین برای درست کردن عدم تعادل عرضه و تقاضا در کوتاه مدت تغییرات زیادی در قیمت لازم است‌ به همین دلیل است که قیمت نفت بالا و پایین می‌رود. پیش‌بینی‌های کلی نشان می‌دهد که رشد اقتصاد جهانی برای سالهای 2019 و 2020 کاهش می یابد .
    دورنمای آینده چیست؟ قیمت فعلی باعث اکتشاف های جدید نمی شود . حفاری در میادین شناخته‌شده فعلی ادامه می یابد. مشتریان و مصرف کنندگان تجاری نفت مصرف زیادی ندارند بنابراین قیمت احتمالاً بالا میرود .
    در حال حاضر تحلیلگران کمی مأیوس هستند، احتمالا دلیل آن درگیری های تجاری، ناآرامی های سیاسی در اروپا و آمریکا و عدم اطمینان نسبت به چین است. بی‌ثباتی بیشتری در راه است .

    برچسب ها