عصر خودرو

حال و هوای اقتصاد کشور ۱۲ روز پس از آغاز تحریم‌ها

عصر بازار- حدود ۱۲ روز از آغاز دور دوم تحریم ها گذشته و برخلاف انتظارها و گمانه زنی ها، بازار و سیستم بانکی و اقتصادی کشور واکنشی نداشته است.

حال و هوای اقتصاد کشور ۱۲ روز پس از آغاز تحریم‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، پس از فراز و نشیب های زیاد و حواشی گسترده، 13 آبان ماه، تاریخ آغاز دوباره تحریم های ایران از سوی ایالات متحده آمریکا فرا رسید و برخلاف گمانه زنی ها نه تنها بازار  واکنش جدی نداشت بلکه سیستم بانکی و اقتصاد کشور نیز به دلیل تجربه 40 ساله ای که در زمینه تحریم ها دارد، به سرعت خود را با شرایط جدید تطبیق داد.

    در همین راستا، محمد حسین حسین زاده در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره فعالیت سیستم بانکی پس از آغاز دور دوم تحریم های ایران از سوی ایالات متحده آمریکا، اظهار داشت: ایران حدود 40 سال است که به این شرایط و تحریم ها عادت کرده و مردم، دولتمردان و بخش های مختلف اقتصادی و به خصوص سیستم بانکی با این شرایط کنار آمده اند.

    وی افزود: در هیچ دورانی، حتی در دوران جنگ تحمیلی ایران نیز، آمریکا و یا سایر کشورها نتوانستند کشور را تحت تاثیر و مجبور به عقب نشینی کنند و من معتقدم در شرایط فعلی هم دوباره  موفق خواهیم بود.

    مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت، گفت: سیستم بانکی متحد و یک صدا هستند، برهمین اساس طی روزهای اخیر جلسه ای با حضور رییس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک ها تشکیل شد تا بانک هایی که شرایط بهتری دارند در طی دوران تحریم به سایر بانک ها کمک کرده تا با موفقیت از این نیز دوران عبور کنیم.

    به گفته حسین زاده، برنامه ریزی هایی برای عبور از این دوران انجام شده و همگی اجرایی هستند. وی تاکید کرد: مهم ترین اقدام و موضوع در سیستم بانکی اتحاد و یکپارچگی بانک ها است تا ضعف های یکدیگر را پوشش دهند.

    بازار ارز به تحریم ها واکنش نداشت

    رضا ترکاشوند نیز درباره واکنش بازار ارز به دور دوم تحریم ها، گفت: با توجه به پیش بینی های بانک مرکزی و نهادهای پولی در این زمینه و همچنین سیستم صرافی های کشور توانستند تورم انتظاری که در جامعه وجود داشت را با عرضه به موقع و کنترل تقاضا، مدیریت کنند.

    وی افزود: پس از سیزدهم آبان ماه یعنی تاریخ آغاز دوباره تحریم ها، پیامد خاصی برای بازار نداشته و حتی تا حدودی قیمت ها در بازار کاهشی شده است. دبیرکل کانون صرافان ایرانیان، افزود: اگر سیستم صرافی کشور احساس امنتیت، مالی و اقتصادی داشته باشد، به طور حتم می توانیم از این دوران نیز با موفقیت عبور کنیم زیرا خوشبختانه دور جدید تحریم ها متفاوت از تحریم های سال 91 است و پیچیدگی گذشته را ندارد .

    آرامش بازار طلا با مدیریت به موقع

    همچنین آیت محمدولی نیز پیش از این به ایبِنا در اینباره، گفت: این اولین بار نیست که کشورهای غربی یا آمریکا ایران را تحریم می کنند و ایران طی 40 ساله انقلاب، بارها تحریم شده است. وی با تاکید بر اینکه تحریم ها موجب شده تا تجربه دور زدن تحریم ها و عبور از این بحران را داشته باشیم، گفت: تاکنون اجرای دور دوم تحریم ها نتوانسته التهابی در بازار داشته باشد اما ما باید این نگاه را داشته باشیم که با مدیریت بازار و عدم دخالت و سلایق شخصی، از مشکل آفرینی در این بازار جلوگیری کنیم.

    رییس اتحادیه طلا و جواهر، افزود: طی چند روز اخیر با مدیریت صحیح بازار، انتظارات دشمن برآورده نشد و من از دولت و بانک مرکزی تقاضا دارم تا با اجرای سیاست های خاص اقتصادی همین روند را ادامه دهند.

    محمدولی با اشاره به اینکه برخی نظرات موجب التهاب در بازار خواهد شد، گفت: باید تلاش کنیم تا از نظرات حاشیه ساز در بازار دوری کنیم و تمرکز ما بر تنظیم بازار و کنترل عرضه و تقاضا باشد.

    برچسب ها