عصر خودرو

قیمت بیت کوین به پایین ترین سطح در یک سال گذشته رسید

عصر بازار- روز گذشته بهای بیت‌کوین با سقوط به زیر سطح حمایتی ۶ هزار دلار، به پایین‌ترین قیمت خود در بیشتر از یک سال اخیر رسید.

قیمت بیت کوین به پایین ترین سطح در یک سال گذشته رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از زومیت، کاهش شدید ارزش بیت‌کوین که مدت‌ها پیش و از اوایل سال میلادی جاری زنگ آغاز آن نواخته شده بود، منجر به شکل‌گیری موج فروش در بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزپایه شده است.

    دیروز یعنی چهارشنبه چهاردهم نوامبر 2018 قیمت بیت‌کوین در صرافی آنلاین بیتزمپ (Bitstamp) با افتی 9 درصدی در محدوده‌ی قیمتی 5533 دلار معامله شد.

    نعیم اصلان، تحلیلگر کارگزاری آنلاین تینک‌مارکتز (ThinkMarkets) در واکنش به این رویداد به خبرگزاری رویترز گفته است: آنچه در بازار رمزارزها می‌بینیم این است که روند کاهشی چند روز اخیر همچنان به قوت خود پابرجاست و قیمت‌ها کماکان سیر نزولی دارد.

    وی در ادامه افزوده است: شکست سطح حمایتی 6200 دلار در روز گذشته نشانه‌ی مناسبی است برای اینکه بپذیریم دیگر هیچ خریداری در این محدوده‌ی قیمتی دست به جیب نخواهد شد.

    افت بهای Bitcoin به‌عنوان لوکوموتیو و کشنده‌ی بازار ارزهای رمزپایه، دیگر رمزارزها را هم بی‌نصیب نگذاشته و باعث شده اتریوم، دومین ارز رمزپایه [از نظر ارزش بازار] به پایین‌ترین قیمت خود طی دو ماه اخیر برسد. آخرین بار [در لحظه‌ی نگارش این خبر] اتریوم در صرافی بتزمپ با افتی 10 درصدی با قیمت 182.41 دلار معامله شده است.

    بنابر آمار و ارقام وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ، موج فروش کم‌سابقه‌ای که دیروز شاهدش بودیم باعث شده مجموع ارزش بازار ارزهای رمزپایه برای اولین بار از اواسط سپتامبر سال میلادی جاری به زیر 200 میلیارد دلار سقوط کند.

    چارلی هیتر، بنیان‌گذار وب‌سایت کریپتوکامپیر (Cryptocompare) در گفتگو با رویترز گفته است: آنچه در بازار ارزهای رمزپایه می‌بینیم، شکست سطوح حمایتی قیمت‌ها است. گاهی اوقات اتفاقات ناگهانی در بازار رخ می‌دهد؛ اما مدتی به طول می‌انجامد تا بفهمیم علل اصلی ماجرا چه بوده است. در بیشتر موارد هم سرنخ‌ها به یک اقدام نظارتی محدودکننده یا یک معامله‌ی کلان در یکی از صرافی‌ها ختم می‌‌شوند.

    دیگر فعالان بازار اما بر این باروند که نوسانات این روز‌های بازار از انشعاب سخت یا همان هارد فورک (Hard Fork) در شرف وقوع بیت‌کوین کش (رمزارزی که خود از دل بیت‌کوین بیرون آمد) به دو رمزارز مجزا آب می‌خورد.

    بیت‌کوین کش دو بار در سال، طی یک برنامه‌ی زمان‌بندی‌شده، پروتکل خود را ارتقا می‌دهد که این ارتقا شامل انشعاب در شبکه‌ی آن نیز هست.

    ریکی لی، هم‌بنیانگذار موسسه‌ی مشاوره‌ی آلتونومی (Altonomy) که در زمینه‌ی دادوستد ارزهای رمزپایه نیز فعال است، می‌گوید:  این هارد فورک برای معاملات روزانه‌ی ما بسیار خوش‌یمن بوده و باعث شده حجم معاملات روزانه‌ و به تبع، سود ما به‌شدت افزایش پیدا کند؛ طوری که توانسته‌ایم به رکورد بیش از چهار میلیارد معامله در روز برسیم.

    در مجموع تحلیلگران معتقدند که دورنمای بیت‌کوین همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و پیش‌بینی‌ها در بلندمدت به پاسخ این سوال بستگی دارد که آیا این ارز مجازی می‌تواند به‌عنوان یک ابزار قابل اعتماد برای ذخیره‌ی ارزش و سازوکاری قابل قبول برای پرداخت جای خود را در بازارهای مالی جهان پیدا کند یا خیر.

    با این حال، نشانه‌هایی مانند تقاضای فزاینده برای تشکیل یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بیت‌کوینی و افزایش حجم معاملات آتی این رمزارز از اقبال روبه‌رشد سرمایه‌گذاران نهادی به بازار ارزهای رمزپایه حکایت دارد. اما تحلیلگران خاطرنشان کرده‌اند که با وجود این نشانه‌ها میزان مشارکت سرمایه‌گذاران اعم از نهادی و خرده‌پا در این بازار دست‌کم در کوتاه‌مدت همچنان پایین ‌می‌ماند.

    برچسب ها