عصر خودرو

معاون صنعت و تجارت روسیه:

مبادلات تجاری ترکیه و روسیه با ارزهای ملی افزایش یافت

عصر بازار- معاون صنعت و تجارت روسیه با بیان اینکه روابط تجاری ترکیه و روسیه با ارزهای ملی افزایش یافت، گفت:‌باید سه کشور ترکیه، ایران و روسیه که تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا هستند، روش‌های جایگزین برای حذف دلار پیدا کنند.

مبادلات تجاری ترکیه و روسیه با ارزهای ملی افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، جامعه جهانی به این نتیجه مهم رسیده است که دلار را از مبادلات جهانی حذف کند.

    کارشناسان این کشورها اعلام کرده‌اند، دلار محور بودن مبادلات جهانی ضررهای جبران ناپذیری را بر اقتصاد کشورها  وارد کرده است بنابراین کشورهای مختلف از یکی دو سال گذشته سعی می‌کنند که بر سلطه دلار در بازارهای جهانی پایان دهند و شتاب این حرکت از چند ماه گذشته افزایش یافته است.

    قراردادهای دوجانبه یا جند جانبه بین کشورها منعقد می‌شود تا ارزهای ملی خودشان را جایگزین دلار کنند و البته ارزهای مجازی هم به تازگی به این عرصه ورود کرده و به عنوان راهکار دیگری در کنار گذاشتن دلار مطرح می‌شود.

    چین و روسیه در این اقدام پیشتاز بودند و قراردادهای دوجانبه منعقد کردند و کشورهای دیگر نظیر ترکیه و ایران نیز به این حرکت پیوستند.

    البته کشورهای دیگری هم پیمان‌های دوجانبه در این زمینه دارند و معمولا کشورهایی که تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند به این حرکت مشتاق‌ترند.

    در این راستا روزنامه دیلی صباح  ترکیه از قول معاون صنایع و تجارت روسیه نوشته است:‌ ترکیه و روسیه تلاش می‌کنند تا با استفاده از ارزهای ملی از وابستگی دو کشور به کشور ثالث جلوگیری کنند.

    گروزدوف گفت:« استفاده از ارزهای محلی در تجارت‌های دو کشور بسیار ضروری است.»

    وی با بیان اینکه مؤسسات و شرکت‌های صنعتی ترکیه و روسیه به دنبال راهکارهایی هستند تا با استفاده از روبل و لیر در معاملات تجاری خود افزایش دهند گفت: روسیه از هر اقدامی برای استفاه از ارزهای دو کشور به جای دلار استقبال می‌کند.

    معاون صنایع و تجارت روسیه گفت:‌مشخصا استفاده از ارزهای ملی تجارت دو کشور را افزایش خواهد داد و با استفاده از ارزهای ملی می‌توانیم مؤسسات و شرکت‌های خود را از اینکه به کشور دیگری وابسته باشند محافظت کنیم. ما باید سازوکاری را تنظیم کنیم تا لیر و روبل بیش از این برای تاجران ما آشنا باشد. اگر ما مبادلات بانکی دو کشور را افزایش دهیم شرکت‌های ما از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

    در اوایل اکتبر ترکیه موافقت کرد تا 30 هزار تن گندم با پروتئن بالا از روسیه خریداری کند و پول آن را نیز به روبل بپردازد.

    دنیس منتروف وزیر صنعت و تجارت روسیه هم گفت:‌کارخانه‌های تولید روسیه همچنین گفته‌اند آنها آماده‌اند ارزهای ملی خود را در مبادلات با ترکیه جایگزین کنند.

    در ادامه این گزارش آمده است‌: سیاست‌های تحریمی آمریکا بیشتر روی روسیه، ترکیه و ایران متمرکز است که اخیرا ارزهای ملی این کشورها به کمترین میزان رسیده است. بنابراین اینها باید به دنبال روش‌های جایگزین باشند تا ارزهای خود را تقویت کنند و این می‌تواند به کاهش سلطه دلار در بازارهای جهانی بیانجامد.

    برچسب ها