عصر خودرو

دبیرکل کانون صرافان پیش بینی کرد

کاهش قیمت ارز در ۲ فاز پس از اجرای برجام

عصر بازار- دبیرکل کانون صرافان گفت: اجرای برجام، فضای روانی ایجاد می‌کند که این فضا قطعا روند کاهش قیمت دلار را به همراه دارد و بعد هم در فاز عملیاتی این کاهش قیمت ارز تشدید خواهد شد.

کاهش قیمت ارز در ۲ فاز پس از اجرای برجام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، امیر بیت لفته در مورد نوسانات ارزی و اینکه مسولین بانک مرکزی گفته بودند بعد از اربعین قیمت ارز کاهش می‌یابد، اظهار داشت: این یک پیش‌بینی بود و هیچ وقتی نمی‌تواند موضوعی صددرصدی باشد.

    وی افزود: با این شرایط موجود، شواهد حکایت از این دارد که نرخ دلار حداقل از 3600 تومان پایین‌تر نمی‌آید مگر اینکه اتفاق خاصی در مسائل برجام و لغو تحریم‌ها رخ دهد که گشایشی مبادلات بازرگانی ایجاد شود.

    بیت لفته تاکید کرد: هیچ کس نمی تواند در شرایط کنونی در مورد آینده نرخ دلار که قیمت کاهش یا افزایش خواهد یافت، نظر دهد و نوسانات غیرمتعادل نیست و کاملا متعادل است، روز شنبه یک افزایش قیمتی داشتیم که در پایان معاملات کاهش یافت.

    به گفته دبیرکل کانون صرافان، نوسانات بازار ارز در دو روز اخیر متعادل بوده و افزایش قیمت خاصی نداشتیم و به طوری که نرخ خرید دلار امروز 3665 تومان بود و قیمت فروش آن 3675 تومان بود که نسبت به دیروز و روز پنجشنبه هفته گذشته تغییر ایجاد نشده است.

    وی در مورد اینکه با لغو تحریم‌ها برای نرخ ارز بخصوص دلار چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: اگر برجام اجرایی وتحریم‌ها لغو شود، شرکت‌ها وارد ایران و قراردادها منعقد شود، عرضه ارز افزایش پیدا می‌کند و از طرفی هم تقاضا نسبت به عرضه کاهش می‌یابد که این عوامل باعث کاهش قیمت ارز در بازار خواهد شد.

    بیت لفته تصریح کرد: اجرای برجام، فضای روانی ایجاد می‌کند که این فضا قطعا روند کاهش قیمت دلار را به همراه دارد و بعد هم در فاز عملیاتی این کاهش قیمت ارز تشدید خواهد شد، البته باید منتظر باشیم که به دنبال اجرای برجام چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

    وی افزود: قطعا به دنبال اجرای برجام و موضوعاتی که برآورد کردند، قیمت ارز کاهش خواهد یافت، زیرا قطعا بازار معامله و داد و ستد ارزی رونق پیدا خواهد کرد و این باعث تعدیل عرضه ارز و کاهش قیمت آن می‌شود به این صورت که لغو تحریم‌ها باعث افزایش عرضه و کاهش تقاضای ارز خواهد شد که به تبع‌ آن قطعا قیمت کاهش پیدا خواهد کرد.

    دبیرکل کانون صرافان ادامه داد: البته اگر اجازه فعالیت و سرمایه گذاری به بانک خارجی داده شود، باز هم در بازار ارز موثر و در قیمت تغییر ایجاد می‌کند.

    بیت لفته در مورد دستگیری اخلالگران بازار ارز اظهار کرد:  افرادی که به صورت کاذب در بازار ارز فعالیت می‌کنند، با ایجاد فضای روانی و جو سازی باعث تغییر در قیمت‌ها می‌شوند، این افراد وقتی دست‌شان پر ارز بخصوص دلار است زمینه برای تامین منافع خود را فراهم می‌کنند، وقتی هم ارز ندارند برعکس جوسازی می‌کنند.

    وی اضافه کرد: اکثر عرضه ارز در بازار در دست مراکز رسمی و قانونی نیست و درصد قابل توجهی از بازار ارز در اختیار واسطه‌ها، دلال‌ها و امثال این افراد است که در تعیین قیمت تاثیر و نقش زیاد دارند.

    دبیرکل کانون صرافان با اشاره به دستگیری اخیر اخلالگران ارز در بازار، گفت: این دستگیری‌ها باعث جلوگیری از ادامه روند افزایش قیمت دلار شد و جلوی افزایش ایجاد شده، را گرفت و به همین دلیل در چند هفته اخیر افزایش روند دلار متوقف و باعث تعدیل قیمت شد.

    بانک مرکزی از افزایش قیمت دلار استقبال نمی‌کند

    بیت لفته در مورد نقش بانک مرکزی، بیان کرد: این بانک از افزایش قیمت دلار استقبال نمی‌کند؛ زیرا تورم افزایش و ارزش پول ملی کاهش می‌یابد، و خیلی از بخش‌ها در عرضه ارز فعالیت می‌کنند که ربطی به بانک مرکزی هم ندارند؛ بانک مرکزی فقط سیاست گذار اصلی است و به هیچ وجه اجازه نمی‎دهد قیمت تا رقم قابل توجهی بالا رود.

    وی در باره دلارهایی که در دست و خانه‌های مردم است گفت: آمار دقیق در این خصوص وجود ندارد، ولی میزان قابل توجهی دلار در دست مردم است، زمانی آقای بهمنی رئیس کل وقت بانک مرکزی آن را 18 میلیارد دلار اعلام کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها