عصر خودرو

نقش پررنگ حوزه ریلی بر فرآیند رشد اقتصادی و ثبات سیاسی کشور

عصر بازار- مدیرعامل تامین سرمایه سپهر در خصوص برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه ریلی گفت:با عنایت به اینکه احتمال می‏رود تعداد بسیار زیادی از شرکت‏های فعال در حوزه صنعت حمل ونقل ریلی با روش‏های تأمین مالی از طریق بازار سرمایه آشنا نباشند، لذا برگزاری نمایشگاه‏های تخصصی در این حوزه و حضور تأمین سرمایه‏ ها در نمایشگاه های یادشده تأثیر بسزایی در راستای فرهنگ‏سازی و آموزش همه خدمات بازار سرمایه به این صنعت خواهد داشت.

نقش پررنگ حوزه ریلی بر فرآیند رشد اقتصادی و ثبات سیاسی کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، سید حسین میری مدیرعامل تامین سرمایه سپهر با اشاره به نقش حوزه حمل و نقل ریلی در رشد اقتصادی کشور گفت:  امروزه حمل و نقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب می شود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی، تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی و ثبات سیاسی کشور دارد.
    وی با بیان اینکه حوزه ریلی دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیت های اقتصادی نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد افزود:کاهش هزینه حمل و نقل و در نتیجه کاهش هزینه عرضه کالای تولیدی به بازارهای مصرف، نقش زیادی در توان رقابت و گسترش سایر بخش‌های اقتصاد از جمله صنعت و نهایتاً اقتصاد ملی دارد.
    مدیرعامل تامین سرمایه سپهر تصریح کرد: اهمیت ایران به ‌عنوان یک کشور ترانزیتی بین اروپا، آسیا و آسیای مرکزی موجب شده است توسعه بخش ریلی اولویتی استراتژیک باشد و با وجود اینکه هزینه‏های اولیه سرمایه‏گذاری برای توسعه راه‏ آهن قابل ملاحظه می‏باشد، لیکن، آثار آن در توسعه پایدار و پیش‏گیری از هزینه‏های بلندمدت بسیار حائز اهمیت است.
    به گفته وی با توجه به مشکلات تأمین مالی در زمینه صنعت حمل و نقل ریلی، این طرح‌ها غالباً با تأخیر به بهره‌برداری ‌رسیده و بنابراین دولت‌ها همیشه به نوعی به دنبال راه‌حلی برای حل این مشکل بوده‌اند.
    میری خاطرنشان کرد: ایجاد تعاملی سازنده بین دولت و بخش خصوصی برای انجام این نوع پروژه‌ها ،تجربه‌ای که در کشورهای توسعه‌یافته با موفقیت همراه بوده است، به‌طوری‌که دولت بیشتر به‌عنوان یک پشتیبان در این پروژه‌ها حضور داشته و مسائل اجرایی، ‌فنی و تأمین مالی توسط بخش خصوصی صورت گرفته است، بنابراین در حال حاضر می‏توان از ظرفیت‏های بخش خصوصی در کشور جهت ادامه و رشد فعالیت‏های این صنعت استفاده کرد.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیاناینکه درسال های اخیر و تحت تاثیر وضعیت برجام ، تامین مالی و سرمایه گذاری خارجی در کلیه بخش های اقتصادی از جمله صنعت حمل و نقل کاهش چشمگیری داشته است گفت: در چنین شرایطی استفاده از ظرفیت بازار سرمایه جهت نوسازی و توسعه ناوگان و خطوط راه‏آهن می‏تواند زمینه‏ساز و بستری برای توسعه و گسترش این صنعت و سرمایه‏گذاری‏های بعدی در این زمینه باشد.
    وی افزود:بر این اساس جهت تأمین مالی پروژه‌های ریلی می‏توان اقدام به راه‌اندازی صندوق پروژه و از سویی دیگر، بهره‌گیری از انواع اوراق صکوک از جمله صکوک اجاره، استصناع و منفعت کرد.
    به گفته وی صندوق پروژه یک نهاد مالی است که با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس شده و با فراهم کردن بستر لازم به جمع آوری سرمایه از عموم و تخصیص آن به پروژه مورد نظر می پردازد.
    از سوی دیگر، شرکت ها با مبنا قرار دادن دارایی های فعلی خود در صورت احراز شرایط مدنظر سازمان بورس و اوراق بهادار، می توانند نسبت به تأمین منابع مالی مورد نیاز از محل انتشار اوراق اجاره اقدام   و منابع ناشی از انتشار اوراق اجاره را در کلیه‏ی زمینه‏ها از جمله اجرای پروژه‏های مربوط به صنعت حمل ونقل ریلی و یا تأمین تجهیزات مورد نیاز مصرف کنند.
    مدیرعامل تامین سرمایه سپهر افزود:همچنین شرکت ها با استفاده از صکوک استصناع می‏توانند نسبت به تأمین منابع مالی مورد نیاز خود جهت ساخت واگن ‏های باری و مسافری، احداث ساختمان‏ها و یا دپوهای تعمیراتی و ... اقدام کنند. همچنین شرکت ها با استفاده از ابزار تأمین مالی نسبتاً جدید اوراق منفعت نیز می‏توانند از محل منافع آتی خود از محل فروش بلیط و یا حمل کالا و.... منابع مورد نیاز خود را جهت انجام پروژه‏های مربوطه و یا تأمین تجهیزات مورد نیاز تأمین کنند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو