عصر خودرو

ابعاد مقابله جدید واشنگتن و تهران؛ چین کدام طرف ماجرا ایستاده؟

اگر نفتکش‌های ایران رادارهای خود را خاموش کنند، چه خواهد شد؟

عصر بازار- در حالی که ترامپ از نظریه فشار بر ایران برای واداشتن آن به مذاکره ای در راستای دست یابی به توافقی جدید صحبت می کند، به نظر می رسد تهران همچنان برای مقابله با واشنگتن مصمم است. در این میان، شکاف موجود بین واشنگتن و هم پیمانان اروپایی آن عمق بیشتری یافته است و اکنون اروپایی ها خود را در جبهه واحدی به همراه مسکو و پکن می بینند.

اگر نفتکش‌های ایران رادارهای خود را خاموش کنند، چه خواهد شد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از انتخاب، این رسانه عرب زبان ادامه داد: در حالی که ترامپ از نظریه فشار بر ایران برای واداشتن آن به مذاکره ای در راستای دست یابی به توافقی جدید صحبت می کند، به نظر می رسد تهران همچنان برای مقابله با واشنگتن مصمم است. در این میان، شکاف موجود بین واشنگتن و هم پیمانان اروپایی آن عمق بیشتری یافته است و اکنون اروپایی ها خود را در جبهه واحدی به همراه مسکو و پکن می بینند.

    ترامپ در تازه ترین صحبتهای خود بار دیگر تاکید کرد که هدف از تحریمها، مجبور کردن نظام ایران برای انتخابی واضح است: «یا اینکه از رفتارش در منطقه دست بردارد و یا اینکه به راهش به سمت فاجعه اقتصادی ادامه دهد. علاوه بر اینکه راه دست یابی به توافقی جدید و فراگیر، همچنان باز است.»

    در مقابل، رهبر جمهوری اسلامی از پیروزی کشورش در مقابل نقشه های آمریکا در طول 40 سال پس از انقلاب اسلامی سخن گفته و تاکید کرد ایران بار دیگر هم پیروز می شود.

    در ادامه، وزارت خارجه ایران از تاثیر تحریمهای جدید کاسته و تصریح کرد که پیامدهای منفی آن برای اقتصاد ایران ناچیز است. ضمن اینکه رئیس بانک مرکزی ایران عبدالناصر همتی از شکست آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفتی تهران سخن گفت.

    پس از آنکه المان، ایتالیا و فرانسه از پایبندی خود به حمایت از شرکتهای اقتصادی اروپا که تعاملات تجاری با ایران دارند، صحبت کرده و بر حفظ کانالهای مالی فعال با تهران و ادامه صادرات نفت و گاز ایران تاکید نمودند، تمام نگاهها متوجه هویت 8 دولتی شد که واشنگتن موقتا آنها را از تحریمها معاف کرده است.

    در جهت تلاش برای دور زدن تحریمهای آمریکا، کشتی های نفت کش ایران رادارهای خود را خاموش کردند تا مورد پیگرد و بازرسی قرار نگیرند و به این ترتیب تنها از طریق استفاده از عکس های گرفته شده توسط ماهواره ها، امکان تعقیب این کشتیها وجود دارد.

    علاوه بر اینکه به نظر می رسد ایران به راه دیگری متوسل شده است که در طول سالهای 2010 و 2015 در دوره تحریمهای سابقش از آن استفاده کرد، یعنی ذخیره و بارگیری نفت توسط کانتینرهای بزرگ در سواحل خلیج فارس.

    با اینکه اتحادیه اروپا متعهد به تاسیس موسسه ای تحت عنوان «شرکت دارای هدف ویژه»، برای حمایت از شرکتهایی شده است که خریدار نفت هستند، اما تحلیلگران تردید دارند که شرکتهای مذکور با ادامه ارتباط نفتی با ایران، خطر کرده و با استفاده از این ساز و کار، خود را در معرض تحریمهای آمریکا قرار دهند.

    در این بین، دو خریدار اصلی نفت ایران، هند و چین هستند، که البته چین بعنوان بزرگترین وارد کننده نفت ایران، به شکل غافگیر کننده ای نشان داده است که آماده همراهی با تحریمهای آمریکاست و علت این مساله، آن است که در حال حاضر چین مساله مهم تری برای تمرکز کردن دارد و آن، جنگ تجاری مستمرش با واشنگتن است.

    برچسب ها