عصر خودرو

بررسی بازار فلزات اساسی در ۲۰۱۶؛

۴ عاملی که می تواند مس را احیا کند

عصر بازار- اکثر فلزات اساسی هفته گذشته را با روند صعودی در بورس فلزات لندن پشت سر گذاشتد که این رشد حاصل کاهش ارزش دلار در برابر یورو بود، این در شرایطی است که دو هفته پیش روند کلی قیمت این محصولات کاهشی بود، چرا که براساس برخی گزارش ها نشانه های ضعف در اقتصاد چین نمایان شد.

۴ عاملی که می تواند مس را احیا کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، تاکید رهبران چین برحفظ نرخ 7 درصد رشد در سال های آینده یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت فلزات رنگی خواهد بود.

    نخستین عامل موثر بر قیمت فلزات پایه، تغییرات ارزش دلار است. بانک مرکزی آمریکا این ماه نرخ های بهره را بالا برد و قصد دارد در صورت بهتر شدن شرایط اقتصادی، در سال آینده نیز محدود کردن سیاست های حمایتی را ادامه دهد. پیش بینی های مختلفی درباره میزان و موارد افزایش نرخ های بهره در سال 2016 مطرح شده است اما همان طور که جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا تاکید کرده، افزایش نرخ های بهره به وضعیت اقتصاد این کشور وابسته است.

    احتمال داده شده سال 2016 چهار بار نرخ های بهره بالا برده شود و هر بار 0/25 درصد یعنی در مجموع یک درصد بر نرخ کنونی که 0/5 درصد است افزوده خواهد شد. این برنامه سبب رشد ارزش دلار خواهد شد اما میزان افزایش ارزش دلار زیاد نخواهد بود زیرا اقتصاددان ها معتقدند سال 2015 ارزش دلار به میزانی قابل ملاحظه افزایش یافته است.

    ارزش دلار و قیمت فلزات اساسی همبستگی منفی دارند یعنی رشد یکی به کاهش دیگری منجر می شود. اگر وضعیت شاخص های اقتصادی در آمریکا به شکلی باشد که نرخ های بهره بالا برده نشود، قیمت مس حمایت خواهد شد.

    همچنین عامل مهم دیگری که بر قیمت این محصولات تاثیر دارد نرخ رشد اقتصاد چین و وضعیت بخش تولید صنعتی این کشور است. پیش بینی شده نرخ رشد اقتصاد چین تا سال 2020 در محدوده 7 درصد خواهد بود و در خوشبینانه ترین حالت، فعالیت ها در بخش تولید صنعتی این کشور در مسیر رشد قرار خواهد گرفت که اگر این پیش بینی تحقق یابد قیمت مس حمایت می شود اما بخش ساخت و ساز چین که مصرف کننده بزرگ مس است در ضعف بسر می برد.

    سومین عامل موثر بر قیمت این محصولات، تغییرات قیمت نفت است. احتمال رشد قیمت نفت که می تواند به افزایش قیمت فلزات پایه منجر شود بسیار کم است، چرا که بازار این ماده خام همچنان با مازاد عرضه نسبت به تقاضا مواجه است. اگر چه سال آینده میلادی بر تقاضا افزوده می شود، اما میزان آن به اندازه ای نیست که مازاد عرضه را از میان ببرد.

    چهارمین عامل، میزان عرضه است. در این باره دیدگاه های مختلفی مطرح شده است اما دیدگاه اکثر کارشناسان این است که بازار مس سال آینده با مازاد عرضه مواجه است. بدین ترتیب این عامل نیز بر قیمت ها فشار وارد خواهد کرد.

    پیش بینی ها نشان می دهد قیمت مس در سال جاری میلادی به طور متوسط روی قیمت 4700 دلار قرار می گیرد، این در شرایطی است که آلومینیوم و سرب محدوده قیمتی خود را در سه ماه ابتدایی سال حفظ خواهد کرد و بعد از آن با افزایش ملایمی رو به رو خواهد شد. همچنین قلع و نیکل نیز همچون مس آتی روشنی نخواهند داشت به طوری نیکل بین 8600 تا 10000 نوسان خواهد کرد و قلع نیز در شرایط فعلی در مرز 14 هزار دلاری خود باقی خواهد ماند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو