عصر خودرو

معاون وزیر نفت اعلام کرد:

۵ شرط ایران برای امضای قرارداد با غول‌های نفتی جهان

عصر بازار- معاون وزیر نفت ۵ پیش شرط ایران برای واگذاری توسعه میادین نفت و گاز به شرکت‌های بین‌المللی در دوران پساتحریم را اعلام کرد.

۵ شرط ایران برای امضای قرارداد با غول‌های نفتی جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، رکن‌الدین جوادی در تشریح مهمترین انتظارات ایران از شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت و گاز در دوران پساتحریم، گفت: HSE به عنوان کلید واژه اصلی همکاری‌های شرکت نفت با شرکت‌های طرف قراداد در صنعت نفت خواهد بود.

    معاون وزیر نفت با اعلام اینکه تمامی شرکت‌های خارجی موظف به که یک تعهد شفاف، جدی و وشروع در رابطه با اجرای ضوابط بهداشت، ایمنی و محیط زیست در قراردادهای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت ایران هستند، تصریح کرد: در کنار رعایت الزامات HSE، افزایش سهم سازندگان و صنعتگرات ایرانی در اجرای پروژه های نفت و گاز کشور از دیگر انتظارات شرکت نفت از طرف های خارجی است.

    مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه براساس قوانین کشور حداقل سهم ساخت داخل در پروژه‌های نفت و گاز کشور 51 درصد از سهم هر قرارداد نفتی است، اظهار داشت: قراردادهایی که امروزه در کشور اجرا می‌شود سهم ساخت داخل غالبا بالای 65 درصد و تا 68 درصد هم است به دلیل پیشرفت‌های حاصل در طول دو دهه گذشته در عمل تحقق پیدا کرده است.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه انتظار این است که در قراردادهای توسعه شرکت‌های طرف قرارداد با شرکت ملی نفت این سهم ساخت داخل را از حداقل 70 درصد شروع کنند، بیان کرد: علاوه بر این برنامه‌ریزی برای افزایش سهم سازندگان، پیمانکاران و مشاوران ایرانی به 80 درصد هم آغاز شده است.

    وی از انتقال دانش و تکنولوژی به عنوان سومین پیش شرط همکاری با شرکت‌های بین‌المللی در صنعت نفت ایران نام برد و افزود: شرکت‌های بزرگی که در گذشته در ایران کار کرده اند به خاطر دارند که بسیاری از تجهیزاتشان را در ایران ساخته اند نمایندگانشان را در کارخانجات ایرانی مستقر کردند و کمک کردند سازنده ایرانی با استانداردهای آن روز جهان ارتقا پیدا کنند.

    جوادی با یادآوری اینکه این یعنی انتقال تکنولوژی که تعهد به اجرای آن را کماکان از شرکت‌های بین‌المللی انتظار داریم، اظهارداشت: الیته اگر شرکت‌های خارجی علاقه مند باشند در ایران جایی برای ساخت کالا سرمایه گذاری کنند از این سرمایه‌گذاری جدید قطعا استقبال خواهیم کرد.

    معاون وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه در چارچوب قراردادهای IPC این فرصت ایجاد شده که شرکت‌های توسعه دهنده در بهره برداری از این قراردادها و پروژه ها حضور طولانی تری برای یک یا دو دهه داشته باشند، گفت: بنابراین انتظار این است که شروع این کار بهره برداری در هر پروژه ای که بهره برداری به شرکت‌های مشترک ایرانی و خارجی با سهم حداکثری شریک ایرانی داده شود.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت با اعلام اینکه در شرکت‌های بهره بردار نفت و گاز مشترک سهم شریک ایرانی 90 تا 95 درصد تعیین شود، تصریح کرد: در نهایت سهم شریک ایرانی به بیش از 99 درصد می تواند افزایش یابد زیرا قابلیت‌های ایرانی همان طور که سال‌های سال بعد از اجرا توسط شرکت‌های بین‌المللی بهره برداری به روش مطلوب انجام داده‌اند قابلیت موجود است.

    این مقام مسئول همچنین با تاکید بر اینکه در توسعه فقط نیاز به توسعه میادین نفت و گاز به تنهایی نداریم بلکه در میادینی که این توسعه انجام می شود نیاز است که زیرساخت های مناسب فراهم شود، اظهار داشت: بر این اساس انتظار داریم در پیشنهادات توسعه زیرساخت‌ها به عنوان بخشی از توسعه منابع هیدروکربوری در کشور مورد توجه قرار گیرد و مسئولیت‌های اجتماعی با فرهنگ ایرانی و نیازمندی‌های مناطقی که در آن جا سرمایه گذاری می‌شود سرعت بیشتری یابد و شرایط زندگی مناسبی برای ساکنین بومی فراهم شود.

    وی با اعلام اینکه در اجرای طرح توسعه میادین نفت و گاز پیاده سازی آخرین استانداردهای اجرایی و آخرین دانش و تکنولوژی‌ها را انتظار داریم به کار گرفته شود، بیان کرد: علاوه بر این مدیریت پیشرفته و ساختار روز برای اینکه شرکت‌های ایرانی هم  بتوانند در این زمینه در مقیاس جهانی حضور یابند.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت در پایان خاطرنشان کرد: توسعه میادین مشترک نفت و گاز در اولویت اول توسعه صنعت نفت قرار دارد و عمده مناقصاتی که اعلام خواهد شد، با اولویت میادین مشترک است و شرکت‌های بین‌المللی تمرکز و توان خود را در این زمینه بگذارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها