عصر خودرو

رییس پارک علم و فناوری پردیس:

برای حمایت از دانش بنیان ها ۲ نوع تعرفه واردات تعیین شود

عصر بازار- رییس پارک علم و فناوری پردیس گفت: با توجه به مشکلات شرکت های دانش بنیان در پی نوسان های ارزی، تعیین ۲ نوع تعرفه برای واردات مواد و تجهیزات مورد نیاز این بخش مفید است.

برای حمایت از دانش بنیان ها ۲ نوع تعرفه واردات تعیین شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، نوسان نرخ ارز در 6 ماه گذشته از یک سو به واسطه افزایش سود صادرات به نفع شرکت های دانش بنیان بوده و از دیگر سو به دلیل دشواری و گرانی تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز از خارج، شرایط سختی را برای این شرکت ها پدید آورده است.
    بعضی کشورها مانند چین نرخ برابری ارز را سال ها به طور مصنوعی پایین نگه داشته اند تا هم صادرات رونق بیابد و هم نرخ محصولات تولید شده پایین باشد که در نتیجه، کارخانه های مشهور جهان تولید محصولات خود را به شعبه های خود در آن کشورها واسپاری می کنند.
    با وجود این موارد در شرایط فعلی کشور، صادرات به همه کشورها به دلیل برخی موانع و تحریم ها ممکن نیست و این فرصت در اختیار همه شرکت های دانش بنیان قرار ندارد اما شرکت ها باید با مشکل افزایش شدید نرخ ارز نیز دست و پنجه نرم کنند، ضمن اینکه قیمت تمام شده محصولات آنها بیشتر می شود و امکان افزایش قیمت را به آسانی ندارند؛ زیرا در این صورت مشتری های داخلی خود را نیز از دست می دهند.
    در همین پیوند، رییس پارک علم و فناوری پردیس امروز (پنجشنبه) در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد تاثیر نوسانات نرخ ارز بر فعالیت های شرکت های دانش بنیان توضیح داد: مسائلی که به صادرات برمی گردد فقط در حد یک سازمان حل نمی شود و به تصمیم گیری های کلان در کشور مرتبط است.
    «مهدی صفاری نیا» ادامه داد: تغییر نرخ ارز فرصت صادرات را برای شرکت های دانش بنیان به شدت افزایش داده است اما این امر در صورتی محقق می شود که بتوانیم تعرفه ورود کالاهای خارجی و مواد اولیه مورد نیاز شرکت های دانش بنیان را با دقت تعیین کنیم.
    رییس بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) گفت: به نظر می رسد باید 2 نوع تعرفه داشته باشیم؛ یک تعرفه برای کالاهای خارجی و دوم تعرفه پایین تر برای مواد اولیه و از سوی دیگر با حل کردن مشکلات تبادل مالی بتوانیم در بخش صادرات جهش بزرگی برای محصولات شرکت های دانش بنیان ایجاد کنیم.
    وی بر ضرورت هماهنگی بین سازمان های مختلف و وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد و ادامه داد: تعرفه گذاری در این وزارتخانه صورت می گیرد و این از سطح ما بالاتر است. دستگاه های حاکمیتی، مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارتخانه ها باید در این زمینه رایزنی کنند.
    صفاری نیا یادآوری کرد: شرکت های دانش بنیان از گذشته نیز چنین مشکلی در زمینه تعرفه کالاهای وارداتی داشته اند و این موضوع، مساله امروز نیست. شرکت های تولید کننده که تاییدیه های لازم و استاندارد را کسب کرده اند با ورود محصولات خارجی که تعرفه مناسبی ندارند، مشکل دارند و این امر در محصولات تجهیزات پزشکی و دارو بیشتر به چشم می خورد.
    وی درباره استفاده از تولیدات داخلی یادآوری کرد: مهم این است که در دوران فعلی که با برخی مشکلات اقتصادی در عرصه بین الملل روبروییم، راه واردات را با تعرفه پایین تسهیل نکنیم؛ زیرا مثلا نگران هستیم بعدها نمی توانیم مواد مورد نیاز را وارد کنیم، این امر نباید موجب شود سهم واردات زیاد افزایش یابد زیرا به صنعت داخلی و در نتیجه شرکت های دانش بنیان به شدت ضربه می زند.
    رئیس پارک علم و فناوری پردیس گفت: راهکار این است که واردات را به مواد اولیه ای اختصاص دهیم که شرکت های دانش بنیان نیاز دارند؛ زیرا واقعا توان داخلی در حدی هست که بتوانند محصولات مورد نیاز بازار را تولید و تامین کنند.
    وی تصریح کرد: امروز نزدیک به 4 هزار شرکت دانش بنیان 13 هزار محصول و خدمات عرضه می کنند، این شرکت ها با داشتن تاییدیه ها و مجوزهای لازم در بازار هم حضور دارند، این میزان حجم زیادی است و اگر تمرکز روی حل موضوعات این شرکت ها بیشتر شود بخش عمده ای از نیازهای کشور را می توانند رفع کنند.
    صفاری نیا با بیان اینکه در مجموعه پارک علم و فناوری پردیس پیگیری هایی برای رفع مشکلات این شرکت ها انجام شده است، گفت: به دلیل وجود مشکلات بیشتر و حساسیت ها فعلا اولویت های کشور این نیست و حتی بعضی از این شرکت ها می خواستند این نباشد و مساله تعدادی از شرکت ها را که مشکل جدی ارز داشته اند تا حد زیادی پیگیری کردیم.

    ***مسابقه دانش آموزی نور امسال دو مرحله ای شد
    صفاری نیا که مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) نیز هست در مورد برگزار نشدن مسابقه دانش آموزی نور به عنوان بخشی از جایزه مصطفی (ص) توضیح داد: امسال به دلیل استقبال زیاد و حضور بیش از 5 هزار شرکت کننده مسابقه به شکل دومرحله ای برگزار می شود و هنوز داوری بخشی آثار پایان نیافته است، انتظار داریم تا پایان سال جاری یا اردیبهشت 98 برنده های این مسابقه را اعلام کنیم.
    پارک علم و فناوری پردیس سال 84 در زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری و با همکاری دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی در محل جاده دماوند با هدف تجاری سازی دستاوردهای فناوران و ایجاد بستر مناسب برای رشد فناوری و توسعه پایدار تاسیس شد.
    امروزه 240 واحد فناور و شرکت دانش بنیان در این پارک مستقر هستند و با وجود امکاناتی از جمله مرکز فن بازار ملی ایران، این پارک محل مناسبی برای مبادله آخرین نواوری های فناورانه و دیدار سرمایه گذاران با صاحبان محصول و ایده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو