عصر خودرو

بانک جهانی:

فضای کسب‌ و کار در ایران بهبود یافت

عصر بازار- بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از بهبود فضای کسب‌وکار در ایران طی یک سال گذشته خبر داد و اعلام کرد ایران میان ۱۹۰ کشور در رتبه ۱۲۸ در رده‌بندی جهانی شاخص فضای کسب‌وکار قرار گرفته است.

فضای کسب‌ و کار در ایران بهبود یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود موسوم به «گزارش فضای کسب‌وکار 2019» به مقایسه 190 کشور جهان از نظر سهولت فعالیت‌های اقتصادی و وضعیت فضای کسب‌وکار آنها پرداخته است.

    بر اساس ارزیابی این نهاد بین المللی که بر پایه آمار مربوط به یک‌ساله منتهی به ژوئن 2018 (خرداد 97) تهیه شده است فضای کسب‌وکار در ایران بهتر شده است.

    بر اساس گزارش بانک جهانی ایران امسال در شاخص کلی فضای کسب‌وکار نمره 56.98 را به‌دست آورده است که نسبت به سال قبل 2.34 واحد افزایش داشته است، بر این اساس فضای کسب‌وکار در ایران بهتر شده است. ایران در گزارش سال قبل و بر اساس برآوردهای اصلاحی بانک جهانی نمره 54.64 را به‌دست آورده بود.

    شاخص کلی فضای کسب‌وکار بر پایه 10 شاخص کوچکتر با عناوین آغاز کسب‌وکار، کسب مجوز، ثبت داراییها، کسب اعتبارات، حمایت از سرمایه گذاری، مالیات، تجارت، اجرای قراردادها و ورشکستگی و دریافت انرژی برق محاسبه می‌شود. این شاخص در واقع نشان‌دهنده سهولت و مناسب بودن هرکشور برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری است.

    هرچه نمره کشوری در شاخص کلی فضای کسب‌وکار بیشتر باشد دلالت بر شرایط بهتر کسب‌وکار در آن کشور دارد.

    اما ایران در رده‌بندی جهانی فضای کسب‌وکار میان 190 کشور در رده 128 جهان قرار گرفته است که بر این اساس به‌لحاظ سهولت کسب‌وکار فقط از 62 کشور جهان وضعیت بهتری دارد.

    به گزارش تسنیم، در جهان نیوزیلند با نمره 86.59 رتبه نخست از نظر فضای کسب‌وکار را به خود اختصاص داده است و سنگاپور با نمره 85.24 و دانمارک با نمره 84.64 به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

    کشور آفریقایی سومالی نیز با نمره 20.04 در رتبه آخر قرار گرفته است.

    *بهبود وضعیت ایران در 6 محور شاخص کسب‌وکار

    بر اساس این گزارش میان 10 محور کسب‌وکار در 6 محور وضعیت ایران نسبت به سال قبل بهبود پیدا کرده است که عبارتند از آغاز کسب‌وکار، کسب مجوز، ثبت داراییها، مالیات، تجارت، و دریافت انرژی برق. در 4 محور دیگر وضعیت ایران تغییری نداشته است.

     

    برچسب ها