عصر خودرو

کارشناسان مطرح کردند

فرصت سوزی صنعتی با سناریوی خروج

عصر بازار- زمزمه خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا که مترادف با کاهش شفافیت و همچنین تزریق تردیدی جدید به بازار محصولات پتروشیمی است در حالی بر سر زبان‌ها افتاده است که این بازار پس از یک فاز عقب‌نشینی وارد یک فاز جدید از بهبود حجم معاملات شده است.

فرصت سوزی صنعتی با سناریوی خروج
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با توجه به فرارسیدن زمان خرید برای تولید محصولات به منظور فروش در روزهای پایانی سال به نظر می‌رسد این رخداد ضربه شدیدی بر بدنه تولید در این بخش مهم صنعتی وارد سازد. با توجه به پایین بودن رشد صنعتی در ماه‌های اخیر قطعا این شرایط جدید جز تزریق ابهام و تردیدی جدید موضع سازنده‌ای برای اقتصاد کشور به همراه نخواهد داشت.

    استارت مجدد پروژه خروج؟
    جلسه ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها امروز در حالی برگزار می‌شود که باز هم زمزمه خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا بر سر زبان‌ها افتاده تا جایی که حتی موجبات دلزدگی برخی از کارشناسان این حوزه را پدید آورده است زیرا این بار برای نهمین بار است که از زمان آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا، شائبه خروج محصولات پتروشیمی تقویت می‌شود. این در حالی است که هم‌اکنون مجددا حجم معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا باز هم در مسیر افزایش قرار گرفته و از سوی دیگر، فعالان بازار و تولیدکنندگان در صنایع پایین‌دستی از روزهای آینده برای فروش محصولات نهایی خود در روزهای پایان سال، شرایط تولید را تغییر خواهند داد تا بتوانند از زمان موجود برای خرید، تحویل، حمل‌ونقل‌ و سپس آماده‌سازی خطوط تولید خود حداکثر استفاده را ببرند. با توجه به این ویژگی فنی در روزهای پیش‌رو باید منتظر بهبود شرایط تولید و تقویت تقاضای مواد اولیه باشیم بنابراین شائبه خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا که باز هم بر سر زبان‌ها افتاده است، مصرف‌کنندگان مواد اولیه را می‌تواند با یک فاز سردرگمی جدید رو‌به‌رو سازد. با توجه به اصرار بدنه تصمیم‌سازی دولت بر الزام عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا به احتمال قوی باز هم بر تصمیمات پیشین مهر تایید مجددی درج خواهد شد که می‌تواند بازار شفاف فعلی را به سمت حمایت از صنایع مصرف‌کننده واقعی و تولیدکننده صنایع پایین‌دستی هدایت کند.

    یکی از اعضای اتاق تهران و دبیر انجمن نساجی ایران در این رابطه  گفت: بارها بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران مطرح شد و ما نیز هر بار اعلام کرده ایم که با موضوع خروج این محصولات از بورس کاملا مخالف هستیم. محمد‌مهدی رئیس‌زاده با اشاره به اینکه خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا نوعی از دست دادن فرصت‌ها است، افزود: اگر معاملات در بورس کالای ایران دارای ایراداتی است، این دلیل بر خروج نمی‌شود، این مشکلات باید در خود بورس حل شود نه آنکه دوباره راه را برای دستیابی به سودهای کلان توسط واسطه‌گرها باز کنیم، در حقیقت تا رسیدن به سلامت اقتصادی فاصله زیادی داریم پس نباید فرصت‌ها با بحث‌های بی‌هدف از دست برود. وی اضافه کرد: شاید ما نیز یکسری مشکلات برای خرید با بورس کالای ایران داشته باشیم اما این دلیل نمی‌شود تا بازار شفاف که با هدف نوسان‌گیری شدید قیمت‌ها به وجود آمده را با دست‌های خودمان از میان برداریم.

    به گفته دبیر انجمن نساجی ایران، بدون برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح نمی‌توان به سمت شفافیت قیمتی حرکت کرد و متاسفانه اصرار وزارت صنعت، معدن و تجارت را درک نمی‌کنیم چراکه در حقیقت دلیل قانع‌کننده‌ای برای خروج مطرح نشده و در اصل دلیل منطقی و قانع‌کننده‌ای برای این مساله وجود ندارد و بهتر است هر چه زودتر این بحث خاتمه پیدا کند، چرا که این سوء‌استفاده‌ها آثار زیان‌باری برای اقتصاد کشور در پی خواهد داشت. وی با بیان این مطلب که خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا تحت فشار برخی مدیران صنعت پتروشیمی آغاز شده، اظهار کرد: این مدیران قبلا هم در جلسات مختلف خروج کالاهای پتروشیمی از بورس را به وزیر پیشنهاد می‌دادند و ما از کارکرد بورس دفاع می‌کردیم، اما به هر حال این اتفاق را به هیچ عنوان منطقی نمی‌دانیم. رئیس‌زاده در ادامه اشاره کرد: سوالی که این روزها قطعا برای افرادی که درگیر این ماجرا هستند پیش می‌آید این است که چرا به جای تخریب بازار پر منفعتی همچون پتروشیمی‌ها به دنبال بهبود شرایط کلی بازار و اقتصاد کشورمان نباشیم؟ در ادامه نیز مدیرعامل اتحادیه تعاونی سراسری صنایع پایین‌دستی پتروشیمی گفت: ما همچنان بر مخالفتمان با خروج این محصولات از بورس کالای ایران پا‌فشاری می‌کنیم، چرا که عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا مصوبه دولت بوده و نمی‌توان بدون دلایل منطقی مانع از اجرای این مصوبه شد.

    مسعود میرزایی برزی در ادامه اظهار کرد: خروج محصولات می‌تواند زیان بسیاری به صنایع پایین‌دستی وارد کند و مشکل اساسی که وجود دارد متاسفانه وزارت صنعت در تصمیمات خود کمتر به بخش پایین‌دستی توجه می‌کند و بیشتر توان خود را برای صنایع بالا‌دستی گذاشته است. عضو هیات رئیسه انجمن صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در ادامه تاکید کرد: اگر زمانی بورس کالا وجود نداشته باشد و تولیدکنندگان، هر طور که دلشان بخواهد رفتار کنند همهمه به پا خواهد شد و دیگر نظارتی بر قیمت‌ها آن هم زمانی که نوسان‌های شدید به وجود می‌آید، وجود نخواهد داشت. میرزایی برزی گفت: در حقیقت بورس کالا به وجود آمد تا همه چیز شفاف باشد، راه‌اندازی این بورس به نوعی میز اقتدار رانت‌خواران را جمع کرد و به همین دلیل است که این بازار شفاف اکنون دارای مخالفان زیادی است.

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی سراسری صنایع پایین‌دستی پتروشیمی درخصوص تبعات خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا تصریح کرد: وزیر صنعت مطمئن باشد که اگر اکنون در معاملات بورس ردپای دلالان مشاهده می‌شود که این اتفاق نیز ناشی از نظارت‌های نادرست سامانه بهین‌یاب است، پس از خروج محصولات از بورس کالا دوباره رانت‌های عظیم بازار پتروشیمی، فساد و رابطه بر معاملات حاکم می‌شود. وی تاکید کرد: مبنای معاملات بورس سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت است، پس اگر خریداری که از بورس خرید می‌کند را دلال می‌نامیم، به این نتیجه می‌رسیم که دلالان با مهر تایید وزارت صنعت راهی بورس شده‌اند. میرزایی برزی در پایان افزود: با همه این تفاسیر در درجه اول باید این سامانه اصلاح شود. حتی اگر قرار است شیوه معاملات تغییر کند باید این کار در بازار شفاف بورس صورت گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها