عصر خودرو

سازمان بورس و دانشگاه علامه‌طباطبایی تفاهم‌نامه امضا کردند:

افزایش سواد مالی از مسیر دانشگاه

عصر بازار-مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دانشگاه علامه طباطبایی و سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور رئیس این سازمان و همچنین ریاست دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

افزایش سواد مالی از مسیر دانشگاه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» ، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این مراسم درباره لزوم امضای این تفاهم‌نامه گفت: دانشگاه علامه طباطبایی رویکرد مهمی به علوم انسانی داد؛ با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر گسترش علوم بومی، دانشگاه علامه طباطبایی پرچم‌دار این حوزه است و به صورت تخصصی علوم انسانی بومی را دنبال می‌کند. در این راستا، سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به جنبه‌هایی مثل فرهنگ‌سازی و روان شناسی دارد که تخصص جامعه دانشگاهی است‌.
    شاپور محمدی ادامه داد: ارائه آموزش کلاسیک در دانشگاه لازم است، اما کافی نیست؛ بنابراین، با کمک این دانشگاه می‌توان آموزش‌های نوین را با آموزش کلاسیک آمیخت‌ و از این رو، پتانسیل این دانشگاه برای سازمان بورس و اوراق بهادار بسیار لازم است.
    محمدی افزود: امروز در دنیا به مبادلات سهام و اوراق بهادار مبتنی بر کالا به عنوان شغل نگاه می‌شود و بسیاری از متخصصین حوزه‌های دیگر در این شغل مشغول فعالیت هستند‌‌. از سوی دیگر، در حال حاضر از معاملات الگوریتمی که پلتفورم‌‌های پیشرفته معاملاتی هستند، استفاده زیادی می‌شود که در پیشگیری از تقلب و خطا بسیار موثرند‌. بنابراین، علم به سلامت بازار سرمایه کمک شایانی می‌کند و افرادی که به علم پایبند هستند، تقلب کمتری می‌کنند و قانون‌مدار تر هستند.
    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اینکه بین مطالب دانشگاهی تا کاربرد آنها فاصله وجود دارد، گفت: باید تلاش شود تا از بازآموزی مجدد جلوگیری شود، در این راستا باید پس از هر آموزش تئوریک، آموزش عملی نیز وجود داشته باشد که در این راستا از دانشگاه علامه کمک خواهیم کرد‌.
    وی ادامه داد: در خصوص پژوهش نیز، پایان‌نامه ها باید جدی گرفته شده و حتی استادمحور شوند تا از موضوعات تکراری جلوگیری شده و در مقابل، به نیازهای سازمان نیز پاسخ داده شود. در این راستا، ضروری است که دانشکده‌ها موضوعات سرشاخه‌ای ایجاد شود. همچنین، از دیگر محورهای همکاری بین این دو نهاد باید به برگزاری همایش اشاره کرد که تمام این موارد با هم در راستای افزایش سواد مالی هم‌افزایی ایجاد خواهد کرد.

    حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی
    تخصص دانشگاهی، برطرف کننده نیازهای جدید
    رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در این مراسم، در خصوص لزوم این تفاهم‌ همکاری گفت: این توافق با سازمان بورس و اوراق بهادار، تحولی مهم در جامعه ایجاد خواهد کرد. چرا که جامعه در شرایط فعلی، نیاز به تغییر خط مشی و تحول جامعه دارد.دانشگاه در شرایط خاص جامعه و همچنین در سطح بین‌الملل نباید تنها محلی باشد که به عده‌ای دانشجو مدرک می‌دهد و پژوهش‌هایی را در ژورنال‌های مهم منتشر می‌کند.
    حسین سلیمی افزود: شرایط کنونی سیاسی، فرهنگی، مسائل بین‌المللی و ... نیازهایی را ایجاد کرده است که تنها جامعه دانشگاهی می‌تواند به آنها پاسخ دهد. در این راستا، جامعه دانشگاهی علامه طباطبایی پیشتاز شده است.
    سلیمی ادامه داد: مسئولان و اساتید این دانشگاه به نتیجه رسیده‌اند که دانشجویان تنها با کلاس‌های درسی نمی‌توانند تغییری ایجاد کنند. بنابراین از دو سال گذشته، برگزاری دوره‌های تخصصی مکمل اغاز شد که با قوت در حال اجرا است و طی این دو سال، بیش از 4000 دانشجو آموزش دیده‌اند و با تخصص مضاعف وارد بازار کار می‌شوند.
    وی به لزوم ارائه آموزش تخصصی به آحاد جامعه نیز اشاره کرد و گفت: دانشجویان به عنوان متخصص باید وارد این مرحله شوند، چرا که در غیر این صورت، تجارتی جدید آغاز می‌شود که رونق زیادی دارد، اما خالی از محتوا است.
    رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: در سازمان بورس و اوراق بهادار، این نگاه وجود داشت که به جای مراکز آموزشی جداگانه، پوشش نیازهای این سازمان توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه‌های سطح یک کشور انجام شود. بر اساس امضای این تفاهم‌نامه، دوره‌های تخصصی DBA و MBA و سایر دوره‌های تخصصی مورد نیاز سازمان بورس برگزار خواهد شد. همچنین،با توجه به ارتباط این دانشگاه با دانشگاه‌های مطرح خارج از کشور، زمینه آموزش زبان و سایر رشته‌ها در سطح بین المللی نیز فراهم است.
    سلیمی در خصوص حوزه دوم همکاری‌های سازمان بورس و اوراق بهادار و دانشگاه علامه طباطبایی توضیح داد: حوزه دوم به همکاری در حوزه پژوهش مربوط می‌شود، چرا که در این دانشگاه پتانسیل‌ پژوهشی زیادی وجود دارد. این در حالی است که بسیاری از این پژوهش‌ها ارتباط مستقیمی با نیازهای عملی و کاربردی کشور ندارند. این موضوعات با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند موضوع پژوهشی پایان‌نامه‌ها و مقاله‌های این دانشگاه شود.

    برچسب ها