عصر خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

اعمال نفوذ برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس پس از رانت‌های کلان نرخ خوراک

عصر بازار- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حالی که طولانی شدن بحث خوراک پتروشیمی حواشی زیادی را برای صنعت پتروشیمی و بازار سرمایه به وجود آورد، امروز دیگر نباید اجازه داد تا عده ای براساس منافع شخصی بازی جدیدی را در بازار محصولات پتروشیمی آغاز کنند.

اعمال نفوذ برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس پس از رانت‌های کلان نرخ خوراک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، این روزها باز هم خبرهایی در مورد ادامه برخی تلاش‌ها در رابطه با اختیاری شدن عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران به گوش می‌رسد.اتفاقی که طی ماه های اخیر نیز مطرح و با مخالفت رسمی دولت روبه رو شد.

    محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روز 6 آبان ماه پس از جلسه هیات دولت به خبرنگاران اعلام کرد که دولت هیچ برنامه ای برای خروج پتروشیمی ها از بورس کالا ندارد، به این ترتیب مشخص نیست که با وجود اعلام موضع رسمی دولت، تلاش‌های کنونی از کجا نشات می گیرد.

    مقابله با رانت و فساد از اهداف اصلی دولت

    براساس این گزارش، حدود 2 سال و نیم از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد و یکی از اهداف اصلی دولت برای کاهش رانت و فساد، حرکت به سمت اقتصاد آزاد و شفاف بوده است. این موارد در سیاست‌های اقتصادی دولت در بسته خروج از رکود غیر تورمی نیز آمده است، به طوری که دولت یکی از ابزارهای خود برای رسیدن به تعادل و تنظیم بازار کالا و آزادسازی قیمت محصولات را بورس کالای ایران عنوان کرده است.

    همچنین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان روز هفتم شهریورماه امسال به مناسبت رسیدن کار دولت یازدهم به نیمه راه، در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی حضور یافت و با تاکید بر شفافیت فعالیت های اقتصادی در کشور گفت: «لازم است که اطلاعات فعالیت‌های اقتصادی به طور کامل روی سایت‌ها قرار گیرد و همه مردم از آن آگاه باشند که خود این کار یکی از راه‌های مبارزه با فساد خواهد بود.»

    اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز بارها بر لزوم مقابله با زمینه ایجاد رانت و دلالی سخن گفته که برای مثال می‌توان به همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه گذاری در حمل و نقل و مسکن و شهرسازی که 11 مهر ماه امسال برگزار شد، اشاره کرد.

    جهانگیری در این همایش عنوان کرد که دوران دلالی گذشته است و هر شرکتی که بخواهد در فعالیت‌های داخلی و خارجی‌اش روش‌های غیرشفاف را به کار گیرد، به لیست سیاه دولت وارد می‌شود.

    این اظهارنظرها و همچنین سیاست های دولت نشان می دهد که مسئولان در وهله نخست از هر نهادی که در راستای شفافیت اقتصادی و مقابله با معاملات زیرزمینی فعالیت می‌کند، حمایت می‌کنند و در درجه بعد به ظرفیت‌های بورس کالا در اقتصاد ملی واقف است که در برنامه‌های خود به استفاده از پتانسیل های این بازار برای آزادسازی قیمت‌ها و تامین مالی صنایع تاکید می‌کند.

    دولت براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی گام بردارد

    در همین رابطه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید: با وجود تاکید مسئولان، کارشناسان و نمایندگان مجلس به لزوم عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران و حتی حمایت سخنگوی دولت از این موضوع، اما همچنان خبرهایی از تلاش برخی افراد برای اختیاری شدن عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا به گوش می رسد.

    سیدمحمد بیاتیان با تاکید بر اینکه خروج معاملات پتروشیمی از بورس کالا با سیاست‌های اقتصادی دولت در تضاد است، افزود: طی سال‌های اخیر شفافیت معاملات بورس کالا به زیان عده‌ای در صنعت پتروشیمی بوده است به طوری که آنها می‌خواهند از معاملات شفاف به دادوستدهای درب کارخانه ای و بدون نظارت برگردند که ما نمایندگان مجلس و دولت باید براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی با این گونه تلاش ها برخورد کنیم.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید طی دوسال و نیم گذشته از تقویت بورس کالا برای عرضه و معامله شفاف محصولات و همچنین تامین مالی صنایع حمایت کرده است، افزود: خیلی بعید است دولت به تصمیمی که زمینه ایجاد رانت و تلاطم در صنعت استراتژیک پتروشیمی را فراهم می‌کند، رای دهد چراکه حرکت به سمت اقتصاد آزاد و رقابتی از شعارها و اقدامات اصلی دولت کنونی به شمار می رود.

    این نماینده مجلس با بیان اینکه بورس کالا یکی از ابزارهای رسیدن به اقتصاد آزاد است، تصریح کرد: فعالان صنعت پتروشیمی همیشه از دوران قبل از تاسیس بورس کالا و معاملات حواله ای مواد پتروشیمی به عنوان دوران رانت های عظیم در این صنعت سخن گفته‌اند به طوری که روابط جای ضوابط و قانون را گرفته بود که با عرضه محصولات در بورس کالا، این روند اصلاح شد.

    عضو کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه بخشی از محصولات پتروشیمی در بازار آزاد و بخشی دیگر در بورس کالا هم برای صنعت پتروشیمی تبعاتی دارد؟ گفت: شک نکنید با انتقال بخشی از معاملات مواد پتروشیمی به بازار آزاد، علاوه بر اینکه نظم بازار، عرضه‌ها، معاملات و قیمت‌گذاری به هم می ریزد، دست پتروشیمی‌ها برای فروش مواد، آزاد می شود و دوباره شاهد بازگشت واسطه ها به معاملات خواهیم بود؛ در این بین اولین آسیب خروج محصولات مواد پتروشیمی از بورس کالا به خود دولت برمی گردد، چرا که عواقب این کار تورم و نابسامانی در اقتصاد است.

    بیاتیان تاکید کرد: درحالی که طولانی شدن بحث خوراک پتروشیمی حواشی زیادی را برای این صنعت به وجود آورد، امروز دیگر نباید اجازه داد تا عده ای براساس منافع شخصی بازی جدیدی را در بازار پتروشیمی آغاز کنند.

    به گفته وی، در شرایطی که لغو تحریم های بین المللی نزدیک است و باید برای حمایت از تولید، افزایش سرمایه گذاری ها و رونق صادرات در صنعت پتروشیمی برنامه ریزی کنیم، افرادی با مطرح کردن مواردی غیرمنطقی به دنبال ایجاد حواشی در این صنعت و وخیم تر شدن اوضاع واحدهای تولیدی هستند.

    عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان موارد مطرح شده را جمع بندی کرد و گفت: طی سال های اخیر شفافیت معاملات بورس کالا به زیان عده‌ای در صنعت پتروشیمی بوده است به طوری که آنها می خواهند از معاملات در تالاری شیشه‌ای و شفاف به دادوستدهای درب کارخانه‌ای و بدون نظارت برگردند که ما نمایندگان مجلس و دولت باید براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با این گونه تلاش ها برخورد کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها