عصر خودرو

۱۳ اشتباه رایج سرمایه گذاری در بازار سهام

عصر بازار- آگاهی از خطاهای رایج در سرمایه گذاری در بازار سهام می ‌تواند به موفقیت سرمایه گذاران مبتدی کمک کند.

۱۳ اشتباه رایج سرمایه گذاری در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، اگر شما یک سرمایه گذار مبتدی هستید، این نکته را در نظر بگیرید که سرمایه گذار باید در هر شرایطی به کار خود ادامه دهد و به دلیل ترس از ضرر و زیان‌های احتمالی و یا رشد منفی بازار سهام دست از فعالیت خود نکشد. در هر سرمایه گذاری همانطور که امید به کسب سود وجود دارد بیم ضرر هم می‌رود. معمولاً افرادی که در این زمینه مبتدی هستند ممکن است دچار اشتباهات زیادی شوند و سرمایه گذاری آنان با خطر مواجه شود. البته باید ذکر کرد حتی گاهی سرمایه گذاران خبره نیز دچار اشتباه می‌شوند زیرا بازار سرمایه گذاری دچار تلاطمات بسیاریست و پیش بینی در آن کار سختی است. در این مقاله به چند اشتباه رایج در بازار سهام اشاره شده است و امید داریم که با مطالعه آن شما مرتکب چنین اشتباهاتی نشوید و بتوانید در این عرصه به سود و موفقیت دست پیدا کنید.

     

    سیزده اشتباه بزرگ سرمایه گذاران مبتدی عبارتند از: نداشتن استراتژی ،عدم تنوع در سبد سهام، تمرکز بر تغییر قیمت روزانه، عدم تمایل به مشاوره با متخصص،جابجایی مکرر سهام، فروش زودهنگام سهام سود ده، فروش دیرهنگام سهام زیان ده،خرید گران و فروش ارزان،معامله پشت معامله،ریسک پذیری پایین،تصمیم گیری تحت تأثیر عوامل بیرونی، سرمایه گذاری با اصل پول، عدم پیگیری و مدیریت سهام .

     

    نداشتن استراتژی

    داشتن استراتژی و برنامه بسیار مهم است. یک سرمایه گذار باید بداند که چه کاری می‌خواهد بکند و تا چه اندازه تحمل پذیرش نوسان‌های بازار را دارد. داشتن استراتژی نشان دهنده نظم و انضباط است که یکی از ویژگی‌ های مهم سرمایه داران حرفه‌ای است. این نظم به شما کمک می ‌کند تا به استراتژی و برنامه خود متعهد باشید و مطابق با قانون‌ های خود پیش بروید. البته منظم بودن به معنی سرسختی و عدم انعطاف پذیری نیست بلکه شما باید بتوانید بین منظم بودن و منعطف بودن توازن برقرار کنید تا در مسیر خود به موفقیت برسید. پایبندی سفت و سخت به قوانین خودتان سبب می‌شود زمانی که جریان بازار و سهام به نفع شما نیست از خود واکنشی نشان ندهید و همین امر سبب بر باد رفتن سرمایه تان می‌شود.

    عدم تنوع در سبد سهام

    بهتر است در سبد سهام خود انواعی از سهام مختلف داشته باشید و روی یک سهام خاص تمام سرمایه گذاری خود را انجام ندهید، زیرا ممکن است آن سهام در دوره‌ای دچار نوسان و ضرر شود. البته باید در نظر داشت که تنوع بیش از اندازه سهام نیز موجب پرداخت کارمزد بیش از حد می‌ شود. همیشه حفظ تعادل در سرمایه گذاری بهترین کار است.

    تمرکز بر تغییر قیمت روزانه

     

    نباید به سرمایه گذاری به عنوان یک بازی برد و باخت نگاه کرد. اگر شرکتی توانایی این را دارد که در بلند مدت به رشد مثبتی دست پیدا کند می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که برای سرمایه گذاری مناسب است. در این زمینه باید ویژگی ‌های اصلی آن شرکت یا صنعت را درنظر بگیرید نه اینکه تنها به بررسی تغییرات روزانه قیمت سهام اکتفا کنید. روش خود را تغییر دهید و به جای سرمایه گذاری بر روی یک سهام بر روی شرکت یا صنعت سرمایه گذاری کنید. یک سرمایه گذار نباید ذهن خود را درگیر نوسانات کوتاه مدت بازار سرمایه گذاری کند. اگر درگیر این موضوع شوید تمرکز خود بر سهام شرکت‌های مطمئن و روند بلند مدت بازار بورس از دست می‌دهید.

    تمرکز بر قیمت روزانه/عدم تمایل به مشاوره با متخصص

    سرمایه گذاران مبتدی گاهی ارتباط با یک مشاور یا متخصص اقتصادی را لازم نمی ‌دانند. از نظر برخی از آن ‌ها دریافت اطلاعات از رسانه ‌های مختلف برایشان کافیست و می ‌توانند با استفاده از آن به موفقیت در بورس دست پیدا کنند. گاهی افراد به رسانه‌ ها هم اعتماد ندارند و فکر می ‌کنند خودشان بهتر از هر کس دیگری می ‌توانند مسیر را شناسایی و رخدادها را پیش بینی کنند. بسیاری از سرمایه گذاران تصور می ‌کنند که از چگونگی فعالیت بازار سرمایه اطلاع دارند، درحالی که واقعیت چیز دیگری است؛ جاش بیلینگز طنز نویس می‌گوید: “آنچه انسان نمی ‌داند از وی احمق نمی ‌سازد؛ بلکه آنچه تصور می‌کند می ‌داند، ولی در واقع نمی‌ داند وی را به یک احمق تبدیل می‌ کند.” یکی از ویژگی‌های اصلی سرمایه گذاران حرفه‌ای داشتن مشاوران خبره است.

    بهتر است پیش از آنکه خبری به رسانه‌ها رسیده باشد خود شما از آن خبردار شوید. رسانه‌ای شدن آخرین مرحله است و تا آن موقع تغییرات، حتماً تأثیر خود بر بازار قیمت‌ها را گذاشته است.

    جابجایی مکرر سهام

    سعی کنید سرمایه گذاری ‌های خود را کمتر دستکاری و جابجا کنید. برای یک سرمایه گذار مبتدی خرید و نگهداری سهام خیلی بهتر از خرید و فروش و جابجایی مکرر سهام است. همچنین از معامله بیش از حد سهام یک شرکت بپرهیزید. در زمینه معاملات هیچ گاه بدون مشورت وارد عمل نشوید و حتماً از کارگزار خود مشاوره ‌های لازم را دریافت کنید. فعالیت خرید و فروش خود را محدود به معاملاتی کنید که در راستای پیشرفت برنامه و اهداف اقتصادی شما هستند.

    فروش زودهنگام سهام سودده

    فروش زودهنگام سهام سود ده و فروش دیرهنگام سهام زیان ده از اشتباهات رایج در بین سرمایه گذاران مبتدی است. یک اصل مهم در سرمایه گذاری این است تا جایی که می ‌توانید احتمال ضرر خود را کاهش داده و از آنطرف احتمال سود خود را بالا ببرید. به محض اینکه سهام به سوددهی رسید، عجله نکرده و آن را به فروش نرسانید و همچنین درصورت کاهش ارزش سهم نیز در فروش آن تأخیر نکنید زیرا ممکن است با گذشت هر روز و یا حتی هر ساعت متحمل ضرر بیشتری شوید.

     

    فروش زودهنگام سهام سودده/ فروش دیرهنگام سهام زیان ده

     

    تأخیر در فروش سهام زمانی که با افت مواجه می‌شود نیز اشتباه بزرگ دیگری است. برخی از سرمایه گذاران بعد از دیدن خسارت و کاهش ارزش سهامشان دچار یک نوع لجبازی کودکانه می‌ شوند و اعتقاد دارند تا ضررشان جبران نشود سهامشان را به فروش نمی‌ رسانند و در انتظار افزایش ارزش آن می ‌نشینند درصورتیکه با عدم پذیرش اشتباه خود ضرر بیشتری را متوجه خود می ‌کنند. این مثل در اینجا کاملاً صادق است که ” جلوی ضرر را از هر کجا بگیرید منفعت است”. کار صحیح در چنین مواقعی این است که بی درنگ برای فروش سهام خود اقدام کنید. بخاطر داشته باشید که گاهی از دست دادن پول برای شما مفید است (البته نه از دست دادن تمام آن)؛ ضررهای کوچک ارزش آن را دارند که شما را آبدیده کنند و همچنین باعث می ‌شوند از ضررهای بیشتری که در آینده ممکن است برایتان پیش بیاید جلوگیری کنند. در بازار سرمایه گذاری اگر ضرر شما به بیش از 10 درصد برسد تقریباً دیگر نمی ‌شود برای آن کاری کرد و در این مواقع شما می ‌توانید به اشتباهتان فکر کنید و آن را بپذیرید. از بررسی و بازبینی استراتژی خود هرگز غافل نشوید اگر مدام در حال ضرر دادن هستید به استراتژی اولیه خود رجوع کنید و در آن تغییراتی را اعمال کنید.

    خرید گران و فروش ارزان

    شما زمانی یک سرمایه گذار موفق خواهید بود که سهام را در پایین ‌ترین قیمت بخرید و در گران ‌ترین قیمت نیز به فروش برسانید. اینکه برخی افراد دقیقاً برعکس این مورد عمل می‌کنند به این دلیل است که فکر می ‌کنند چون یک سهم خاص در گذشته روند خوبی داشته است پس تا ابد با همین سیر صعودی همراه است و در اوج قیمت تن به خرید سهام می ‌دهند. گاهی نیز پیش می ‌آید که برخی از افراد در بازار سرمایه گذاری و بورس درگیر یک دوره کوتاه مدت می ‌شوند که در آن معامله یک سهام مد می‌ شود و تحت تأثیر این جریان سهام را با قیمت بالایی خریداری می ‌کنند و پس از طی دوره بسیار کوتاه همان سهم با افت شدیدی رو به رو می‌ شود و ضرر بسیاری به خریداران وارد می ‌شود.

    معامله پشت معامله

    این نکته را هرگز فراموش نکنید که در بورس همه چیز طبق خواسته شما پیش نمی‌ رود حتی اگر خیلی خوش شانس باشید مواقعی را تجربه خواهید کرد که خیلی از مسائل بر وفق مراد شما نیست. در بازار سرمایه گذاری روزهایی وجود دارد که شما نباید دست به معامله بزنید. یک سرمایه گذار موفق سرمایه گذاری نیست که هر روز معامله انجام می ‌دهد بلکه سرمایه گذاری است که می ‌داند چه موقع دست به معامله بزند و چه زمانی هیچ فعالیتی انجام ندهد.

    ریسک پذیری پایین

    تار و پود سرمایه گذاری با ریسک آمیخته شده است. برای رسیدن به سود بیشتر باید افق دید بلند مدتی داشته باشید و قدرت ریسک پذیری خود را تقویت کنید. در بازار سرمایه گذاری هر اتفاقی ممکن است بیافتد به ویژه در بازاری چون بورس که تحت تأثیر کوچک‌ترین مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … است.

     

    ریسک پذیری پایین/ تصمیم گیری تحت تأثیر عوامل بیرونی

    سرمایه گذار نباید اجازه دهد عوامل بیرونی بر تصمیم گیری او تاثیری داشته باشد. این مسئله در زمان وجود حباب قیمت ‌ها بسیار حائز اهمیت است. همچنین سعی کنید در شرایط نوسان گوش ‌های خود را ببندید. گوش کردن به حرف و نظریات اقوام و دوستان (افرادناآگاه) سریع‌ ترین راه از دست دادن پول است. علاوه بر این در مسیر سرمایه گذاری سعی نکنید همرنگ دیگران شوید و دقیقاً همان کاری را انجام دهید که دیگران انجام می‌دهند. اگر زندگی بزرگترین سرمایه گذاران را مرور کنید متوجه خواهید شد که در اکثر مواقع خلاف جهت دیگران حرکت می‌ کردند. این کار به معنای خرید سهام زمانی که دیگران آن را می ‌فروشند و فروش آن زمانی که دیگران می‌ خرند، است. سعی کنید تحت تأثیر عامه مردم نباشید. برداشت مردم از وضعیت بازار سرمایه گذاری به سرعت تغییر می‌ کند. در آستانه بهبود شرایط بازار آن‌ ها نگاهی بدبینانه دارند و از سرمایه گذاری می ‌هراسند در چنین مواقعی شما می ‌توانید به دنبال خرید سهام ارزان باشید. نسبت به رفتارهای جمعی آگاه باشید ولی تحت تأثیر آن قرار نگیرید و با چشم باز از این شرایط به نفع خود استفاده کنید.

    سرمایه گذاری با اصل پول

    توصیه اغلب کارشناسان این است که با مازاد پولتان سرمایه گذاری کنید، نه اصل آن. پول مورد نیاز برای سرمایه گذاری را هرگز از طریق وام‌ های بانکی تأمین نکنید زیرا با سود به دست آمده از سرمایه گذاری باید سود بانکی را تسویه کنید و در واقع چیزی برایتان باقی نمی‌ ماند. همچنین از پولی که از طریق آن امرار معاش می‌ کنید و یا پول حاصل از خریدو فروش اتومبیل، لوازم ضروری خود و … در سرمایه گذاری استفاده نکنید.

    عدم پیگیری و مدیریت سهام

    در بازار سرمایه گذاری با خرید سهام کار شما در بورس تمام نمی‌ شود آنچه اهمیت زیادی دارد مدیریت سهام خریده شده است. تجزیه و تحلیل سهام بعد از خرید، به اندازه تجزیه و تحلیل قبل از خرید مهم است. حتی اگر سرمایه گذاری ‌های شما در گذشته بازده خوبی داشته، به این معنی نیست که باید همه چیز را روی اتو پایلوت بگذارید. هر فصل (بازه زمانی سه ماهه) سری به سبد سهام خود بزنید و ببینید که سهامتان به کدام مسیر می‌روند و اگر نیاز بود برخی از آن‌ ها را بفروشید و پرتفوی ‌تان را تعدیل کنید.

    اریک رُزنبِرگ برای هرکسی که قصد خرید سهام دارد یک توصیه دارد:”بدترین سرمایه‌ گذاری ممکن، آن است که شما بعد خرید، سهامتان را نادیده بگیرید و فراموشش کنید.

    با اجتناب از مواردی که ذکر شد می‌ توانید ریسک ضرر در بازار سرمایه‌ گذاری را کاهش دهید. علاوه بر این به یاد داشته باشید که برای موفقیت در هر زمینه ‌ای نیاز به آموزش و فراگیری دانش مربوط به آن را دارید.

    برچسب ها