عصر خودرو

نفت سال ۲۰۱۶ را نزولی شروع کرد

عصر بازار- بهای نفت باوجود افزایش مقطعی در آخرین ساعات معاملات سال ۲۰۱۵، برای دومین سال متوالی به استقبال ریزش قیمت‌ها رفت.

نفت سال ۲۰۱۶ را نزولی شروع کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در شرایطی که عرضه بی‌سابقه اوپک یک اشباع جهانی بی‌سابقه را به وجود آورده که ممکن است یک سال دیگر طول بکشد، نفت برای دومین سال متوالی به استقبال کاهش قیمت رفت.

    نفت سبک آمریکا با 11 سنت افزایش 36 دلار و 71 سنت در هر بشکه داد ‌و ستد شد و نفت برنت با 20 سنت افزایش 36 دلار و 66 سنت در هر بشکه به فروش رسید.

    قیمت نفت در معاملات قبلی سه درصد کاهش را تجربه کرد، چرا که بنا به اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا ذخایر نفتی آمریکا هفته گذشته دو میلیون و 600 هزار بشکه افزایش یافته بود که بیانگر ذخایر بالا در اروپا و آسیا است.

    بجارن شلدروب تحلیلگر نفتی در موسسه اس ای بی در اسلو می‌گوید: ما در اروپا با پر شدن ذخایر مواجه هستیم و پیش‌بینی‌های ما این است که ذخایر نفتی در آسیا در سه ماهه اول 2016 به وضعیت اشباع خواهند رسید که این به معنای این است که بیشتر مازاد جهانی نفت باید در ذخایر نفتی موجود در آمریکا انبار شود.

    چشم‌انداز فوری برای قیمت‌های نفت همچنان مایوس‌کننده است و بانک گلدمن ساش اعلام کرده قیمت نفت ممکن است لازم باشد به بشکه‌ای 20 دلار برسد تا تولید مازاد به اندازه کافی از بازار خارج شود و بازار شرایط تعادل پیدا کند.

    موسسه مورگان استنلی در چشم‌انداز خود برای سال آینده اعلام کرده که فشارهای نزولی روی نفت در سال 2016 بیشتر خواهد بود.

    این بانک آمریکایی افزایش جاری عرضه جهانی نفت به رغم یک‌سری کاهش در حفاری‌های نفت شیل آمریکا و رکود تقاضا را اصلی‌ترین دلایل این موضوع اعلام کرد.

    امید به تعادل مجدد بازار در سال 2016 همچنان با مشکلات جدی روبرو است.

    فعالان بازار انتظار دارند که پس از لغو غیرمنتظره منع چند دهه‌ای صادرات نفت آمریکا در ماه دسامبر که به سالها تخفیف در قیمت نفت آمریکا در برابر برنت پایان می‌دهد، در سال 2016 مقداری از نفت آمریکا به بازار عرضه شود.

    بانک آی ان جی اعلام کرد: زمانیکه نفت شیل به دلیل سقوط قیمت نفت با فشار نزولی مواجه است، صادرات نفت خام آمریکا احتمالا به کاهش نگرانیها در این کشور در خصوص اشباع بازار کمک کند.

    قیمت نفت برنت در سال 2015 برای مقطعی به کمتر از 36 دلار سقوط کرد که افزایش قیمت آن در یک دهه اخیر به دلیل تقاضای بی سابقه چین را خنثی کرد.

    این روند نزولی باعث فشار روی کل زنجیره عرضه انرژی از جمله شرکت‌های حمل‌ونقل، شرکت‌های حفاری خصوصی و کشورهای وابسته به درآمد نفتی از ونزوئلا و روسیه گرفته تا خاورمیانه شده است.

    تحلیلگران برآورد می‌کنند تولید نفت جهانی خام حدود نیم میلیون تا دو میلیون بشکه بیشتر از تقاضای آن است به این معنی که بعید است حتی کاهش احتمالی 500 هزار بشکه‌ای تولید آمریکا در سال 2016 بازار را به طور کامل متعادل کند.

    بهای نفت در اواسط سال 2014 به دلیل افزایش عرضه از سوی اوپک، روسیه و تولید‌کنندگان نفت شیل که از تقاضا فراتر رفت شروع به کاهش کرد. این روند نزولی در سال 2014 و در پی تصمیم اوپک تحت امر عربستان برای نگه داشتن سطح بالای تولید برای دفاع از سهم بازار به جای کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها، تشدید شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو