عصر خودرو

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان:

یک پتروشیمی جدید تا دو ماه دیگر وارد بورس می‌شود

عصر بازار- مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان می‌گویند در تلاش هستند که برخی از شرکت‌های زیرمجموعه خود را بورسی کنند. مدیرعامل این مجموعه اعلام کرده که تا دو ماه دیگر پتروشیمی مروارید در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود.

یک پتروشیمی جدید تا دو ماه دیگر وارد بورس می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، مهدی نیک‌دل در نمایشگاه بورس کیش، گفت: ما با بورسی شدن چند هدف را دنبال می کنیم؛ اول این‌که با بورسی شدن قدرت نقد شوندگی و شفافیت بالا می رود. همچنین مشخص شدن ارزش دارایی‌ها برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    وی افزود: اگر شرکت‌های زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان بورسی شوند، راحت‌تر می‌توانیم دارایی‌های بورسی را برای وثیقه استفاده کنیم، چون این دارایی‌ها با بورسی شدن ارزش‌گذاری می‌شوند و اعتبار دارند.

    نیک‌دل در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا مدیریت پذیرش بورس تهران با عرضه اولیه پتروشیمی مرواردید موافقت کرده و زمان عرضه در بورس چه زمانی است؟ گفت: پترپشیمی مروارید تا حدود دو ماه دیگر در بورس عرضه می‌شود. ما قبل از آن باید اساسنامه را اصلاح کنیم و در این راستا باید بگویم که در طی سه ماه گذشته سود آوری این شرکت 30 درصد افزایش یافته است.

    وی ادامه داد: اولین تلاش ما این بود که همه سرمایه‌گذاری‌ها با مطالعه و آگاهانه انجام شود. در گام اول هیچ پروژه سفارشی را قبول نکردیم و هنوز هم با همین اعتقاد جلو می‌رویم زیرا معتقدیم یکی از مشکلات و بحران‌های بزرگ بنگاه‌های اقتصادی پروژهای سفارشی هستند، زیرا چنین پروژه‌هایی اغلب توجیه اقتصادی ندارند.

    نیکدل افزود: در قدم بعدی هم بازنگری در سیاست‌ها و استراتژی‌ها را شروع کردیم و اکنون مهم‌ترین استراتژی ما خروج از بنگاه‌داری است. هدف اصلی ما سرمایه‌گذاری با کسب بیشترین سودآوری برای معلم‌هاست. در همین راستا در نظر داریم پروژه‌های کم‌بازده، شرکت‌های زیان‌ده و شرکت‌هایی که با مشکل همراه هستند را واگذار کنیم و از طریق رفتن به بورس، دارایی‌هایمان را به روز کرده و افزایش دهیم.

    وی ادامه داد: از آنجا که ما در آینده با تعداد زیادی از بازنشستگان روبه‌رو می‌شویم، باید دارایی‌هایمان قدرت نقدشوندگی بالایی داشته باشند که این شرایط در بورس فراهم است. البته باید بگویم که ما تا سال 1400 در منابع و مصارف صندوق مشکلی نخواهیم داشت و برای همه آن برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است. برای رفتن به بورس، بعد از شفافیت و قدرت نقدشوندگی بالا، مشخص شدن ارزش دارایی‌ها برای ما مهم است. همچنین اگر شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان بورسی شوند، راحت‌تر می‌توانیم از دارایی‌های بورسی برای وثیقه استفاده کنیم، چون اعتبار دارند.

    او همچنین درباره میزان سود آوری صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: صندوق در 31 شهریورماه 1396 مبلغ 280 میلیارد تومان سود توزیع کرده و امسال این رقم به دو برابر می‌رسد که این سود ناشی از مجموعه فعالیت شرکتهای تابع موسسه است. قابل توجه است که بیش از 60 درصد از میزان پولی که به فرهنگیان داده شده مربوط به سودآوری فعالیت‌های اقتصادی و کمتر از 40 درصد آن مجموع سهم اعضا و دولت است. یعنی صندوق در طول سال‌های گذشته در مجموع حدود 4350 میلیارد تومان سود حاصل کرده است.

    وی تاکید کرد: در واقع خروجی صندوق برای معلم‌ها بیشتر از ورودی خود آن‌ها بوده است. در نظر بگیرید که موسسه در طول 23 سال گذشته به طور میانگین 17درصد سودآوری داشته که به نسبت سرمایه‌گذاری در هر حوزه دیگری قابل قبول و قابل دفاع است.

    مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: این در حالی است که دولت هنوز سهم خود را کامل پرداخت نکرده است و ما در سال 1396 توانستیم تنها مطالبات تا سال 1390 را به صورت اوراق بگیریم. معلمان عضو از ابتدای سال 1374 تا شهریور 1397 حدود 2000 میلیارد تومان پول به صندوق دادند و دولت هم 769 میلیارد تومان. اکنون دارایی‌های صندوق به ارزش دفتری بیش از 5000 میلیارد تومان و ضریب نفوذ آن در بین معلمان 82 درصد است.

    برچسب ها