عصر خودرو

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت پتروشیمی امیرکبیر:

بورس کالا، صنعت پتروشیمی را از رانت نجات داد

عصر بازار- با انجام معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا، شفافیت بر بازار پتروشیمی حاکم شده است و داد و ستدها بهتر از گذشته صورت می گیرد.

بورس کالا، صنعت پتروشیمی را از رانت نجات داد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شانا، محمود مجیب، نایب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی امیرکبیر گفت: هم اکنون عرضه و انجام معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا سبب شده تا بازار این محصولات شفاف و به دور از پنهان کاری باشد، اما خروج و یا اختیاری شدن عرضه این محصولات در بورس می تواند رانتهای بزرگی را به بازار پتروشیمی سرازیر کند.

    مجیب افزود: شفافیت بورس کالای ایران این اجازه را به فعالان صنعت پتروشیمی می دهد که از قیمتها، میزان عرضه ها، متقاضیان و ... اطلاعات کافی و مهمی داشته باشند در صورتی که این امکان در بازار آزاد وجود ندارد.

    نایب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی امیرکبیر در پاسخ به این سئوال که آیا لازم است برخی محصولات از بورس کالا خارج شوند و برخی دیگر نیز در بورس بمانند، گفت: به نظر بنده خروج برخی محصولات از بورس کالا معنا و مفهوم ندارد؛ زیرا معیار مشخصی برای این محصولات بیان نشده است.

    وی با بیان این که با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا، پنهان کاریها افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: از سوی دیگر این موضوع می تواند بر حجم خرید و فروشها و همچنین معامله گران نیز تاثیر نامطلوبی بگذارد.

    به گفته مجیب، علاوه بر نبود شفاف سازی در بازار پتروشیمی ها که پیامد خروج محصولات از بورس است، این روند به شرکتهایی که با پرداخت مالیات مشکل دارند، کمک می کند، به طوری که آنها به راحتی از پرداخت مالیات در امان می مانند.

    وی همچنین با اشاره به این که بورس کالا توانسته است بازار پتروشیمی ها را از رانتهای گذشته نجات دهد، یادآور شد: عرضه و تقاضا و قیمتگذاری شفاف از پیامدهای ورود محصولات پتروشیمی به بورس کالای ایران است و نباید به راحتی کارکردهای بورس را نادیده گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها