عصر خودرو

پورقاضی:

مخالفت صنایع پایین دستی با اختیاری شدن عرضه پتروشیمی ها در بورس کالا

عصر بازار- رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران گفت: صنایع پایین دستی نگران اختیاری شدن عرصه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران هستند زیرا این اقدام در روند تولید مشکل ایجاد می کند.

مخالفت صنایع پایین دستی با اختیاری شدن عرضه پتروشیمی ها در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  به نقل از ایرنا، مهدی پور قاضی افزود: در جلسه ماه گذشته بررسی وضعیت عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا در اتاق بازرگانی تهران، عمده صنایع پایین دستی نگران اختیاری شدن عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا بودند.
    وی اظهار داشت: این نشست که برای هم اندیشی فعالان صنعت پتروشیمی درباره عرضه محصولات در بورس کالا برگزار شد، بیشتر انجمن ها معتقد بودند اگرعرضه محصولات در بورس کالا اختیاری شود، قیمت و عرضه کالاها با مشکل مواجه و روند تولید نیز با معضل روبه رو می شود.
    پورقاضی افزود: البته انتقادهایی به روند معاملات بورس وجود داشت که به گفته برخی از حاضران در جلسه، قابل اصلاح است؛ به هر حال قرار بر این بود که این نشست هم اندیشی ادامه یابد که این کار هنوز انجام نشده است.
    رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: بهترین راهکار برای توسعه صنعت پتروشیمی در این بخش، تعامل و برگزاری نشست های هدفمند میان انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی، صنایع پایین دستی و بورس کالاست تا شرایط عرضه محصولات براساس تصمیم های کارشناسی اتخاذ شود.

    ** اهداف عده ای خاص در مقابل منافع ملی
    در همین رابطه احمد پورفلاح، عضو اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی ایران نیز گفت: به نظر می رسد مقاومت ها و مخالفت هایی که در مقابل تقویت بورس کالا وجود دارد از سوی عده ای با اهداف خاص صورت می گیرد که مسئولان باید با آن برخورد کنند.
    وی افزود: امروز پس از سالها تلاش و الگوبرداری از بازارهای جهانی، شفافیت بر معاملات محصولات پتروشیمی حاکم شده و صنایع پایین دستی می توانند از طریق بورس نیاز خود را با قیمت های معقول و براساس نرخ های جهانی تامین کنند؛ اکنون موضوع اختیاری شدن عرضه مواد در بورس کالا و ایجاد زمینه برای حضور واسطه های قدرتمند براساس چه اصولی مطرح می شود؟
    پورفلاح با تاکید براینکه اگر در روند معاملات محصولات پتروشیمی مشکلی وجود دارد باید در خود بورس اصلاح شود، گفت: به طور حتم هیچ بازاری بدون ایراد نیست اما وجود برخی مشکلات دلیل نمی شود کارکرد بازاری که مزیت های فراوانی از جمله شفافیت، رقابت عادلانه و امکان نظارت مسئولان دارد را با چند بهانه زیرسوال ببریم.
    عضو اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی ایران خاطرنشان ساخت: صنعت پتروشیمی دوران قبل از تاسیس بورس کالا را تجربه کرده و از رانت ها و مشکلات آن زمان باخبر است؛ به این ترتیب هر تصمیمی که معاملات مواد پتروشیمی را از نظارت و شفافیت دور کند به هیچ عنوان منطقی نیست.
    بر اساس این گزارش، از سال گذشته بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا مطرح شد اما از آنجایی که کارشناسان اقتصادی خروج پتروشیمی از بورس کالا را بازگشت به عقب می دانستند این مساله مسکوت ماند تا اینکه در روزهای اخیر این پرونده مطرح شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها