عصر خودرو

روز کم‌رمق فرابورس ایران

عصر بازار- روز گذشته فرابورس ایران تحت تأثیر گزارش ۶ماهه شرکت‌ها قرار داشت. شرکت‌هایی که عملکرد مناسبی به بازار مخابره کرده بودند، با استقبال عمومی مواجه شدند. در مقابل شرکت‌هایی که دستاوردشان پایین‌تر از حد انتظار بود تحت فشار فروش قرار گرفتند.

روز کم‌رمق فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در برخی از صنایع شاهد همسو بودن مسیر نمادها در جهت منفی یا مثبت بودیم؛ ولی برخی دیگر، به خصوص صنایع کالایی، نمادها یا با تقاضای شدید مواجه شده بودند یا تحت فشار عرضه روزی منفی را گذراندند.  معاملات دیروز در حالی شروع شد که شاخص کل جهش 17 واحدی را تجربه، سپس گرفتار روندی نزولی شد. البته این روند نزولی دوام چندانی نیاورد و در نهایت نماگر بازار با طی مسیری تقریبا یکدست بر سطح 2105 واحدی متوقف شد. برآیند نوسانات معاملات دیروز کمتر از سه واحد شد. بالغ بر 727 میلیون سهم به ارزش افزون بر 395 میلیارد تومان در میان فعالان بازار دست به دست شد که غالب این نقدینگی در معاملات خرد بازار اول و دوم گردش یافت.
    رصد صنایع قابل توجه

    پربازده‌ترین صنعت دیروز به نام رایانه ثبت شد. با وجود اینکه سهامداران اقبال چشمگیری از سهام تجارت الکترونیک پارسیان کیش داشتند و مسبب بیشترین رشد قیمتی در این نماد شدند، در دیگر نمادهای گروه مربوطه فروشنده بودند و روزی منفی را برای آنها رقم زدند. این روند در صنایع بزرگ بازار هم تکرار شد.

    صنعت فرآورده‌های نفتی رشد بیش از دو درصدی را ثبت کرد. طبق پیشنهاد وزارت نفت که قرار بود از ابتدای آبان، نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه‌ها و فرآورده‌های تحویلی از پالایشگاه‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برابر با متوسط ماهانه نرخ ارز سامانه نیما باشد، شرکت‌های پالایش نفت شیراز و همچنین شاوان که تولید‌کننده خوراک (نفت و میعانات گازی) هستند با تقاضای عمومی و افزایش بها مواجه شدند. نفت ایرانول نیز به واسطه افزایش 61 درصدی سود هر سهم خود، روز مثبتی را پشت سر گذاشت. اما نفت پاسارگاد که به نظر گزارش مقبولی ارائه نداده بود به میزان 5 درصد افت کرد. در گروه محصولات شیمیایی نیز نیمی از نمادها مورد توجه معامله‌گران واقع شده و نیمی دیگر شاهد غلبه عرضه بر تقاضای سهام خود بودند. کارنامه درخشان نیم‌سال اول فعالیت‌های شرکت پتروشیمی زاگرس، منجر شد که نماد مزبور به‌عنوان پربازده‌ترین عضو محصولات پتروشیمی شناخته شود. در مقابل پتروشیمی غدیر که خبر از افزایش بدهی‌های خود داده بود پس از پایان معاملات بیش از 2 میلیارد تومان سهام را به انتظار گذاشت. با این حال، محصولات شیمیایی نیز با رشد 5/ 1 درصدی، روز مثبتی را پشت سر گذاشت. از سویی دیگر، در صنعت فلزات اساسی فشار عرضه بر تقاضا پیروز شد.

    سهامی ذوب آهن اصفهان که در گزارش خود به زیان انباشته دوره 6ماه نخست 97 اشاره کرده بود، پایان روز کاری گذشته با صف فروش بیش از 18 میلیارد تومانی مواجه شد. در مقابل، فولاد هرمزگان جنوب طی شفاف‌سازی عملکرد خود تاثیر تغییر نرخ ارز را 6833 درصد اعلام کرد. این رقم چنان چشمگیر بود که صف خرید «هرمز» را در مرز 15 میلیارد تومانی قرار داد.  از میان 25 صنعت فعال فرابورس، روز گذشته تنها پنج صنعت معاملات مثبتی را رقم زده و 19 صنعت در محدوده منفی قرار گرفتند. زیرمجموعه بانک و سایر موسسات اعتباری نیز به دلیل توقف تک‌نماد خود روز بدون اتفاقی را سپری کرد. نماد «دی» روز پایانی ماه مهر، به علت عدم رعایت معیارهای پذیرش یا الزامات افشا توسط شرکت مربوطه، تعلیق شد و صف فروش بیش از 3 میلیارد تومانی خود را بی‌پاسخ گذاشت.
    «ترین»های فرابورس

    سه‌شنبه هفته جاری، در جدول نمادهای تاثیرگذار بر آیفکس شرکت پتروشیمی زاگرس با اثر فزاینده نزدیک به 12 واحدی صدرنشین سایر نمادها شد. چهار جایگاه بعدی جدول نام‌برده نیز به اختیار نمادهای فلزی «ذوب»، «هرمز»، «میدکو» و «ارفع» درآمد که نشان‌دهنده نقش بسزای صنعت فلزات اساسی بر شاخص کل فرابورس بود. البته با توجه به تفاوت جنس نوسانات قیمتی فلزات، برآیند اثرات کاهنده «ذوب» و «میدکو» با اثرات فزاینده «هرمز» و «ارفع» عقبگرد یک واحدی شاخص کل را رقم زد. بیشترین عرضه متوجه سهامی ذوب‌آهن اصفهان و همچنین بیشترین تقاضا به فولاد هرمزگان جنوب جذب شد. امری که حاکی از دقت سهامداران به نمادهای فلزی و موید اهمیت آنهاست. بیشترین ارزش معامله نیز، به نام پتروشیمی زاگرس ثبت شد که در مرز 40 میلیارد تومانی متوقف شده بود.
    رصد بازیگران فرابورس

    در اولین روز از ماه، سهامداران حقیقی به استقبال از بازار برخاستند. نمادی که بیشتر از همه مورد توجه این دسته از سهامداران واقع شد، شرکت پتروشیمی زاگرس بود. خالص خرید حقیقی‌ها از «زاگرس» به تنهایی بیش از 15 میلیارد تومان بود. تجارت الکترونیک پارسیان کیش و پالایش نفت شیراز از دیگر ترجیحات معامله‌گران خرد بود که در مجموع تغییر مالکیت نزدیک به 6میلیارد تومانی را به ثبت رساندند. در مقابل، بیشترین تمرکز سهامداران حقوقی بر هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه بود. نماد «بکهونج» نیز در میان ترجیحات حقوقی‌ها قرار داشت. صنعت برق و گاز که تا چند روز اخیر در صدر تقاضای سهامداران حقیقی بود، پس از رونمایی فضای عملکردی نمادهای خود که برخلاف انتظارات معامله‌گران خرد بود، مورد بی‌توجهی آنها قرار گرفت. در پایان روز کاری گذشته، مجموعا نزدیک به 6 میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهامداران حقیقی افزوده شد.
    عرضه اولیه اسنادخرانه اسلامی «اخزا709»

    بازار اوراق با درآمد ثابت، روز گذشته میزبان حدود یک میلیون ورقه به ارزش افزون بر 82 میلیارد تومان بود. از این مقدار نقدینگی بالغ بر 52 میلیارد تومان در معاملات اوراق خزانه اسلامی جریان پیدا کرد. نرخ سود موثر اوراق مذکور نیز بدون نوسان نسبت به روز پایانی مهر در سطح 5/ 25 درصدی باقی ماند. در تحولات پیرامون فرابورس ایران، عضو جدید اوراق خزانه، «اخزا709» امروز، دو آبان با سررسید 13 مرداد 99 برای اولین بار پس از پذیرش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران عرضه می‌شود.

    برچسب ها